محققان در پی راهکاری برای مقابله با اخبار جعلی

کمیته رکن چهارم – با افزایش به کارگیری عملیات روانی در تقابل میان دولت ها در فضای کنونی جهان، بسیاری از محققان در پی راهکاری برای مقابله با این تهدید تازه، برآمده اند.

عبارت «اخبار جعلی»، در سال های اخیر، به واژه ای متداول در عرصه رسانه بدل شده است. این سلاح که عموما به عنوان یکی از بازوهای شاخص عملیات روانی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیاری از محققان را بر آن داشته است که به راهکاری موثر برای مقابله با این پدیده، دست یابند.

این حربه به صورت گسترده به عنوان یک سلاح مجازی مورد استفاده دولت ها قرار می گیرد که تبعات و عواقب بسیار جدی در پی دارد. به عنوان مثال، تنها چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، هنگامی که هوادارن ترامپ، به خاطر یک اتهام واهی، شرکت پپسی را به تحریم محصولاتش تهدید کردند، سهام این شرکت بزرگ بین المللی، سقوطی محسوس را تجربه کرد.

اخبار جعلی، نه تنها منجر به شکل گیری یک تصویر عمومی منفی برای شرکت ها و افراد، در بطن جامعه می شود، بلکه تردید در مورد قابل اعتماد بودن برخی رسانه های مرجع را نیز، سبب می شود.

بر اساس گزارشی که در ماه ژانویه سال جاری منتشر شد، فقط ۴۲ درصد شهروندان ایالات متحده به رسانه ها اعتماد دارند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این امر، از عدم توان تشخیص اخبار درست و غلط، ناشی می شود.

علاوه بر بیان مصادیقی چون دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، می توان به اقدامات مشابه چین در تایوان و تلاش پکن برای تضعیف دولت این کشور، با استفاده از اخبار جعلی و بحران سازی نیز، اشاره کرد.

جوزف نای، از راهبرددانان به به نام ایالات متحده آمریکا، با اشاره به لزوم افزایش سواد رسانه ای فردسی در میان مردم آمریکا، مدعی شد که غالب مردم در شرایط ارتباطی و رسانه ای فعلی، توان تشخیص واقعیت از دروغ را ندارند و این روند، باید اصلاح شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.