وبسایت bitly رفع فیلتر شد

کمیته رکن چهارم – خبرهای متعددی مبنی بر فیلتر شدن وبسایت کوتاه‌سازی لینک منتشر شده بود و مشخص شد که دامنه bit.ly از دسترس خارج شده است. اما به نظر مشکل رفع شده و این وبسایت هم اکنون در دسترس کاربران قرار گرفته است.

 اخیرا خبرهای عجیبی مبنی بر فیلتر شدن وبسایت محبوب bit.ly منتشر شد که در آن کاربران ادعا می‌کردند لینک هایی که پیش از این و با استفاده از bit.ly کوتاه کرده بودند از کار افتاده و امکان دسترسی به آنها نیست.

در ادامه با مراجعه به این سرویس محبوب متوجه شدیم که ظاهراً خبر صحیح بوده و این سرویس محبوب کوتاه‌کننده لینک های اینترنتی از دسترس IPهای ایرانی خارج شده است و برای دسترسی به آن باید به روش های تغییر IP و پروکسی متوسل شد.

اما این سرویس محبوب چرا باید فیلتر شود؟ بنابر بررسی‌های انجام شده مشخص شد که شکایتهای متعددی مبنی بر کلاهبرداری‌های مالی از افراد از طریق آدرس‌های نامشخص صورت گرفته که همگی توسط این سرویس کوتاه شده بودند و به همین خاطر در نگاه اول امکان شناسایی لینک‌های مبدأ مشخص نبوده است!

این در حالی است که نه تنها سرویس بیتلی، بلکه با ده ها سرویس رایگان کوتاه‌کننده لینکی که در سراسر وب وجود دارد هم می‌شد چنین اموری انجام داد و راهکار فیلترسازی bit.ly عملاً درمانی برای مشکل نخواهد بود.

در همین راستا و پس از موج دوم اعتراض‌ها که علت آنها درخواست تجدید نظر در خصوص فیلترینگ bit.ly بود، ظاهراً کمیته بررسی مصادیق محتوای مجرمانه تشکیل جلسه فوری داده و با بررسی ادله مطروحه به این نتیجه رسیدند که وبسایت bit.ly در خصوص شکایات مطرح شده مقصر نیست و تنها یک رابط بوده و هیچ‌گونه بررسی لینکهای کوتاه شده توسط آن انجام نمی‌گردد. طبق عرفی که تا پیش از این در مورد فیلترینگ اشتباه سایت‌ها صورت می‌گرفت نیز ظرف حداکثر ۲۴ سایت، دامنه‌های فیلتر شده با رفع مسدودی دوباره در دسترس کاربران داخل کشور قرار می‌گیرند. در نهایت پس از پایان جلسه و با هماهنگی صورت گرفته روز گذشته دامنه مذکور رفع فیلتر شده و می‌توان از آن به مانند قبل و بدون مشکل استفاده نمود.

البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک برای همه کاربران به راحتی ممکن است و هر فردی با هر قصد و نیتی می‌تواند از این سرویس‌ها و بدون محدودیت استفاده نماید. با توجه به ویژگی این سرویس‌ها لازم است که در هنگام استفاده از هر آدرسی در اینترنت جانب احتیاط را رعایت نمود و تنها در مواردی که از هویت و خصوصیات فروشنده کالا و خدمات مطمئن هستیم اقدام به انجام خریدهای اینترنتی نماییم.

منبع: شهر سخت افزار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.