نقشه راه ژاپن برای بهبود شرایط اجتماعی

کمیته رکن چهارم – کشور ژاپن با ارائه‌ی یک راهبرد جدید قصد دارد در زمینه اقتصادی و اجتماعی این کشور تحول ایجاد کند.

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند، کشور ژاپن همچنان از رکود اقتصادی دهه‌ی گذشته رنج می‌برد و قصد دارد برای برطرف سازی آن یک تحول عظیم به وجود آورد.

از ژاپن به عنوان «جامعه‌ی ۵» (Society 5.0)، یاد می‌شود. این کشور قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و انقلاب صنعتی چهارم، یک قرارداد اجتماعی و مدل اقتصادی جدید ایجاد کند. این رویکرد نوآوری‌های را مختلف را در هر گوشه‌ای از جامعه‌ی سنتی ژاپن وارد خواهد کرد. این کشور قصد دارد یک جامعه‌ی فوق هوشمند ایجاد کند که به عنوان نقشه راهی برای کل جهان در نظر گرفته شود.

اجلاس جی ۲۰ (G20)، قرار است در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در ژاپن برگزار شود. همچنین به نظر می‌رسد رهبری شاخه‌ی بی ۲۰ (Business 20) آن را مدیریت شرکت هیتاچی (Hitachi) بر عهده خواهد گرفت.

جامعه‌ی ۵ به چند حوزه کلیدی مانند زیرساخت، فناوری مالی، سلامت، لجستیک و هوش مصنوعی می‌پردازد. بازارهایی که در ژاپن رشد می‌کنند، قابل‌توجه هستند. مقامات این کشور پیش‌بینی می‌کنند سرمایه‌گذاری در حوزه روباتیک و ارزش بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ به ترتیب به ۸۷ و ۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

در یکی از وبگاه‌های دولتی ژاپن آماده است، این کشور به میزان مناسب روی توانایی‌های هوش مصنوعی در صنعت، جنبش‌های اجتماعی و رفع مشکلات فراگیری تمرکز نکرده است. این تنها یک چالش سرمایه‌گذاری توسط دولت آمریکا نیست. برای نمونه وزارت دفاع آمریکا در سپتامبر گذشته اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در یک برنامه ۵ ساله توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

دولت ژاپن قصد دارد ارتباط خود را با بخش خصوصی بهبود بدهد. به همین منظور نتورک اینویشن۱ (Innovation Network Corp) از سوی دولت بودجه‌ای ۱.۴۴ میلیارد دلاری را به منظور تمرکز روی هوش مصنوعی و  ابر داده دریافت کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا سال ۲۰۳۴ به ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

همکاری بخش دولتی و خصوصی در قالب جامعه‌ی ۵، به منظور رفع مشکلات اجتماع از هوش مصنوعی بهره خواهد گرفت. از این فناوری برای رفع چالش‌هایی، مانند پیری جامعه، آلودگی، زیرساخت‌ها و فین تک بهره گرفته می‌شود. هدف اقدامات بالا ایجاد یک جامعه بشر محور است؛ زیرا فناوری و نوآوری‌ها باید به بهبود زندگی انسان کمک کنند، نه اینکه جایگزین آن‌ها شوند.

  1. نتورک اینویشن یک شرکت همکاری عمومی-خصوصی است که بین دولت ژاپن و ۱۹ شرکت خصوصی بزرگ آن ارتباط برقرار می‌کند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.