تولید برق از گازهای گلخانه ای

کمیته رکن چهارم – دانشمندان ابزاری تولید کرده‌اند که با تجزیه کربن دی‌اکسید در آب، برق تولید می‌کنند.

 به نقل از «digitaltrends»؛ انتشار کربن یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های حال حاضر در رابطه با تغییرات آب و هوایی است. یکی از راه‌کارهای مقابل با گازهای گلخانه‌ای مانند کربن دی‌اکسید که هم‌اکنون از آن بهره گرفته می‌شود، پرورش گیاهانی است که توانایی جذب آن را دارند. با وجود این به تازگی دانشمندان کره جنوبی مفهومی را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان ماده‌ی یاد شده را به انرژی الکتریکی موردنیاز ابزارهای مختلف تبدیل کرد.

پژوهشگران علم و فناوری موسسه علوم اولسان (UNIST)، سامانه‌ای را تولید کرده‌اند که می‌تواند با حل کردن کربن دی‌اکسید در یک محلول آبی، انرژی الکتریکی و هیدروژن تولید کند.

پروژه‌ی بالا با الگوبرداری از این حقیقت که بیشتر دی‌اکسید کربن تولید شده توسط انسان‌ها، به وسیله اقیانوس جذب می‌شوند، محلی که سطح اسیدی آب افزایش می‌یابد، ایجاد شد.

محققان از مفهوم یاد شده به منظور حل کردن کربن دی‌اکسید در آب استفاده کردند تا واکنش‌های الکتروشیمیایی ایجاد کنند. زمانی که سطح اسیدی آب بالا می‌رود، تعداد پروتون‌ها افزایش پیدا می‌کند. سپس این پروتون‌ها اقدام به جذب الکترون می‌کنند. از این بستر می‌توان برای تولید باتری‌هایی استفاده که با پاک‌سازی کربن دی‌اکسید، الکتریسیته تولید می‌کنند.

عناصر باتری یاد شده به سوخت‌های سلولی شباهت دارند و به ترتیب از کاتد، جدا کننده و آندهایی از جنس سودیم، ناسیکون (NASICON) و کاتالیزور تشکیل شده‌اند. کاتالیزور حاوی آب بوده و از طریق یک سیم مسی با کاتد ارتباط دارد. زمانی که کربن دی‌اکسید به داخل آب وارد می‌شود، واکنش‌های شیمیایی آغاز شده و از طریق تجزیه آن الکتریسیته و هیدروژن به وجود می‌آید.

نه تنها الکتریسیته‌ی به وجود آمده کاملاً کاربردی است؛ بلکه می‌توان از هیدروژن تولید شده هم به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده کرد. ابزار یاد شده در حال حاضر از بازدهی ۵۰ درصد برخوردار بوده و در مقیاس کوچک عمل می‌کند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.