سرقت اطلاعات شهروندان بلغارستان

کمیته رکن چهارم – هکرهای روسیه، اطلاعات شخصی دو سوم مردم بلغارستان را سرقت کردند.

بنابر ادعای تعدادی از کارشناسان، هکرهای مظنون روسی، در واکنش به خرید جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ (F-16)،  اطلاعات شخصی ۵ میلیون شهروند بلغارستان را از سازمان درآمد ملی این کشور به سرقت بردند.

پس از حمله سایبری یاد شده، بویکو بوریسوف (Boyko Borissov)، نخست وزیر بلغارستان خواستار برگزاری جلسه اضطراری و بررسی میزان آسیب با همکاری پلیس این کشور شد.

به گفته ولاسلاف گورانوف (Vladislav Goranov)، وزیر دارایی بلغارستان، لینک‌های دانلود اطلاعات شخصی به سرقت رفته از حدود ۵ میلیون نفر – ۷۱ درصد جمعیت – به چند روزنامه محلی ارسال شده است.

در حمله مذکور – که در تاریخ بالکان به عنوان بزرگ‌ترین نمونه مورد شناخته شده است – داده‌هایی شامل اسامی، اطلاعات شخصی و درآمدهای مالی افراد و شرکت‌ها به سرقت رفته است.

گورانوف گفت که دولت بلغارستان از سازمان امنیت سایبری اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است. ملادین مارینوف (Mladen Marinov)، وزیر کشور در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که این حمله همزمان با خرید جت‌های جنگنده اف-۱۶ از سوی کشور برای نیروی هوایی رخ داد و شاید انگیزه هکرها برای حمله همین موضوع باشد.

وزیر دارایی بلغارستان خاطرنشان کرد:

 گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته درگیر در حملات سایبری معمولاً به دنبال سود مالی هستند؛ اما در اینجا انگیزه‌های سیاسی نیز وجود دارند.

 

وی ضمن تکذیب ارتباط احتمالی این حمله با خرید جت اظهار داشت که حمله سایبری پیش از ثبت این معامله صورت گرفته است. رسانه بلغارستان نیز با دریافت ایمیلی از هکرها گفت که این ایمیل از سوی «Yandex»، ارائه‌دهنده ایمیل روسی فرستاده شده است.

در ایمیل منتشر شده، درخواستی برای آزادی جولیان آسانژ (Julian Assange)، مؤسس ویکی‌لیکس وجود دارد؛ آسانژ در حال گذراندن دوره محکومیت ۵۰ هفته‌ای خود در بریتانیا به دلیل اتهامات جاسوسی از سوی ایالات متحده است. رسانه بلغارستان اعلام کرد که هکرها در ایمیلی ضمن انتقاد از دولت این کشور گفتند که امنیت سایبری آن‌ها مانند یک شوخی بوده و بسیار پایین است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.