ارزش چهار برابری بیت کوین در ایران، نسبت به میانگین جهانی

کمیته رکن چهارم – بر اساس ادعای یک وبگاه غربی، ارزش بیت کوین در بازار ایران، ۴ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

بر اساس ادعای یک وبگاه خارجی، ارز دیجیتالی بیت کوین در بازار ایران، به بالاترین ارزش خود در سطح جهان رسیده است. به ادعای کارشناسان این وبگاه، این مسئله به علت ترکیبی از تقاضای بالای ارز خارجی، تحریم های اقتصادی و محیط های نظارتی بهبود یافته به وجود آمده و باعث شده است بیت کوین روندی به شدت صعودی را در این کشور طی کند.

بر اساس ادعای مطرح شده، پس از به رسمیت شناختن استخراج بیت کوین به عنوان یک صنعت توسط دولت ایران، ارزش بیت کوین به شدت افزایش پیدا کرد و از مرز ۲۰ هزار دلار فراتر رفت و حتی توانست رکورد قیمت را در وبگاه اکسیر (EXIR) –یک بستر خرید و فروش ارز دیجیتالی در ایران- بشکند.

اکسیر در توییتی گفته است:

با توجه به کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا، یک بازار صعودی برای بیت کوین به وجود آمده است.

وبگاه مذکور نوشت، ارزش ریال رد و بدل شده در خیابان های تهران و نرخ دولتی آن به ترتیب ۱۳۸ هزار و ۴۲ هزار ریال است که اخلافی ۲۳۰ درصدی را نشان می دهد.

این وبگاه شرح داد، ارزش یاد شده از بیت کوین، به وضوح نشان دهنده شکاف گسترده ی موجود بین نرخ دلار دولتی و آزاد و بازتابی از فشارهای تورمی ایجاد شده بر پایه ی تحریم های آمریکا است. در حال حاضر ارزش این ارز در سطح جهان حدود ۷ هزار دلار است که با توجه به نرخ دولتی دلار در ایران به بیش از ۲۰ هزار دلار در بازار این کشور افزایش پیدا کرده و اختلافی در حدود ۲۴۰ درصد را نشان می دهد.

با توجه به توییت وبگاه اکسیر، ارزش بیت کوین در بازار ایران در طول ۳ هفته ی گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است که بسیار بالاتر از میانگین جهانی به نظر می رسد؛ اما کاهش ارزش ریال و تغییر سیاست های ارز دیجیتالی و بعضی از احتکارهای صورت گرفته در ایران، تقاضای این ارز را افزایش داده است.

به نظر می رسد ایران، سومین تولید کننده ی نفت جهان، قصد دارد با ورود به بازار ارزهای دیجیتالی به مقابله ا تحریم های آمریکا و بهبود وضع مردم این کشور بپردازد.

ایران اولین کشوری نیست که سعی دارد با استفاده از ارزهای دیجیتالی به مقابله با تحریم ها بپردازد. ونزوئلا و کره ی شمالی نیز سعی دارند اقدامات مشابهی انجام دهند. برای مثال می توان به ارز رمزپایه پترو ونزولا اشاره کرد که به پشتوانه ی نفت این کشور به وجود آمده است.
البته عده ای معتقدند ارزش بیت کوین در بازار ایران، احتمالا تاثیر مستقیمی روی بازار جهانی آن نخواهد گذاشت.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.