ترسیم چشم انداز اینترنت کوانتومی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران هلند چشم انداز خود را برای دستیابی به اینترنت کوانتومی ترسیم کردند.

 اینترنت کوانتومی ممکن است، اولین فناوری اطلاعات کوانتومی باشد که به واقعیت تبدیل می شود. مدتی قبل یکی از متخصصان چینی اعلام کرده بود این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیشتری ماهواره ی کوانتومی به فضا ارسال کرده و این نوع از اینترنت را به وجود آورد.

گروهی از پژوهشگران «QuTech»، هلند، به تازگی گزارشی را منتشر کردند که نشان می دهد به دنبال ایجاد اینترنت کوانتومی هستند. بر اساس اطلاعات موجود، پروژه ی یاد شده از ۶ فاز تشکیل می شود. فاز اول شبکه ای ساده از کیوبیت ها است که هم اکنون نیز ارتباطات کوانتومی امن را به وجود می آورد و در آینده ی نزدیک به اجرا گذاشته می شود. در فاز آخر نیز شبکه ای کامل از ارتباطات کوانتومی به واسطه ی رایانه های کوانتومی توسعه پیدا می کند.

در هر یک از ۶ فاز یاد شده، برنامه هایی جدیدی در دسترس قرار می گیرند. برای مثال می توان به همگام سازی بسیار دقیق ساعت یا ادغام تلسکوپ های گوناگون روی زمین در قالب یک سوپر تلسکوپ مجازی اشاره کرد. این مسئله زبانی مشترک را برای متحد ساختن رشته های علمی مختلف به وجود آورده، امکان دستیابی به اینترنت کوانتومی جهانی را فراهم می کند.

اینترنت کوانتومی، قادر است فناوری ارتباطات را از طریق خصیصه های فیزیک کوانتوم مانند در هم تنیدگی متحول سازد. پژوهشگران در حال کار روی نوعی فناوری هستند که امکان جابه جایی کیوبیت ها را بین ۲ نقطه ی دلخواه از زمین فراهم می کند. چنین بیت هایی قادر هستند برخلاف بیت دیجیتالی، هر دو مقدار صفر و یک را به صورت همزمان در خود نگاه دارند. در نتیجه سرعت پردازش اطلاعات و توان ذخیره سازی افزایش یافته، امکان انجام محاسبات به صورت موازی را فراهم می کند.

ویژگی های یاد شده اینترنتی قابل اطمینان را به وجود می آورند. اول از همه در هم تنیدگی باعث بهبود روند همکاری ۲ وبگاه جدا از هم می شوند. برای مثال می توان به همگام سازی ساعت ها برای انجام وظایف مشخص یا لینک کردن تلسکوپ ها به یکدیگر برای دستیابی به تصاویر بهتر اشاره کرد. دومین ویژگی نیز اینترنی که با امنیتی ذاتی به وجود می آورد. اگر ۲ کیوبیت به طور کامل در هم تنیده شوند، هیچ چیزی در دنیا نمی تواند اطلاعاتی را با آن به اشتراک بگذارد. در نتیجه قابلیت منحصر به فردی را برای نرم افزارهایی به وجود می آورد که نیاز به امنیت و حریم خصوصی دارند.

موسسه ی QuTech که با همکاری بین دانشگاه فناوری دلفت و سازمان «TNO» هلند ایجاد شده است به تازگی با توجه به قابلیت های فناورانه و برنامه های کاربردی، مراحل توسعه ی اینترنت کوانتومی را مشخص ساخته است.

پژوهشگران شرح دادند آنها می خواهند تا سال ۲۰۲۰، ۴ شهر هلند را به واسطه ی درهم تنیدگی به اینترنت کوانتومی مجهز کرده، اولین نوع از این گونه اینترنت را در سراسر جهان به وجود آورند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.