آلوده شدن سیستم تله‌کابین مسکو به باج‌افزار، دو روز پس از افتتاح

کمیته رکن چهارم – در حالی که تنها چند روز قبل اولین تله‌کابین مسکو توسط شهردار این شهر افتتاح شد برخی منابع از توقف خدمات‌دهی آن بر اثر آلودگی سیستم مدیریت‌کننده تله‌کابین به باج‌افزار خبر داده‌اند.

مسئولان این شهر در زمان افتتاح، وعده یک ماه رایگان بودن این تله‌کابین را داده بودند.

مسکو تایمز گزارش داده که در زمانی که در صف، مسافران مشتاق برای لذت بردن از سواری رایگان خود لحظه شماری می‌کردند ماموران می‌گفتند که به دلایل فنی سرویس‌دهی تله‌کابین متوقف شده است.

گفته می‌شود این اختلال ناشی از آلودگی کامپیوتر اصلی سیستم تله‌کابین به باج‌افزار بوده که در جریان آن مهاجم یا مهاجمان در ازای بازگرداندن فایل‌های رمزگذاری شده طلب باج و پرداخت آن به بیت‌کوین کرده‌اند.

در اطلاعیه باج‌گیری، میزان مبلغ باج به‌ سرعت پرداخت وابسته دانسته شده است.

برخی منابع نیز اشاره کرده‌اند که نهادهای انتظامی روسیه موفق به شناسایی گرداننده این حمله سایبری شده‌اند و اقدامات قضایی برای دستگیری او در دست اقدام است.

قرار بود تلکه‌کابین مسکو پیش از بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ راه‌اندازی و برای عموم قابل استفاده شود. اما به دلیل سرقت دو تن پنل آلومینیومی این پروژه، راه‌اندازی آن به هفته قبل موکول شد.

این اولین بار نیست که آلودگی به باج‌افزار موجب بروز اشکال در سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود. دو سال قبل نیز آلودگی آژانس حمل‌ونقل شهری سانفرانسیسکو آمریکا به باج‌افزار Mamba که توسط برخی شرکت‌های ضدویروس با نام HDDCryptor شناخته می‌شود موجب غیرفعال شدن سیستم‌های پرداخت این آژانس و رایگان شدن تردد شهرواندان با اتوبوس و قطار برای مدت حدود دو روز شد.

منبع : شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.