کشف آسیب پذیری در ارتباطات MIMO

کمیته رکن چهارم – به علت محدودیت موجود در تعداد پروتکل های مسیو میمو، کانال های ارتباطاتی آن در معرض حملات سایبری قرار دارند.

به نقل از «Spectrum IEEE»؛ از آنجایی که سیستم های ارتباطی بی سیم، روز به روز باید حجم بیشتری از داده هارا انتقال دهند، کمبود تعداد پروتکل های آن به منظور حصول اطمینان از انتقال صحیح داده ها، احتمال انجام حمله سایبری را افزایش می دهد.

برک آکگان (Berk Akgun)، یکی از پژوهشگران دانشگاه آریزونا و همکاران وی به تازگی حمله ای به شیوه ی بالا را شناسایی و اطلاعات آن را منتشر کرده اند. این افراد متوجه شدند در بعضی مواقع در هنگامی که مسیو میمو (massive MIMO)، مورد استفاده قرار می گیرد، حجم داده های در حال انتقال بیش از ۵۰ درصد کاهش می یابد. این در حالی است که از مسیو میمو به عنوان دستاوردی که قادر به فعال سازی شبکه های ۵ جی (۵G) است یاد می شود.

میمو روشی در ارتباطات بی سیم است که در قالب آن ۲ یا چند فرستنده و گیرنده به صورت همزمان اقدام به ارسال اطلاعات می کنند؛ اما با گسترش این فناوری و تبدیل آن به مسیو میمو، فرستنده و گیرنده های بیشتری به کار گرفته شده اند و در نتیجه سیگنال های آنها به احتمال زیاد در عملکرد یکدیگر تداخل ایجاد می کنند. به منظور مقابله با این چالش از شیوه ی سیگنال های دوره ای به نام پایلوت (Pilots) استفاده می شود که به هر کاربر امکان می دهد از ارسال داده ها به مقصد مورد نظر و به شکل صحیح اطمینان حاصل کنند.

محدودیت اصلی رویکرد بالا به خصوص با توجه به این که کانال های ارتباطی هر یک از ایستگاه ها در حال رشد هستند، تعداد پایلوت های در دسترس است. کاربران در بعضی مواقع مجبور هستند از یک دنباله ی پایلوت مشابه بهره بگیرند. این مسئله به انتقال مناسب داده ها کمک کرده؛ اما به عملکرد ضعیف سیستم منجر خواهد شد. از این موضوع نیز با عنوان آلودگی پایلوت یاد می شود. به علاوه ممکن است این آلودگی توسط یک مجرم سایبری مورد سو استفاده قرار گیرد.

آکگان گفت:

 مهاجم می تواند دنباله ی مشابه ای را برای کاربران قانون ایجاد کرده و این توالی ها را به همراه مصرف کنندگان به منظور تخمین ایستگاه های تحریف شده ارسال می کند. این روش نرخ داده های در حال انتقال افراد را به شدت کاهش می دهد.

 

پژوهشگران موفق به شناسایی چندین روش شدند که به مهاجمان اجازه می دهد در شرایط مختلف به سواستفاده از مسیو میمو بپردازند. بر اساس نتایج تحقیقات این افراد، زمانی که مجرمان در نزدیکی یک ایستگاه قرار داشته باشند -۳۰۰ متر یا کمتر- قادر هستند با تحمیل پایلوت خود به شبکه، نرخ داده های در حال انتقال را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. متاسفانه امکان انجام این کار از فواصل دورتر نیز امکان پذیر اعلام شده است. با وجود این بیشترین تاثیر را در زمانی که نزدیک به مرکز قرار دارند خواهند گذاشت.

به علاوه در صورتی که هکرها از محل کاربران اطلاع یابند، می توانند حملاتی شدیدتر را نیز انجام بدهند. از طرفی اگر سیگنال های مورد استفاده توسط مجرمان به اندازه ی کافی قوی باشند، حریم خصوصی مصرف کنندگان ارتباطات بی سیم نیز به خطر خواهد افتاد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.