عصر جدید نظارت بر نیروی کار

کمیته رکن چهارم – فیسبوک را فراموش کنید. چین در مقیاس صنعتی داده های امواج مغزی کارمندان را جمع آوری و تحلیل می کند.

ابزارهای هوشمند پوشیدنی و فناوری خواندن و تجزیه و تحلیل امواج مغزی روز به روز در حال گسترش و پیشرفت هستند. برای نمونه در سال گذشته، شرکتی سوئدی تراشه ای را به منظور نظارت بیشتر در دست کارمندان خود قرار می داد.

شرکت چینی «Hangzhou Zhongheng Electric» به تازگی اعلام کرد کلاهی را طراحی کرده است که مستقیما روی امواج مغزی کارمندان نظارت می کند. از داده های جمع آوری شده به منظور بررسی حالات روحی افراد مانند استرس و افسردگی استفاده می شود تا مسائلی که روی کار تاثیر می گذارند، شناسی شوند. زمانی که یک مشکل تشخیص داده شد از فرد مورد نظر خواسته می شود یک روز مرخصی گرفته یا موقعیت شغلی کم فشارتری را انتخاب کند.

کلاه مورد بحث دارای وزنی سبک و حسگرهایی بی سیم است که اطلاعات را دریافت و برای رایانه ارسال می کند. سپس یک هوش مصنوعی وظیفه ی تجزیه و تحلیل آن را برعهده می گیرد.

مقامات شرکت یاد شده توضیح دادند، با استفاده از روش بالا می تواند بازدهی کاری را افزایش داد. برای مثال امکان تنظیم و بهینه سازی تعداد زمان های استراحت و مدت زمان هر یک به وجود می آید تا کارمندان بیش از حد مورد نیاز شخصی زمان هدر ندهند.

البته شرکت یاد شده تنها محل کاری نیست که در چین، به مطالعه ی امواج مغزی کارمندان می پردازد. بلکه این اقدام به صورت گسترده ای در بخش های حمل و نقل عمومی، کارخانه ها، ارتش و مراکز دولتی به کار گرفته شده است. برای نمونه می توان به «Ningbo Shenyang Logistics» اشاره کرد که شیوه ی مذکور را با ابزارهای واقعیت مجازی ترکیب کرده است تا وظایف محیط کاری را برای کارمندان جدید شبیه سازی کند.

مقامات شرکت بالا اعلام کردند چنین اقدامی باعث ایجاد درک بهتر بین کارمندان و مدیران شده، از تعداد اشتباهات می کاهد. از کلاه مذکور به منظور آموزش نیروی های جدید استفاده خواهد شد؛ اما ذکر نکردند که تنها به همین منظور به کار گرفته می شود یا همه مجبور به پوشیدن آن هستند.
خواندن امواج مغزی منحصر به چین نیست و در کشورهای غربی هم وجود دارد. با این تفاوت که در این مناطق کاربری آنها محدود بوده و کاملا داوطلبانه انجام می شود.

چین اولین کشوری است که از فناوری مذکور به صورت گسترده و در مقیاس صنعتی بهره می گیرد. پژوهشگران امیدوارند از داده های جمع آوری شده بتوان برای بهبود الگوریتم ها و هوش مصنوعی های ناظر روی عملکرد دستگاه ها استفاده کرد.

دستاورد بالا کاملا بدون مشکل نیست. بسیاری از کارگران نگران نوع استفاده از آن هستند. تعدادی از متخصصان نیز با تایید نگرانی آنها اعلام کردند، مدیران ممکن است از این بستر سواستفاده کرده، حریم خصوصی کارمندان خود را نقض کنند.

کیاو ژیان (Qiao Zhian)، استاد دانشگاه هنجار بیانجین گفت:

هیچ قانونی برای محدود کردن استفاده از ابزارهای مذکور در چین وجود ندارد. کارمندان احتمالا انگیزه ای قوی برای بهره مندی از این فناوری دارند. از طرفی کارمندان برای مخالفت در موقعیت ضعف قرار دارند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.