راه‌ اندازی مرکز داده در زیرآب

کمیته رکن چهارم – مایکروسافت حجم عظیمی از مراکز داده را به منظور افزایش بهره وری در کف اقیانوس قرار داد

مایکروسافت به عنوان یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان زیرساخت های بسترهای ابری، در قالب پروژه ای به نام ناتیک (Natick) می خواهد مراکز داده ای را در اقیانوس مستقر کند. این شرکت به تازگی اعلام کرد تعداد بالایی از این گونه سامانه ها را در آب های جزایر اورکنی اسکاتلند مستقر ساخته است.

فاز اول پروژه ی ناتیک در سال ۲۰۱۴ به نمایش گذاشته شد و نخستین مرکز داده ی شناور در فوریه ی ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار گرفت. داخل این شناور ۳۰۰ رایانه دستکتاپی قرار داشت که به مدت ۴ ماه با موفقیت در زیر آب به عملکرد خود ادامه داد.

در فاز دوم طرح مذکور که به تازگی آغاز شده است ۸۶۴ سرور در قالب ۱۲ رک، درون محفظه ای به بزرگی کشتی های باربری قرار گرفته اند. این محیط به گونه ای طراحی شده است که بتواند بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، ۵ سال به فعالیت خود ادامه دهد.

مقامات مایکروسافت هدف از اقدام مذکور را افزایش بهره وری انرژی و سرعت انتقال داده ها بیان کرد. این شرکت اشاره کرد در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در فاصله ی حدود ۲۰۰ کیلومتری از ساحل زندگی می کنند؛ در نیتجه ایجاد مراکز داده های در نزدیکی آنها، کیفیت خدمات را افزایش می دهد.

انرژی مراکز داده ی یاد شده از طریق نیروگاه های بادی نزدیک ساحل تامین خواهد شد. به علاوه خنک کردن سامانه ها به دلیل قرار داشتن در آب اقیانوس به شکل بهتری انجام می گیرد؛ بنابراین هزینه های ساخت به شدت کاهش پیدا می کند.

پژوهشگران به مدت ۱۲ ماه روی میزان رطوبت، دما و سطح انرژی مصرفی سامانه ی یاد شده نظارت خواهند کرد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر مایکروسافت شرکت های دیگری مانند فیسبوک و مخابرات اسپانیایی «Telxius» نیز سخت افزارهایی را در کف اقیانوس مستقر ساخته اند. این دو شرکت در سپتامبر گذشته با همکاری یکدیگر، بین آمریکا و اسپانیا کابلی را زیر آب قرار دادند. درنتیجه قابلیت انتقال داده با ۱۶۰ ترابیت در ثانیه فراهم شد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.