نیاز ماهواره ها به امنیت سایبری

کمیته رکن چهارم – با توجه به افزایش روزافزون تعداد ماهواره‌ها باید راه بردهای امنیت سایبری بهتری برای حفاظت از آن‌ها اتخاذ شود.

به نقل از «space»؛ امروزه، هر کسی که زمانی را در اینترنت سپری می‌کند، با اصول پایه‌ی امنیت سایبری، آشنا است؛ اما تصور کنید که شما مسئول ماهواره‌ای هستید که مردم در سراسر جهان بر آن متکی هستند. یک‌مرتبه، تغییر رمز عبور در هرچند ماه یک‌بار، به امید اینکه بهترین امنیت ایجاد شده باشد، به اندازه‌ی کافی هشیارانه به نظر نمی‌رسد.

انجمن صنایع هوافضا، گروهی از شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی هوا و فضا فعالیت دارند. اریک فنینگ (Eric Fanning)، رئیس این انجمن، گفت:

 امنیت سایبری در واقع یک تهدید است که کشورها باید برای حفاظت از ماهواره‌هایشان، به آن رسیدگی کنند.

 

فنینگ با اشاره بر موقعیت‌یاب‌های جغرافیایی (GPS)، تلفن‌های همراه، شبکه‌های نیرو که همه بر زیربنای ماهواره‌ای متکی هستند، ذکر کرد:

 ماهواره‌ها فقط ابزار نظامی نیستند. هر کاری که در زندگی روزانه‌ی خود انجام می‌دهیم، به ماهواره‌ها وابسته است.

 

هر چه میزان استفاده از ماهواره‌ها بیشتر شود، از دست دادن هر گونه توانایی به طور بالقوه، خطرناک است. مهم نیست که علت آن چیست.

وی ادامه داد که برخلاف تصادفات فیزیکی یک ماهواره، ردیابی حملات سایبری اغلب دشوارتر است. اقدامات سایبری می‌توانند نامحسوس‌تر از ویرانی‌های آشکار باشند. این مسئله باعث می‌شود که حملات، خصوصاً برای به فتنه‌گران، جذاب باشند.

فنینگ توضیح داد:

 معمولاً، اگر بخواهید قابلیت‌های فضای شخصی را دچار اختلال کنید، در صورت توان تمایل دارید این کار را به صورت ناشناس انجام دهید.

 

وی ادامه داد:

 توانایی نسبت دادن یک حمله، تمایل استفاده‌ی افراد را برای حمله به آن‌ها، کاهش می‌دهد؛ زیرا می‌دانند که به سراغشان می‌روید.

ماهواره‌ها نیز به جای یک نقطه‌ی ورودی واحد که حفاظت از آن آسان است، مجموعه‌ای از نقاط آسیب‌پذیری دارند. فنینگ افزود:

 ماهواره‌ها به صورت ایزوله شده در فضا قرار نگرفته‌اند. آن‌ها برای اثرگذاری نیاز به ایجاد ارتباط دارند. این تجهیزات از زمین کنترل می‌شوند و اطلاعات آن‌ها توسط زمین بازپخش می‌شود؛ بنابراین اگر بتوانید به این شبکه‌ها دسترسی بیابید، اولین قدم برای ایجاد یک حمله‌ی سایبری را برداشته‌اید.

 

به طور مشابه، ماهواره‌ها نیز می‌توانند به تعداد زیادی از انواع مختلف حملات، آسیب‌پذیر باشند. تفسیر این حملات می‌تواند سخت‌تر از آسیب‌های فیزیکی باشد. در ادامه‌ی توضیحات، فنینگ گفت:

 شما می‌توانید سیگنال‌هایی که از سوی زمین به سمت ماهواره یا بالعکس می‌روند را دچار اختلال کنید. یا احتمالاً فعالیت‌های مخرب‌تر مانند تغییر و تخریب سیگنال را صورت دهید که به طور کلی منجر به زیر سؤال رفتن ارزش ماهواره می‌شود.

 

نسبت به دیگر تهدیدات فضایی مانند تصادفات اتفاقی و هدفمند، امنیت سایبری مسئله‌ای پیچیده‌تر است؛ زیرا عاملان احتمالی بیشتری وجود دارند. حملات سایبری می‌توانند از زمین اجرا شوند و نیازی نیست که مهاجم، کشوری دارای فناوری فضایی باشد. در واقع، اصلاً لازم نیست که مهاجم یک کشور باشد. فنینگ ذکر کرد:

 تا آن جایی که ما می‌دانیم، عاملین غیردولتی، سلاح هسته‌ای ندارند؛ اما این امر کمترین مانع برای تلاش به ورود به دنیای سایبری است.

 

با این حال، فنینگ چندین رویکرد احتمالی را برای بررسی تهدیدات حملات سایبری در ماهواره‌ها، در نظر گرفته است. وی معتقد است، همچنان فرصتی برای بهبود فضای مجازی در توافقنامه‌های بین‌المللی وجود دارد.

همچنین به علت کوچک‌تر شدن ماهواره‌ها و ارزان‌تر شدن هزینه‌ی ساخت آن‌ها، تعدادشان افزایش یافته است. این ازدیاد ماهواره‌های کوچک، می‌تواند برخورد ماهواره‌های تکی، به طور هدفمند یا تصادفی را افزایش دهد؛ اما انتقال از ماهواره‌های بزرگ و گران‌قیمت، بدین معنی است که جایگزین کردن ماهواره‌های کوچک‌تر آسان‌تر بوده و از دست دادن یک ماهواره‌ی فردی، بدون توجه به علت از دست دادن، کمتر دردسرساز خواهد بود.

در پایان فنینگ گفت:

 

این خود یک معیار حفاظتی مهم است.

 منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.