توسعه یافتن کوچک‌ترین حسگر فراصوت

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران موفق به ساخت حسگری فراصوت شده‌اند که می‌تواند رابط کاربری لمسی با ابزارهای مختلف را متحول کند.

پژوهشگران از مدت‌ها قبل در حال کار روی دکمه‌های مجازی روی تلفن‌های هوشمند، خودروها، اینترنت اشیا و وسایل هوشمند خانگی هستند که برای هر وظیفه‌ای، تجربه لمسی خاصی را ارائه می‌دهد. برای دستیابی به این هدف می‌توان از سامانه فراصوت روی تراشه استفاده کرد که ساختار بدون دکمه را به وجود آورده و رابط کاربری جدیدی را ارائه می‌دهد.

محققان شرکت «اولتراسنس سیستمز» (UltraSense Systems) به تازگی موفق شده‌اند اولین و کوچک‌ترین حسگر فراصوت کاربردی را تولید کنند که امکان لمس از طریق هر ماده با هر ضخامتی را مانند فلز، شیشه، چوب، سرامیک و پلاستیک فراهم می‌کند. این حسگر در زمینه‌های گسترده‌ای مانند حوزه دفاعی، تجهیزات الکترونیکی، پزشکی و خودرو بی راننده کاربرد دارد.

صفحات لمسی در گذشته تحت تأثیر گردوخاک، زبانه یا مایعی که روی آن‌ها قرار می‌گرفت عملکرد خود را از دست می‌دادند. همچنین امکان لمس آن‌ها با دستکش‌های معمولی وجود نداشت.

اولتراسنس به تازگی حسگری را توسعه داده است که می‌تواند امواج فراصوت را شامل تغییر شکل میکروسکوپی روی یک سطح شناسایی و فشار را اندازه‌گیری کند. این حسگر تراشه مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین این می‌توان آن را تقریباً در کنار همه‌ی پردازنده‌های فعلی به کار گرفت.

شرکت مذکور در نظر دارد یک رابط کاربری چندمنظوره به وجود آورد که هر سطحی را به دکمه یا ژستی مجازی تبدیل کند؛ بنابراین جدیدترین محصول خود را با نام «TouchPoint» معرفی کرد.

از جمله کاربردهای حسگرهای فراصوت یاد شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف دکمه‌های مکانیکی از تلفن‌های هوشمند به منظور پشتیبانی از نیازهای سخت‌افزاری جدید امواج میلی‌متری ۵ جی
  • ساخته‌شدن دکمه‌های بازی و کلیدهای تصویربرداری در حاشیه تلفن هوشمند.
  • رابط کاربری لمسی یا کشویی در ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت، عینک، هدفون و هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده
  • امکان باز و بسته کردن درب ماشین با یک لمس ساده
منبع:سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.