آشیانه هوایی برای پهپادها

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا در حال راه اندازی سامانه ای است که پهپادها را در آسمان بازیابی یا پرتاب می کند.

سازمان دارپا از مدت ها قبل برنامه ای به نام «گرملاینز» (Gremlines) را برای گرفتن و پرتاب کردن چندین پهپاد به صورت همزمان راه اندازی کرد. با توجه به جدیدترین گزارش منتشر شده این برنامه در فاز سوم و نهایی خود قرار داشته و در اواخر ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته می شود. هدف گرملاینز توسعه ی نوعی فناوری است که می تواند، وسایل پرنده ی خودمختار کم هزینه و قابل استفاده ی مجدد را بازیابی کند.

از اهداف کلیدی گرملاینز، ایجاد سامانه ای ایمن، قابل اطمینان و مقرون به صرفه است. در قالب این طرح گروهی از پهپاد، در خارج از محدوده ی دفاعی دشمن، به واسطه ی انواع مختلفی از جنگنده ها دریافت شده یا پرتاب می شوند.

زمانی که پهپادهای موجود در گرملاینز، ماموریت خود را تکمیل می کنند، توسط «C-130» در هوا دریافت شده، به سمت پایگاه حمل می شوند. سپس توسط کارکنان حاضر در محل در مدت ۲۴ ساعت برای انجام عملیات بعدی آماده خواهد شد. تازه ترین آزمایش طرح بالا در «Yuma Proving Ground»، یکی از مراکز نظامی آمریکا انجام شد.

اسکات ویرزبانوسکی (Scott Wierzbanowski)، مدیر برنامه دفتر فناوری های تاکتیکی دارپا گفت:

آزمایش های اولیه نشان داد ما می توانیم به هدف خود، بازیابی ۴ گرملین در ۳۰ دقیقه، دست یابیم.

پژوهشگران سعی دارند از طریق مدل سازی و شبیه سازی های گسترده، علاوه بر انجام آزمایش پرواز اولیه، روی کاهش خطرات تمرکز کنند. آنها روی نحوه ی پاسخ به خطرات جنگنده هایی نسل پنجمی مانند «F-22» و «F-35» تحقیق می کنند تا روشی برای وارد کردن پهپاد به مناطق پرخطر ایجاد شود.

هر پهپاد حاضر در گرملین تا ۲۰ مرتبه قابل استفاده است. این موضوع هزینه های تعمیر و نگهداری، حمل و نقل، پرواز و ماموریت ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

در حال حاضر از C-130 به عنوان جنگنده ی حامل استفاده می شود؛ اما به سادگی می توان از هواپیماهای دیگر برای این کار استفاده کرد.

پهپادهای بالا قابلیت حمل حسگرهای مختلف تا وزن ۶۸ کیلوگرم را دارند. در نتیجه می توان از آنها در انجام ماموریت های مختلف استفاده کرد.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.