توسعه اندام روی تراشه برای مطالعه بدن انسان

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران تراشه‌ای منعطف تولید کرده‌اند که با قرار گرفتن روی قلب، امکان مطالعه روی سیگنال‌های الکتریکی آن را فراهم می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه‌های کارنگی ملون آمریکا و فناوری نایانگ سنگاپور با همکاری یکدیگر موفق به تولید محصولی با شدند که به آن «ارگان روی تراشه الکتریکی» (organ-on-an-electronic-chip) گفته می‌شود. این تراشه، حسگری بیولوژیکی است که الکتروفیزیولوژی (electrophysiology) قلب را در ۳ بعد اندازه می‌گیرد.

محصول مذکور با چاپگر ۳ بعدی تولید شده و به واسطه قرار گرفتن آرایه‌ای از سلول‌های کروی اندام قلب روی تراشه به وجود آمده است. محققان از این فناوری به منظور مطالعه‌ی نحوه‌ی ارتباط سلول‌ها در یک سیستم مولکولی مانند قلب بهره گرفته، سیگنال‌های الکتریکی ساطع شده را ثبت می‌کنند. قطر این تراشه برابر با مجموع قطر ۲ تا ۳ تار موی انسان است.

رویکرد فناوری ارگان روی تراشه به پژوهشگران اجازه می‌دهد تأثیر دارو را روی بیماران بررسی کنند. حتی ممکن است امکان آزمایش مستقیم داروها روی بدن انسان، بدون انجام تست‌های حیوانی فراهم آید. به علاوه از این بستر می‌توان برای ارسال نور روی ارتباط میان سیگنال‌های الکتریکی قلب و بیمارانی مانند آریتمی به وجود می‌آید. همچنین امکان بررسی فرآیند موجود در زمین کاشت سلولی را برای دانشمندان فراهم می‌کند.

یکی از پژوهشگران طرح بالا گفت:

 چندین دهه است که الکتروفیزیولوژی به واسطه رشد و پرورش سلول‌ها در سطوح ۲ بُعدی مانند ظروف آزمایشگاهی انجام می‌گیرند. ما در تلاش هستیم روشی به وجود آوریم تا حسگرهای کوچکی را به منظور استخراج اطلاعات مورد نیاز در اطراف قلب قرار بدهیم. به این وسیله امکان خواندن سیگنال‌های الکتریکی بدن فراهم می‌آید.

 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.