انباره Play Store، نه برابر امن‌تر از انباره‌های ثالث

کمیته رکن چهارم – پرهیز از استفاده از انباره‌های ثالث به‌اشتراک‌گذاری برنامک از جمله توصیه‌های همیشگی متخصصان امنیت دستگاه‌های همراه است. توصیه‌ای که یافته‌های جدید گوگل بار دیگر آن را تصدیق می‌کند.

بر اساس گزارشی که شرکت گوگل آن را منتشر کرده دستگاه‌های تحت سیستم عامل Android که برنامک‌های آنها تنها از Play Store – انباره رسمی به‌اشتراک‌گذاری برنامک گوگل – دریافت می‌شود نه برابر امن‌تر از دستگاه‌های با برنامک دریافت شده از حداقل یک انباره ثالث هستند.

بر طبق گزارش فصلی Android Ecosystem Security Transparency در نه ماه ابتدایی سال میلادی ۲۰۱۸، تنها ۰٫۰۸ درصد از دستگاه‌هایی که در نصب برنامک بر روی آنها صرفا از Play Store استفاده شده به یک یا چند برنامک بالقوه خطرناک (Potentially Harmful Application) آلوده شده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، این سهم حدود ۰٫۰۹ درصد بوده است.

از سویی دیگر، در نه ماه ابتدایی ۲۰۱۸، ۰٫۶۸ درصد دستگاه‌هایی که بر روی آنها از حداقل یک انباره غیررسمی استفاده شده گرفتار برنامک‌های بالقوه مخرب شده‌اند. حال آن‌که در سال ۲۰۱۷، این سهم ۰٫۸۲ درصد بوده است.

بخشی دیگر از گزارش مذکور نیز از امنیت بالاتر نسخه‌های جدید Android حکایت دارد. به‌ویژه آن‌که نسخه‌های جدید Android نظیر Nougat،و Oreo و Pie در برابر حملات ترفیع امتیازی (Privilege Escalation) که از اصلی‌ترین روش‌های ماندگاری برنامک‌های بالقوه مخرب بر روی دستگاه و ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای حذف نمودن آنها از روی دستگاه تلقی می‌گردند ایمن شده‌اند.

همچنین مقاوم‌سازی توابع، عرضه مستمر به‌روزرسانی‌های امنیتی و آگاهی بیشتر برنامه‌نویسان به نکات امنیتی از موارد تاثیرگذار در بهبود وضعیت امنیتی دستگاه‌های Android برشمرده شده است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، سیستم عامل Android دارای بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در سطح جهان است. انباره Play Store نیز حاوی بیش از ۳٫۵ میلیون برنامک است.

گزارش Android Ecosystem Security Transparency در لینک زیر قابل دریافت و مطالعه است:

منبع : شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.