توسعه ماهواره کوانتومی قابل برنامه ریزی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران اروپایی در حال توسعه ماهواره‌ای کوانتومی هستند که امکان برنامه‌ریزی مجدد آن، پس از قرار گرفتن در مدار وجود دارد.

به نقل از «cbronline»؛ شرکت فناوری ماهواره ساری (SSTL) -از زیرمجموعه‌های ایرباس- به تازگی اعلام کرد، توسعه‌ی ماهواره‌ی ارتباطات کوانتومی جدیدی را به سفارش یوتل‌ست (Eutelsat) به پایان رسانده است. پژوهشگران ادعا می‌کنند این سخت‌افزار، اولین نمونه‌ای است که می‌توان در زمانی که همچنان در مدار قرار دارد، نرم‌افزار آن را با توجه به نیازهای صنعت، مجدداً برنامه‌ریزی کرد و این مسئله انقلابی را در صنایع فضایی به وجود می‌آورد.

ایستگاه کنترل زمینی می‌تواند ۴ ویژگی کلیدی ماهواره را مدیریت کند. این خصیصه‌ها انرژی، منطقه تحت پوشش، فرکانس و پهنای باند هستند. امکان تغییر همه‌ی موارد یاد شده با توجه به نیازهای تجاری و دولتی وجود دارد.

ماهواره کوانتومی مذکور، یکی از اولین نمونه‌های تجاری با قابلیت تعریف نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است که با همکاری سازمان‌های فضایی انگلیس، اروپا، ایرباس و یوتل‌ست توسعه پیدا کرد. نرم‌افزار و الگوریتم‌های عملیاتی پیش رفته، به منظور حصول اطمینان از بهره‌مندی از بیشترین منابع در دسترس، همه‌ی سیستم‌های روی تراشه را بهینه می‌کند.

طبیعت قابل‌برنامه‌ریزی مجدد ماهواره یاد شده به این معنی است که امکان تنظیم سریع آن با توجه به نیازهای تجاری و دولتی وجود دارد. این ویژگی می‌تواند همه‌ی زمینه‌ها را از ردیابی کشتی‌ها با استفاده از پرتوهای نور قابل‌برنامه‌ریزی، نظارت روی پایانه موبایلی یا سفارشی‌سازی طراحی شبکه‌ای که منطقه‌ای گسترده را روی هر نقطه‌ای از زمین پوشش می‌دهد، در بر بگیرد.

برخلاف ماهواره‌های سنتی که توان فرستنده آن ثابت بوده و به ازای هر تقویت‌کننده یک ترنسپوندر وجود دارد، در نمونه‌ی بالا قدرت فرستنده کاملاً به شکل داینامیک اختصاص پیدا می‌کند. قدرت پرتو را نیز می‌توان به صورت کامل و مدیریت کرد و منابع را با توجه به نیاز موجود در اختیار گرفت.

ماهواره کوانتومی یاد شده مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد. برای مثال شرکت‌های فعال در این حوزه دیگر نیازی ندارد تا به پیش‌بینی نیازهای آینده‌ی خود بپردازند؛ بلکه سخت‌افزار مورد نیاز خود را به سرعت ایجاد کرده و پس از پرتاب آن را تنظیم می‌کنند.

تکمیل و آزمایش ماهواره کوانتومی موردبحث در تولو فرانسه انجام خواهد گرفت. همچنین این انتظار وجود دارد که ماهواره یاد شده تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شود. این دستاورد در مدار زمین آهنگ (GEO) و ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت. همچنین به مدت ۱۵ سال به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

از این ماهواره یاد شده در زمینه‌هایی گستره‌ای مانند خدمات پهن باند، ارتباطات تلفنی، تلویزیون و دیگر خدمات داده‌ها سراسر جهان استفاده خواهد شد. این در حالی است که در گذشته هر ماهواره را تنها برای انجام کار خاصی تولید می‌کردند و امکان باز تعریف قابلیت‌های آن پس از پرتاب وجود نداشت.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.