تحقق چشمان سوپرمن

کمیته رکن چهارم – دانشمندان نوعی غشا لیزری ایجاد کردند که در چشم قرار گرفته، پرتو نوری حاوی اطلاعات شلیک می کند.

 پژوهشگران دانشگاه سنت اندروز انگلیس ادعا می کنند نوعی لیزر بسیار کوچک، نازک و قابل انعطاف اورگانیک ایجاد کرده اند که قابلیت قرار گیری روی لنزهای تماسی را داشته، اشعه ی نور شلیک می کند. البته نباید آن را با فناوری های به نمایش در آمده در فیلم های سوپر من یا مرد آهنی اشتباه گرفت.

فناوری مذکور، لیزری اورگانیک است که از پلیمری نیمه رسانا برای انتشار نور (در اینجا نور آبی) استفاده می کند. اشعه ی پرتاب شده قابل مشاهده است و داده های باینری رمزنگاری شده را با خود حمل می کند. به عبارت دیگر این پرتو نمونه ای بصری از بارکد به حساب می آید.

مهندسان در سال های گذشته با استفاده از پلیمرهای آلی به عنوان مواد نیمه رسانا انقلابی را در حوزه ی الکترونیک نوری (optoelectronics) به وجود آورند. لیزرهای آلی ظرفیت توسعه ی فناوری های جدید انتقال داده و ابزارهای تشخیص مواد شیمیایی را دارد؛ اما دستیابی به این چشم انداز به علت نوع مواد اولیه، محدود شده است.

پژوهشگران امیدوارند از لیزر مذکور بتوان به منظور افزایش امنیت در زمینه های مختلفی مانند یادداشت بانکی و برچسب های شناسایی پوشیدنی استفاده کرد.

در زمان آزمایش فناوری بالا، برچسبی لیزری به مدت ۲۰۰ روز روی پنجره ای شفاف قرار گرفت. این دستاورد مورد بحث حتی پس از مدت تعیین شده، امضای امنیتی درستی را در پاسخ به نور منتشر می کرد. این موضوع نشان می دهد غشاهای طراحی شده برای تعریف یک طیف خاص و منحصر به فرد قابلیت استفاده به عنوان بارکد یا برچسب های امنیتی بانک ها را دارد.

پژوهشگران در آزمایشی دیگر، یک غشا لیزری به کار رفته در لنزهای تماسی، در چشم گاو کار گذاشته شد. قرار گرفتن این حیوان در مقابل نور آبی که برای انسان قابل تحمل است، باعث انتشار نوری قرمز رنگ صفحه نمایشی ۲۰ اینچی شد. این موفقیت نشان داد دستاورد مذکور ظرفیت ایجاد نسل جدید و قابل اطمینان تر، حسگرهای تشخیص عنبیه چشم را دارد.

نمونه های اولیه ی لیزر یاد شده رنگ زردی را به چشم افراد اضافه می کند؛ اما محققان نسبت به ایمن بودن آن اطمینان دادند.

سرپرست پروژه ی مذکور گفت:

شدت پرتو لیزر و انرژی مورد نیاز آن بسیار کم است و آسیبی به چشم کاربر نخواهد زد. من خود تمایل دارم آن را امتحان کنم.

محققان روشی را نیز برای به کار گیری لیزر یاد شده روی ناخن ایجاد کردند تا شناسه ای یکتا همواره در دست کاربران باشند.

 منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.