یازده سپتامبر، این بار با رویکرد سایبری

کمیته رکن چهارم – وزارت امنیت داخلی آمریکا اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد، حملات سایبری به هواپیماها موجب سقوط آنها می شود

۹/۱۱ یا همان یازده سپتامبر یادآور حوادث تلخی برای مردم آمریکا است و کارشناسان بیم آن دارند که این اتفاقات تلخ، در زمینه سایبری نیز رخ دهد. از آن زمان مقامات و مسئولان حفاظتی بسیاری از کشورها تدابیر امنیتی بیشتری برای حفاظت از جان مسافران اتخاذ کردند. حال رویکرد این تدابیر شکل جدیدی به خود گرفته، زیرا مهاجمان با طراحی حملات سایبری می توانند موجب سقوط یک هواپیما شوند.

از این رو کارشناسان هشدارهایی در زمینه امکان هک هواپیما ها دادند. زیرا این احتمال وجود دارد که هک هواپیماها موجب سقوط آنها شود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد، حملات سایبری به هواپیماها موجب سقوط آنها می شود.

رو لارس هیلز (Lars Hilse) که مشاور استراتژی دیجیتالی و کارشناس تروریسم سایبری است در گفتگویی درباره گسترش جنایات و تروریسم آنلاین صحبت کرد.

این کارشناس اعلام کرده است که یازده سپتامبر سایبری در مقیاس های کوچکتر رخ می دهد. به عنوان مثال، حملات سایبری به شبکه تلویزیونی «TV5Monde» فرانسه که در سال ۲۰۱۵ رخ داد یا در مارس ۲۰۱۵ حملات سایبری توسط گروه هکری داعش اتفاق افتاد و در پی آن ۱۱ ماهواره مربوط به ایستگاه های تلویزیون از دسترس خارج شد.

با پیچیدگی روزافزون سیستم های کامپیوتری و اتصال آنها به زیرساخت های حیاتی مانند آب، برق و …، احتمال وقوع حمله سایبری در این حوزه ها دور از ذهن نیست.

لارس هیلز ادامه داد که با وجود آسیب پذیری های گسترده در زیرساخت های حیاتی؛ حمله سایبری به آنها و ساقط کردن شان کار هوشمندانه ای از سوی مهاجمان تلقی خواهد شد.

شرکت امنیت سایبری مادربورد (Motherboard) اقدام به بررسی دقیق این موضوع کرده است و از اطلاعات منتشر شده توسط «Department of Homeland Security»، بر می آید که احتمال وقوع حملات سایبری در حوزه هواپیمایی بسیار بالا است.

نوامبر گذشته یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا در کنفرانس امنیت سایبری شرکت و در صحبت های خود به این موضوع مهم اشاره کرد که سیستم های ناوبری هواپیماها از راه دور، آسیب پذیر بوده و امکان دارد مورد حمله سایبری قرار گیرند. با بررسی های صورت گرفته مشخص شد؛ نقص در ارتباطات فرکانس رادیویی هواپیماها پیش زمینه تهاجمات سایبری را فراهم می کند.

در باره برقراری امنیت سایبری هواپیماها، اقداماتی صورت گرفته، اما هنوز کافی نیست.

طبق این بررسی ها باید در راستای امنیت سایبری هواپیماها، سرمایه گذاری های گسترده ای صورت گیرد، تا بتوان آسیب پذیری های موجود در این حوزه را برطرف نمود.

به طور کلی عمر یک هواپیمای تجاری ۲۰ سال است و در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای تجاری در سراسر جهان سنی میان ۱۵ الی ۲۰ سال دارند. لذا اکثر هواپیماها نیازمند به روز رسانی هستند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.