عملکرد هند برای مقابله با نفوذ خارجی در انتخابات ۲۰۱۹

کمیته رکن چهارم – ظهور جنگ اطلاعاتی در فضای انتخاباتی هند در سال ۲۰۱۹، نظرسنجی‌ها را منحصربه‌فرد خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۱۹، انتخابات هند خواهد بود. فعالیت سیاسی معمول است، اما آنچه نظرسنجی‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند ظهور جنگ اطلاعاتی در فضای انتخاباتی است. هودا (DS Hooda)، فرمانده سابق نیروی زمینی هند – که تحت رهبری وی این کشور در سال ۲۰۱۶ حملات نفوذ علیه پاکستان انجام داد – دراین خصوص مقاله‌ای نوشته که بدین شرح است :

برخی شاید از کاربرد واژه جنگ در یک عملیات دموکراتیک عادی شگفت‌زده شوند، اما در اینجا می‌توان به جلسات کنگره آمریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اشاره کرد. دایان فینشتاین (Dianne Feinstein)، نماینده دموکرات کالیفرنیا ناامید از پاسخ‌های نمایندگان فیس‌بوک، توییتر و گوگل گفت : «شما متوجه نشده‌اید؛ این معامله بزرگی است. صحبت ما در مورد تحولات عظیم و جنگ سایبری است.»

رسوایی کمبریج آنالیتیکا و اتهامات مربوط به دخالت خارجی در انتخابات سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده شورش‌های زیادی را در هند به همراه داشت. راوی شانکار پراساد (Ravi Shankar Prasad)، وزیر فناوری اطلاعات در ژوئیه ۲۰۱۸ به راجیا سابها (Rajya Sabha) اطلاع داد که اداره مرکزی تحقیقات (CBI) به دنبال بررسی سوءاستفاده از داده‌های فیس‌بوک به‌وسیله کمبریج آنالیتیکا است.

کمیته‌ای تحت نظر آمش سینها (Umesh Sinha)، معاون کمیسیونر انتخابات با شرکت‌های رسانه اجتماعی برای اطمینان از پاک بودن انتخابات هند مانند جلوگیری از تأثیر نامطلوب اخبار جعلی و ارتباطات هدفمند روی رأی‌دهندگان همکاری کرد.

این اقدامات، تأثیر اندکی روی مبارزات سیاسی ناقص در رسانه اجتماعی دارد. نشانه‌ها در این مورد واضح و مسائل مربوط به جنسیت، ناسیونالیسم، قبیله و مذهب در هند نادرست هستند. اگرچه من کارشناس قانونی نیستم، اما فکر نمی‌کنم که هیچ قانونی برای منع ارتباطات سیاسی هدفمند روی رأی‌دهندگان وجود داشته باشد. بنابراین هیچ مانعی برای جلوگیری از احزاب سیاسی از جذب تعصبات غیرمنطقی و ایجاد پژواک به منظور کمک به استحکام آراء مردم با یک ایدئولوژی خاص وجود ندارد.

هیچ چیز جدیدی در استفاده از رسانه اجتماعی برای کسب منافع سیاسی نیست. کمپین باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ برای استفاده پیچیده و گسترده از رسانه اجتماعی شناخته شده است. با این حال، آنچه به سرعت تغییر کرد این است که پیشرفت در فناوری امروز رسانه اجتماعی تأثیرات شناختی بیشتری در شکل‌‌دهی دیدگاه‌های ما دارد. هربار که ما پیامی را به اشتراک می‌گذاریم، الگوریتم‌ها آن را بررسی و دیدگاه‌های ما را تقویت می‌کنند و برای ما پیام‌های مشابهی می‌فرستند. الی پاریسر (Eli Pariser)، آن را حباب فیلتر نامیده است که به عنوان نوعی تبلیغات خودکار مخفی ما را با ایده‌های خودمان آشنا، تمایل ما را به چیزهایی آشنا تقویت می‌کند و ما را با خطرات محدوده‌های ناشناخته تنها می‌گذارد.

در اینجا سؤالات مهمی مطرح می‌شوند : آیا دنبال کردن کمپینی در رسانه اجتماعی برای پیروزی آرا و داشتن پتانسیل ایجاد اختلاف در جامعه کار درستی است؟ احزاب سیاسی تا چه حد متعهد به نفوذ در انتخاب‌های فردی هستند؟ آیا بررسی کاربرد رسانه اجتماعی در طول انتخابات آتی از زاویه معنوی به جای فنی انجام خواهد شد؟ این مسائل باید به‌صورت جدی به‌وسیله کمیسیون انتخابات مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین یک خطر واقعی از دخالت خارجی در انتخابات هند وجود دارد. ما شواهد کافی در مورد این مسئله داشته‌ایم. ماه گذشته دان کوتز (Dan Coats)، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده هنگام گزارش در مورد انتخابات میان دوره‌ای این کشور در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد : «روسیه و دیگر کشورهای خارجی از جمله چین و ایران، فعالیت‌های نفوذی و برنامه‌های پیام‌رسانی را برای توسعه منافع راهبردی خودشان انجام داده‌اند.»

در کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶، حدود ۱۴۶ میلیون کاربر فیس‌بوک و اینستاگرام متهم به ارتباط با نفوذ روسیه در انتخابات شدند. هند، به عنوان یک بازیکن بین‌المللی کلیدی توانایی تأثیر جغرافیایی در سطح جهانی دارد و کاملاً غیرمسئولانه می‌تواند واقعیت تلاش قدرت‌های خارجی برای تأثیر روی رهبری این کشور را نادیده بگیرد.

در حال حاضر سلاحی شدن رسانه اجتماعی مسئله‌ای عادی است، اما کار خاصی برای مقابله با آن در هند انجام نشده است. در صورت تمایل به حفظ یکپارچگی روند دموکراتیک، ما باید در تحقیقاتمان سریعاً به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم. نقطه شروع، امنیت داده‌های شخصی است. این داده‌ها هستند که پروفایل‌های افراد را برای ارتباطات هدفمند مشخص می‌کنند. وب‌سایت کمبریج آنالیتیکا با افتخار گفت : «با کمک کارشناسان و ابزارهای تحلیلی مختلف، شرکت توانست به پیروزی ترامپ و ورودش به کاخ سفید کمک کند.» آنها به پلتفرم‌های رسانه اجتماعی نزدیک شدند و پیامی به اکثر رأی‌دهندگان علاقه‌مند به انتخابات ارسال کردند.

در ایجاد پروفایل‌های شخصی ۲۳۰ میلیون آمریکایی، کمبریج آنالیتیکا به‌طور غیرقانونی اطلاعات حدود ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک را بدون اجازه صریح جمع‌آوری کرد. در هند، جمع‌آوری اطلاعات به‌وسیله احزاب سیاسی، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی ادامه می‌یابد. پیش‌نویس لایحه حفاظت از داده‌های فردی به نگارش کمیته دادگستری «BN Srikrishna»، هنوز از سوی دولت در دست بررسی است و بنا به گزارش‌های اخیر، قرار است پس از انتخابات تصویب شود. در عین حال، همه ما در برابر استثمار آسیب‌پذیر هستیم.

شرکت‌های دره سیلیکون دیگر نمی‌توانند برای تأمین پلتفرم پافشاری کنند و مسئول محتوای آنها نیستند. چامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya)، رئیس سابق فیس‌بوک در گفتگویی با مدرسه تجاری استانفورد تأیید کرد: «حلقه‌های بازخوردی کوتاه مدت و ناشی از دوپامین – که ما ایجاد کرده‌ایم – در حال نابود کردن فعالیت جامعه هستند. هیچ گفتمان مدنی، مشارکت، اطلاعات غلط و غیرمستقیم وجود ندارد.»

با وجود شواهد موجود مبنی بر سوءاستفاده از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی، غول‌های فناوری در حال تغییر عملکردهای خودشان هستند. اگر شرکت‌ها به‌صورت تهاجمی و با شفافیت برای نابودی محتوای مخرب فعالیت نکنند، ما باید آنها را عاملی برای آسیب به امنیت ملی خودمان در نظر بگیریم و تصمیم قانونی مناسب اتخاذ کنیم.

دخالت خارجی در انتخابات باید به عنوان یک تهاجم بیرونی در نظر گرفته شود. ایالات متحده در حال بررسی لایحه‌ای با عنوان «دفاع از انتخابات در برابر تهدیدات با ایجاد قانون خطوط قرمز سال ۲۰۱۸»، یک قانون بازدارنده است. براساس این لایحه، تحریم‌هایی روی هر دولت خارجی مظنون به دخالت در انتخابات اعمال می‌شود. قوانین مشابهی نیز در استرالیا، کانادا و سنگاپور تصویب شده‌اند یا در حال بررسی هستند. هند باید به‌صورت جدی قانونی برای جلوگیری از نفوذ خارجی احزاب سیاسی در نظر بگیرد. کوچک‌ترین ضعف در شیوه عملکردی ما به‌طور کامل از سوی قدرت‌های بیگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درنهایت، مردم نقش مهمی دارند. امنیت ملی نه تنها در مورد تهدیدات بیرونی، بلکه حفاظت از شخصیت ملی ما است. دور ماندن از رسانه اجتماعی کاری بیهوده است. اما ما می‌توانیم در نحوه کاربرد و عدم تجلیل از انتشار محتوای رادیکالی – صرف‌نظر از ایدئولوژی خودمان – مسئولانه‌تر رفتار کنیم. ما باید حباب فیلتر را بشکنیم. این کار در فضای سایبری بسیار متغیر غول‌ها، بات‌ها، اخبار جعلی و اطلاعات غلط کار ساده‌ای نیست.

در انتخابات ۲۰۱۹ همه افراد اعم از : دولت، سیاستمداران، شرکت‌های رسانه اجتماعی و … مسئول هستند؛

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.