آغاز پروژۀ استخراج الگوی اتصلات اینترنتی به وسیلۀ اتاق فکر فیلترینگ

متولیان فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران در حال طراحی پروژه‌ای برای شناسایی راه‌های اتصال کاربران ایرانی به شبکه اینترنت هستند. یک کار‌شناس فن‌آوری اطلاعات و امنیت شبکه در تهران از برنامه ریزی اتاق فکر سیستم فیلترینگ برای استخراج الگوی اتصلات اینترنتی کاربران به منظور طراحی راه‌های کنترل و تسلط بر آن‌ها خبر می‌دهد.

روز گذشته در ایران یکباره بسیاری از سایت‌هایی نظیر یوتوب، فیس بوک و حتی سایت‌های حاوی تصاویر و فیلم‌های جنسی که تا کنون مسدود بودند از حالت فیل‌تر درآمده و ورود به آن‌ها آزاد شده بود.

 

البته خاموش شدن سیستم فیلترینگ شامل حال سایت بالا‌ترین نشد و این سایت همچنان مسدود بود. هفتۀ گذشته نیز خطوط VPN و اتصالات امن نظیر پروتکل HTTPS قطع و دوباره پس از چند روز وصل شدند.

تحلیل گران حوزۀ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه هر یک تحلیل‌های مختلفی در مورد تحولات اخیر در ساختار اینترنت و فیلترینگ ایران ارائه می‌کنند.
یک کار‌شناس فن آوری اطلاعات و مدیر شبکه در تهران که بنا به دلایل امنیتی از اعلام نام ایشان معذوریم، در گفت‌و‌گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه از پروژۀ تازهٔ متولیان اینترنت برای آیندۀ این شبکۀ جهانی و کنترل و تسلط بر آن خبر می‌دهد.

او با اشاره به اینکه خاموش شدن سیستم فیلترینگ به همراه قطعی‌ها در وی پی ان و ارتباطات امن به نوعی برای تحلیل و بررسی الگوی اتصالات اینترنتی کاربران ایرانی است، گفت: «الگوی اتصالات اینترنتی، تحلیلی آماری از کلیه داده‌های مربوط به مقصدهای اینترنتی، پروتکل‌ها و حجم داده تبادلی کاربران است. این الگو با تحلیل انبوه داده موجود در مورد کاربران به دست می‌آید و می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی در مورد رفتاهای اینترنتی کاربران ارائه کند و طبعا این اطلاعات در آینده به متولیان فیلترینگ و اینترنت کمک خواهد کرد تا برای کنترل و تسلط بر کاربران از اطلاعات بیشتر و بهتری برخوردار باشند.»

این کار‌شناس فن‌آوری اطلاعات دربارۀ ارتباط تحولات اخیر با تحلیل رفتار کاربران ایرانی از سوی متولیان اینترنت توضیح داد: «در زمان رویدادهای چالش برانگیز برای حکومت، دیگر راه‌های دور زدن فیلترینگ علاوه بر وی پی ان مسدود می‌شدند. بنابراین توان مبارزه با بسیاری از فیلترشکن‌ها برای حکومت وجود دارد؛ اما این بار فقط وی پی ان‌ها و اتصالات امن آن هم به مدت محدود قطع شدند بنابراین مسدود کردن راه‌های دور زدن فیلترینگ مد نظر نبوده است و در نبود وی پی ان، قاعدتا کاربران به راه‌های دیگر دور زدن از فیلترینگ روی آوردند؛ راه‌هایی که دانستن آن‌ها به حاکمیت کمک‌های بسیاری خواهد کرد.»

او همچنین در مورد نتایج حاصل از مطالعه بر روی تغییراتی که در الگوی اتصالات کاربران پس از برداشتن فیلترینگ پدید می‌آید، گفت: «کاربرانی که از وب سایتهای فیلترشده استفاده نمی‌کنند، ممکن است متوجه این موضوع نشوند؛ اما کاربرانی که از وب سایت‌های فیلترشده استفاده می‌کنند و قاعدتا از فیلترشکن‌ها برای این کار بهره می‌برند، ممکن است به طور ناآگاهانه و یا حتی آگاهانه به این سایت‌ها متصل شوند؛ در این حالت ردپای کاربران برای سیستم نظارتی شفاف می‌شود و آمار و داده‌های به دست آمده از این حالت جدید می‌تواند برای مقایسه با الگوهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.»

رادیو فرانسه

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.