تجهیز اژور به سامانه های کوانتومی

کمیته رکن چهارم – مایکروسافت پیش بینی می کند تا ۵ سال آینده بخشی از خدمات ابری خود را در بستر رایانش کوانتومی ارائه خواهد داد.

 به نقل از «ComputerWeekly»؛ متخصصان صنعتی پیش بینی می کنند رایانش کوانتومی همه منظوره تا ۱۰ سال آینده، به واقعیت خواهد پیوست؛ اما مایکروسافت معتقد است تا ۵ سال دیگر به این هدف دست پیدا می کند.

مایکروسافت در حال تحقیق روی رایانه های کوانتومی است که تا ۵ سال آینده به عنوان بخشی از خدمات ابری اژر (Azure)، آغاز به فعالیت خواهند کرد. این شرکت ادعا می کند در حال فعالیت در زمینه ای به نام «topological qubit» از رایانش کوانتومی است، که نسبت به رقبا به تولید خطای کمتری تمایل دارد.

تاد هولمدال (Todd Holmdahl)، جانشین مدیر مایکروسافت در بخش رایانش کوانتومی گفت:

ما به topological qubit بسیار نزدیک شده ایم. ما در حال کار روی مدیریت فرآیند سرماشناسی و چاپ مدارهای سه بعدی در ابعاد نانو هستیم. رقیبان ما برای دستیابی به ماشین محاسبات کوانتومی باید میلیون ها کیوبیت را به یکدیگر متصل کنند؛ اما محصول ما تنها به اتصال یک هزار کیوبیت نیاز دارد.

هولمدال با اشاره به سرعت بالاتر رایانه های کوانتومی نسبت به نمونه های معمولی گفت:

اگر ما عدد بسیار بزرگی که داشته باشیم، پیدا کردن فاکتورهای اول آن با نمونه های سنتی احتمالا میلیاردها سال زمان نیاز خواهد داشت. در مقابل رایانه های کوانتومی در ۱۰۰ ثانیه به جواب دست پیدا می کنند.

وی برای نمونه بیان کرد رایانه های امروزی تنها دو حالت صفر و یک را ذخیره می کنند؛ بنابراین در ۴ بیت تنها ۱۶ حالت ذخیره خواهند شد؛ اما سامانه های کوانتومی می توانند همه ی آنها را به صورت همزمان در خود ذخیره کرده، پردازش ها را به صورت موازی انجام بدهند.

از دلایلی که جانشین مدیریت بخش رایانش کوانتومی مایکروسافت، باور دارد به زودی به محصولی واقعی دسترسی پیدا می کنند، پیشرفت در حوزه ی topological qubit است. همچنین این شرکت موفق شد در موسسه نیلز بور (Niels Bohr Institute) در کوپنهاگ یک معماری سه بعدی برای سامانه های مذکور ایجاد کند که در دمایی نزدیک به صفر مطلق عمل می کند.

شرکت مذکور زبان برنامه نویسی کوانتومی «Q#» را نیز برای «Visual Studio» معرفی کرده است. محتوای طراحی شده توسط این زبان در محیطی ابری اژر یا محلی اجرا می شود. در نتیجه کاربران می توانند نرم افزارهای کوانتومی خود را آزمایش کنند.

مایکروسافت کار روی topological qubit را از دو دهه ی قبل در مرکز تحقیقات نظری خود (Microsoft’s theoretical research centre) شروع کرد و از ۱۲ سال قبل حمایت خود از تحقیقات رایانش کوانتومی را افزایش داد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.