بومی‌سازی فناوری‌های فضایی چین در آینده نزدیک

کمیته رکن چهارم – دولت چین اعلام کرد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ وابستگی فناوری‌های فضایی خود را از آمریکا جدا می‌کند.

چین به تازگی اعلام کرد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ وابستگی خود را به سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی آمریکا (GPS) به طور کامل از بین می‌برد.

شبکه ماهواره‌ای شرکت بایدو چین (Beidou)، «بیگ دیپر» (Big Dipper) نام دارد. این صورت فلکی ماهواره‌ای اولین خدماتی است که به رقابت با سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی نیروی هوایی آمریکا پرداخته و هم‌اکنون از تعداد بسیار زیادی کاربر بالقوه بهره می‌برد؛ زیرا هم‌اکنون ۷۰ درصد تلفن‌های هوشمند چینی آماده‌ی استفاده از آن هستند.

شبکه بایدو با برنامه طولانی مدت چین به منظور ارائه و تسلط بر نسب بعدی خدمات ارتباطی مانند ۵ جی یکپارچه شده است. چین در نظر دارد ۲ ماهواره نهایی که سامانه بایدو را عملیاتی می‌کند در ژوئن ۲۰۲۰ به فضا بفرستد.

پیش‌بینی می‌شود با فعالیت هم‌زمان سامانه موقعیت‌یابی و نسل پنجم ارتباطات، چین بتواند سهم عظیمی از بازار خدمات ارتباطی نسل بعد را به دست آورد. همچنین به منظور آزمایش نحوه عملکرد فناوری‌های بالا در یک محیط آزمایشگاهی، یک خودرو بی راننده با بهره‌مندی از آن‌ها مسیری ۲۸ کیلومتری را طی کرد.

بایدو به منظور تکمیل و گسترش پروژه خود تاکنون با ۱۲۰ شرکت مختلف قرارداد همکاری امضا کرده است. به علاوه تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند چینی، ۴۰ درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع بستری گسترده را به منظور بهره‌مندی از موقعیت‌یاب جغرافیایی چین فراهم می‌کند.

سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی چین در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۲ شروع به خدمات‌دهی در محدوده آسیا-اقیانوسیه کرد. با پرتاب ۲ ماهواره یاد شده چین در سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای از ۳۵ سخت‌افزار یاد شده را خواهد داشت که از نمونه آمریکایی فراتر می‌رود.

الکساندر استیکینگز (Alexandra Stickings)، از موسسه خدمات سلطنتی انگلیس (RUSI) در سال گذشته گفته بود:

مطمئناً این اقدام به علت گسترش نفوذ صورت گرفته است؛ اما احتمالاً بخشی از آن نیز به علت امنیت اقتصادی صورت گرفته است. دسترسی امنیت، بزرگ‌ترین مزیت داشتن سیستم‌هایی که متعلق به خودتان است. حسی که بیان می‌کند شما برای تأمین آن نیاز به کشور دیگری ندارید. برای مثال آمریکا ممکن است در زمان درگیری دسترسی کاربران یک منطقه خاص را به خدمات خود از بین ببرد.

فضا یک منطقه استراتژیک بااهمیت برای دولت چین به حساب می‌آید. برای نمونه این کشور هم‌اکنون اولین ماهواره کوانتومی را به فضا ارسال کرده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ ایستگاه فضایی خود را تأسیس کند.

منبع:سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.