ارتباطات غیرقابل هک با قوانین فیزیک کلاسیک

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران با استفاده از قوانین فیزیک کلاسیک و ترمودینامیک یک فناوری ارتباطی غیرقابل هک تولید کردند.

پژوهشگران دانشگاه‌های علم و صنعت ملک عبدالله عربستان، سنت اندروز اسکاتلند و مرکز فرایندهای غیرمتعارف علوم (CUP Sciences)، به تازگی مدعی شدند، سامانه امن غیرقابل هکی توسعه داده‌اند که می‌تواند ارتباطات خصوصی را دچار تحول کند.

پژوهشگران یک تراشه نوری توسعه داده‌اند که امکان ارسال اطلاعات را با استفاده از یک ارتباطات غیرقابل هک یک‌بار مصرف را به کاربر می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود در زمان انتقال داده‌های محرمانه، بسیار بهتر از شیوه‌های فعلی از آن‌ها محافظت به عمل آید.

دستاورد مذکور با استفاده از تراشه‌های سیلیکونی که دارای ساختارهای پیچیده‌ای هستند به وجود آمد. این تراشه اطلاعات کلید یک‌بار مصرفی را برای طرف دیگر ارتباطات ارسال می‌کند که هکر توانایی ردیابی و بازیابی آن را ندارد.

اندرو دی فالکو (Andrea di Falco)، استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه سنت اندروز گفت:

روش جدید کاملاً غیرقابل هک است. از این روش می‌توان برای محافظت از ارتباطات محرمانه میان کاربران، در هر مسافتی بهره گرفت. سرعت انتقال داده‌ها نزدیک به نوز است و نسبت به تراشه‌های فعلی مقرون به صرفه‌تر هستند.

الگوریتم‌های رمزنگاری استاندارد امروزی، امکان ارسال سریع اطلاعات را به کاربر می‌دهد؛ اما این روش‌ها به واسطه الگوریتم‌های کوانتومی یا رایانه‌های آینده قابل هک هستند. به همین منظور پژوهشگران روش جدیدی را برای رمزنگاری داده‌ها به وجود آوردند که غیرقابل هک بوده و در بستر شبکه‌های ارتباطی فعلی قابل استفاده است. به علاوه فضای کمتری را نسبت به روش‌های فعلی در شبکه اشغال می‌کنند.

اندرو فراتالوچی (Andrea Fratalocchi)، استاد مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله ادامه داد:

با ظهور رایانه‌های قدرتمندتر و کوانتومی، همه‌ی روش‌های رمزنگاری فعلی در مدت کوتاهی شکسته خواهند شد و حریم خصوصی و ارتباطات گذشته ما را فاش خواهد کرد. برای نمونه یک هکر می‌تواند پیام‌های رمزنگاری شده‌ای که امروز ارسال می‌شوند را ذخیره کرد و صبر کند تا فناوری مناسب برای رمزگشایی آن در دسترس قرار گیرد؛ بنابراین اگر فناوری ما به صورت گسترده در سطح جهان مورد استفاده قرار گیرد، هکرها باید به دنبال شغل دیگری برای خود باشند.

محققان به منظور محافظت از داده‌ها در روش جدید از قوانین فیزیک کلاسیک و به ویژگی قانون دوم ترمودینامیک بهره گرفته‌اند. این روش باعث به وجود آمدن ایمنی کامل می‌شود و هکرها دیگر نمی‌توانند به محتوای پیام دسترسی پیدا کنند.

کلیدهای تولید شده توسط تراشه که هر پیام را رمزگشایی می‌کنند، هرگز ذخیره نمی‌شوند و با پیام ارتباطی برقرار نمی‌کند. خود کاربران نیز توانایی بازیابی آن‌ها را ندارند، حتی اگر بخواهند موارد امنیتی بیشتری را به کار بگیرند.

پژوهشگران در تلاش هستند نمونه‌ای تجاری از دستاورد خود را تولید کنند. به علاوه اعلام شد به زودی نسخه‌ای اولیه از این فناوری در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع:سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.