مدیران توییتر و فیسبوک در کنگره آمریکا

کمیته رکن چهارم – کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا، روز چهارشنبه مورخ ۵ سپتامبر، میزبان نمایندگان شرکت های فیسبوک و توییتر بود.

در پی بسته شدن هزاران اکانت غیرواقعی منسوب به ایران و روسیه از سوی توییتر و فیسبوک، که به ادعای این ۲ شرکت فناوری برای پیشبرد عملیات نفوذ علیه کاربران آمریکایی، به کار می رفته اند، مسئولان اجرایی و امنیتی این شبکه های اجتماعی، اخیرا به دعوت قانونگذاران آمریکا، در سنای این کشور، حضور یافتند و به پرسش های نمایندگان کمیسیون اطلاعاتی سنا در حوزه نفوذ خارجی و امنیت سایبری، پاسخ دادند.

نمایندگان شرکت های فیسبوک و توییتر، طی این نشست، به دفاع از عملکرد شرکت هایشان در قبال بی اثر ساختن تلاش دولت های خارجی برای پیشبرد عملیات نفوذ در آمریکا، پرداختند، اما به واکنش کند خود برای مقابله با کمپین خارجی مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا اذعان کردند.

شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) مدیر اجرایی فیسبوک در پاسخ به پرسش نمایندگان کنگره پذیرفت که این شبکه اجتماعی در زمینه جلوگیری از مداخلات خارجی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا،  کند و ناکارآمد عمل کرده است.

جک دورسی (Jack Dorsey) مدیر اجرایی توییتر نیز، این رسانه اجتماعی بزرگ و فراگیر را در آن مقطع زمانی، فاقد آمادگی‌ لازم و امکانات ضروری مقابله با عملیات نفوذ، ارزیابی کرد.

شرکت گوگل نیز در کنار فیسبوک و توییتر به کنگره دعوت شده بود. با این حال، هیچ نماینده ای از طرف شرکت یاد شده در این جلسه استماع، حاضر نشد و همین امر، سبب واکنش منفی بسیاری از نمایندگان سنا، از جمله سناتور مارک وارنر (Mark Warner) شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان امنیتی، هدف کمیته اطلاعاتی سنا از ترتیب دادن چنین جلسه ای، آگاهی از میزان آمادگی و اقدامات غول های فناوری برای جلوگیری از مداخلات احتمالی در انتخابات آینده آمریکا است. بر اساس ادعای مقامات امنیتی آمریکا، روسیه و سایر بازیگران خارجی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اقدام به پراکندن اطلاعات نادرست و تبلیغات دروغ در میان شهروندان آمریکایی، کرده اند.

وارنر در ادامه جلسه و با اذعان فیسبوک و توییتر به ضعف در مقابله با عملیات یاد شده، گفت: 

حالا که می توانیم به گذشته نگاه کنیم، روشن است که فیسبوک و توییتر، اشتباهاتی خطرناک داشته اند. حملات گستاخانه به فرآیند انتخابات شما را هم مثل دولت آمریکا غافلگیر کرد و حتی پس از انتخابات نیز، مایل نبودید به وجود مشکل در سازوکار خود، اعتراف کنید.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، جلسه یاد شده، مقدمه ای بر وضع قوانین جدید برای رسانه های اجتماعی در آینده ای نزدیک، به شمار می رود.

سندبرگ پیش از این جلسه طی گزارشی کتبی توضیح داد که فیسبوک، چگونه با استخدام حدود ۲۰ هزار نفر، برای رسیدگی به مسائل امنیتی، یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون حساب کاربری جعلی را از اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ در سراسر جهان مسدود کرده است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در ماه های اخیر، بارها گوگل، فیسبوک و توییتر را به تعصب سیاسی متهم و آنها را تهدید به اعمال مقررات تازه کرده است. این در حالی است که جک دورسی، در بیانیه ای کتبی، پیش از این جلسه، اتهامات مطرح شده را تکذیب کرد.
 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.