دستیابی به کلید شبیه سازی مغز

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران هلندی ادعا می کنند موفق شده اند که نوعی تراشه با عملکرد مشابه مغز انسان تولید نمایند.

شیوه فعالیت مغز انسان، یکی از بزرگ ترین رازها میان همه ی علوم است. ذهن انسان دارای ظرفیت ذخیره سازی بیشماری بوده، از توان پردازشی بسیار بالایی بهره می برد.

محققان از چندین سال قبل در حال تحقیق در زمینه ی تولید مغز الکترونیکی هستند که می تواند در بعضی زمینه ها از انسان تقلید کند. برای نمونه می توان به تراشه های ترونورث (TrueNorth) شرکت IBM اشاره کرد.

گروهی از فیزیک دانان دانشگاه خرونینگن هلند به تازگی اعلام کردند در حال طراحی نوعی تراشه ی جدید هستند که بر پایه ی مغز انسان عمل می کند. این پژوهشگران به طور ویژه روی شبیه سازی عملکرد نرون های مغز در بیت های دیجیتالی تمرکز کرده اند.

محققان به منظور دستیابی به نتیجه ی مورد نظر، تحقیقاتی را روی تکمیل محاسبات عصب شناسی (neuromorphic)، انجام دادند که شامل توسعه ی ممریستور (Memristor) یا مقاومت حافظه دار می شود. برای ساخت این نوع مقاومت از «niobium-doped strontium titanate» استفاده می شود که به علت خواص الکترونیکی که دارد، بهترین ماده برای شبیه سازی نرون به حساب می آید.

آنوخ گوسنز (Anouk Goossens)، پژوهشگر دانشگاه خرونینگن در رابطه با نحوه ی استفاده از ممریستور توضیح داد که از قابلیت سوییچ مقاومت این سیستم استفاده می شود. این تراشه را می توان با استفاده از پالس های الکترومغناطیسی مختلف به شیوه های گوناگون آموزش داد و رفتار آن را تعیین کرد. به علاوه این نوآوری درست مانند ذهن انسان، قادر است بخشی از اطلاعات را فراموش کند.

دستیابی به کلید شبیه سازی مغز
منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.