گوگل به دنبال مرگ آدرس های اینترنتی

کمیته رکن چهارم – گوگل اعتقاد دارد نشانی های وب امروزی بسیار پیچیده شده و درک آنها مشکل است و به همین دلیل باید حذف شده یا شیوه ی نمایش آنها تغییر کند.

آیا وب می تواند بدون آدرس های اینترنتی وجود داشته، به فعالیت خود ادامه دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه می توان درخواست های کاربر را برای رسیدن به مقصد، مسیریابی کرد؟ این ها تعدادی از سؤالاتی هستند که گوگل ادعا می کند به منظور ایجاد اینترنت امن تر، به آنها پاسخ دهد.

ایده ی کنار گذاشتن آدرس های اینترنتی (URL)، احتمالاً اقدامی افراطی برای گوگل به نظر برسد؛ زیرا کسب و کار این شرکت و بسیاری موارد دیگر بر پایه تعداد بیشماری صفحه ی وب منحصر به فرد عمل می کند که با توجه به میزان مراجعه به آن و جستجوهای کاربران رده بندی می شوند.
یکی از مشکلات آدرس های اینترنتی، مشکل بودن درک آنها است. هکرها از این مسئله برای راه اندازی وبگاه های مخرب، حملات فیشینگ، انتشار اطلاعات نادرست یا بدافزار، سو استفاده می کنند.

بر اساس گزارش شرکت مک‌آفی، تنها در سال ۲۰۱۷، حملات سایبری، ۶۰۰ میلیارد دلار به سراسر جهان خسارت وارد کردند و تعداد حمله ها نیز رو به افزایش است.

آدرینه پورتر فلت (Adrienne Porter Felt)، مدیر مهندسی کروم، گفت:

بنابراین ما قصد داریم به سمت محلی بریم که هویت اینترنت برای همه قابل درک باشد. در نتیجه آنها می دانند زمانی که از یک وب سایت استفاده می کنند، در حال صحبت با چه شخص یا شی هستند و دلیلی برای اعتماد به آن خواهند داشت؛ اما این مسئله نیاز به انجام تغییرات گسترده ای در رابطه با شیوه و زمان نمایش URL در کروم دارد. ما می خواهیم شیوه ی نمایش آدرس های اینترنت را به چالش بکشیم و شیوه ی درست تشخیص هویت را به دست آورده ایم.

در طول چند سال گذشته، پیوند بین هویت وب و آدرس های اینترنتی، به علت گسترش خدمات کوتاه سازی نشانی در حال از بین رفتن است. این خدمات آدرس های طولانی غیرقابل حفطکردن را به نمونه های کوتاه شده تبدیل می کند؛ اما همین ویژگی، ایجاد وبگاه های غیرقانونی را برای هکرها ساده تر کرده است.

گوگل نیز در ابتدا خدمات کوتاه سازی لینک خود را راه اندازی کرده بود؛ اما در اوایل سال جاری به دلایل ذکر شده خدمات «Firebase Dynamic Links» را جایگزین « goo.gl» کرد. این بستر جدید لینک هایی هوشمند هستند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد، کاربر را به هر مکانی در یک صفحه ی وب یا داخل برنامه ی موبایلی هدایت کنند.

گوگل نمی داند اینترنت بدون آدرس چگونه خواهد بود. این شرکت در سال ۲۰۱۴، یک ویژگی تازه را در کروم آزمایش کرد که تنها نام اصلی دامنه را به نمایش می گذاشت؛ اما با کلیک روی بخش جستجو کاربر می توانست آدرس کامل را مشاهده کند. همچنین مدتی قبل نیز یک بروزرسانی برای این مرورگر منتشر شد که در هنگام مراجعه ی کاربر به وبگاهی که به HTTPS مجهز نیست، به وی هشدار می داد.

گوگل تایید کرد که هنوز راه زیادی برای درک نحوه ی استفاده ی مردم از آدرس های اینترنتی در پیش دارد. به علاوه گروه توسعه دهنده ی کروم نیز تا کنون از طرح اولیه ی خود برای از بین بردن یا تغییر آدرس ها جزئیاتی اعلام نکرده اند.

پورتر فلت توضیح داد، در پاییز یا بهار پیش رو از راه کار جدید گوگل رونمایی خواهد شد. این شرکت باید بتواند بین امنیت و راحتی کاربران خود تعادل برقرار کند. همچنین شیوه ی به اشتراک گذاری لینک بین ابزارهای مختلف باید ساده تر گردد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.