تسریع روند توسعه فناوری با رسانه اجتماعی

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا به منظور شتاب‌ده‌ی به توسعه فناوری‌های آمریکا، یک شبکه اجتماعی راه‌اندازی کرد.

 سازمان دارپا قصد دارد به منظور تسریع روند تحقیق و توسعه فناوری در آمریکا، از بستر رسانه‌های اجتماعی استفاده کند. به همین منظور به تازگی شبکه‌ای اجتماعی، با نام پلی‌پلکسس (Polyplexus) را به صورت عمومی، راه‌اندازی کرده است. هدف از توسعه پلی‌پلکسس، افزایش سطح دسترسی به شواهد علمی و شتاب‌ده‌ی به توسعه فرضیات علمی، تولید طرح‌های تحقیقاتی و همکاری سرمایه‌گذاران پژوهشی اعلام شد. این بستر امکان برقراری تعاملات زمان واقعی را فراهم می‌کند؛ بنابراین، بازه‌ی زمانی میان شکل‌گیری یک مفهوم تا ارائه پیشنهادهایی پیرامون آن، به ورت قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌یابد.

پلی‌پلکسس امکان برقراری ارتباط میان کارشناسان حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند؛ در نتیجه فرصت‌های تحقیقاتی جدیدی به وجود می‌آید. نسخه‌ی بتای این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و تنها در اختیار جامعه دانشگاهی قرار گرفت. این بستر هم‌اکنون در دسترس همه قرار دارد و از ویژگی‌هایی مانند ارائه موضوعات تحقیقاتی برای همکاری و جذب سرمایه بالقوه بهره می‌برد.

جان مین (John main)، مدیر برنامه دفتر علوم دفاعی دارپا گفت:

 

جمع سپاری روی اینترنت زمانی کاربرد دارد که راه‌حلی وجود داشته باشد و بتوان آن را پیدا کرد. با وجود این هیچ مقداری از آن تا زمانی که راه‌حلی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند مشکلات تحقیق و توسعه را برطرف سازد. به همین دلیل است که ما به جای یک بستر جمع سپاری، پلی‌پلکسس را به عنوان پلتفرم بهره‌وری ایجاد کردیم.

 

پلی‌پلکسس دارای ۳ بخش یکپارچه است که عبارت‌اند از:

  • یک منبع اطلاعات عمومی که به کاربران اجازه می‌دهد، تحقیقات موردنظر خود را به اشتراک بگذارد. همچنین از طریق نوعی ویژگی به نام «micropubs» که مشابه با توییت است، با دیگر محققان ارتباط برقرار کند.
  • ارائه یک ابزار خصوصی به منظور ترکیب ایده‌های جدید که «micropub portfolios» نام دارد.
  • ارائه یک محیط به منظور رشد و پرورش سریع. این محیط برای حامیان تحقیقات در بخش‌های دولتی و صنعتی، امکانی را فراهم می‌کند تا با ایجاد مباحثی خاص، پروژه‌های تحقیقاتی موردنظر خود را برای کاهش چالش‌های پیش رو جستجو کنند.

در مرحله آزمایش بتای پلی‌پلکسس، سازمان دارپا برای چندین مرکز علمی مختلف مانند دانشگاه‌های ایالتی آروزیونا، آرکانزاس، کارولینای شمالی، میامی و موسسه پلی تکنیک رنسلیر دعوت‌نامه ارسال کرد.

دفتر علوم دفاعی دارپا، در فاز اول در نظر دارد با عمومی شدن پلی‌پلکسس، ۳۰ طرح تحقیق و توسعه یک‌ساله را در طول ۱۸ ماه آینده راه‌اندازی کند. در این مرحله به هر یک از پروژه‌های منتخب تا سقف ۱۰۰ هزار دلار کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

۳ محیط شتاب‌دهنده‌ی اولیه که در شبکه اجتماعی مذکور ایجاد شده‌اند، روی یادگیری ماشینی کوانتومی (Quantum Machine Learning)، یادگیری انسانی (Human Learning) و فناوری راهبردی غافلگیری (Strategic Technological Surprise)، متمرکز هستند.

مین افزود:

 

پلی‌پلکسس، میان تبادل اطلاعات عمومی و حفظ مالکیت معنوی تعادل برقرار می‌کند. همچنین بستری را برای مشارکت بیشتر در پروژه‌های دارپا فراهم می‌کند. به علاوه به غیر از افرادی که به دنبال یک پروژه تحقیقاتی هستند؛ اشخاصی هم که از دانش موردنظر برخوردارند و تنها می‌خواهند کمک کنند نیز امکان شرکت در آن را دارند.

 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.