سازگاری تراشه های نوری و الکترونیکی

کمیته رکن چهارم – دانشمندان در حال تولید نسل جدیدی از تراشه های نوری هستند که مصرف انرژی را تا حد بسیاری کاهش می دهد.

 به نقل از «nextbigfuture»؛ سازندگان تراشه از مدت ها قبل در تلاش هستند، سخت افزارهایی ایجاد کنند که به جای الکتریسیته از نور برای انتقال داده ها استفاده می کند؛ ساخت چنین محصولاتی با چالش های بسیاری همراه است. برای مثال تفاوت معماری تراشه های نوری و الکتریکی، به کارگیری همزمان آنها را با چالش مواجه می کند.

پژوهشگران موفق به ساخت یک تلفیق کننده ی نوری  (Optical Modulator) تازه شده اند که یک صدم نمونه های فعلی انرژی مصرف می کند. همچنین ابعاد این وسیله به اندازه ی ۵ درصد از ابزارهای تجاری است.

تراشه ی نوری یاد شده از مواد ارزان قیمت تری تولید می شود. به علاوه از استانداردهای فرآیند تولید پیروی می کند. به همین دلیل سازندگان برای اضافه کردن این سخت افزارها به محصولات خود، نیازی به فعالیت افزون تر ندارند؛ به عبارت دیگر می توان هر دو نمونه ی نوری و الکترونیکی را روی یک تراشه ی سیلیکونی واحد پیاده سازی کرد.

استارتاپی به نام ایار لبز (Ayar Labs)، در اوایل ۲۰۱۵ موفق شد، محصول بالا را به مرحله ی تجاری سازی برساند. به علاوه از اواخر ۲۰۱۷ شروع به همکاری با «Global Foundries» کرد تا بتواند سیستم های خود را در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند.

با استفاده از تراشه های بالا مصرف انرژی مراکز داده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده، توان پردازشی آنها به شدت افزایش می یابد.


  1. تلفیق کننده نوری ابزاری است که اطلاعات دیجیتالی را در سیگنال های نوری رمزنگاری می کند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.