نرم افزارهای امنیتی که رایانه باید به آن مجهز باشد

۲کمیته رکن چهارم  – کاربران فضای مجازی باید با نرم افزارهای امنیتی آشنا باشند زیرا با آنها می توانند به مقابله با بدافزارها بروند، داده های از دست رفته را احیا کنند و یا فایل ها را بدون نگرانی از آسیب به رایانه خود باز کنند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،آنتی ویروس،نسخه پشتیبانی،مقابله با باجگیرها، کدگذاری و عایق بندی ویندوز ار جمله برنامه هایی است که کاربران برای امنیت رایانه خود نیاز به آن دارند.
** آنتی ویروس
کامپیوتر شما باید حتما مجهز به یک بسته ایمنی ضد بدافزارها باشد. آنتی ویروس ها یکی از اجزای این بسته اند. این برنامه ها ورودی ها و خروجی های کامپیوتر شما را زیر نظر دارند و به صورت خودکار – در صورت وصل به اینترنت – خود را به روز می کنند.
نسخه های آنتی ویروس های مختلف مانند AVG، Comodo،Avira ، Avast و … نیاز کاربران خانگی را برطرف می کنند. مهم آن است که این برنامه ها مرتب به روزرسانی شوند.
** مقابله با ‘باجگیرها’
‘باج افزار’ ها (Ransonware) گروه دیگری از بدافزارها هستند که کامپیوتر قربانی را قفل و از صاحب آن در مقابل آزادکردن سیستم، پول تقاضا می کنند. ‘Kaspersky WindowsUnlocker’ برنامه ای رایگان برای پاک کردن این بدافزارهاست.
** نسخه پشتیبانی
تهیه نسخه پشتیبان از داده های کامپیوتری ساده ترین و مطمئن ترین راه برای احیای اطلاعات از دست رفته است. ‘Paragon Backup & Recovery’ یکی از بسته های نرم افزاری کارآمد برای تهیه نسخه بک آپ است.
این نرم افزار تمام اطلاعات شخصی و تنظیمات سیستم عامل یا برنامه های مختلف را سکتور به سکتور از یک هارددیسک به هارددیسک دیگر منتقل می کند.

** کدگذاری
از آنجا که مشخص نیست اطلاعات شخصی شما در دنیای مجازی را چه کسی بازخوانی و کنترل می کند، بهتر است داده های خود را رمزگذاری کنید تا دستکم سرک کشیدن به آنها اگر غیرممکن نشد، بسیار دشوار باشد.
کاربران ویندوز ویستا و هفت با ‘بیت لاکر’ (BitLocker) سیستم عامل خود آشنا هستند. ‘TrueCrypt’ از نرم افزارهایی است که امکانات متنوع تری را در اختیار کاربران قرار می دهد.
** عایق بندی ویندوز
یکی از نگرانی های صحیح کاربران، بازکردن فایل های مختلف است؛ فایل هایی که هر کدام می توانند به صورت بالقوه یک بدافزار باشند. اما اگر فایل ها یا حتی مرورگر خود را در یک ‘سندباکس’ (Sandbox) باز کنید، پروسه یادشده را ایزوله و دسترسی آن فایل یا برنامه به بخش های دیگر کامپیوتر را قطع می کنید. ‘Sandboxie’ یکی از سند باکس های محبوب برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز است.
** آنتی اسپم ها
از اسپم ها (جانک ها) هم غافل نشوید. ارائه کنندگان خدمات ایمیل مانند یاهو یا گوگل این سرویس را به کاربران خود ارائه می کنند. با برنامه هایی مانند ‘SPAMfighter’ هم می توان با اسپم ها یا حملات فیشینگ در ‘Outlook’، ‘Outlook Express’، ‘Windowsmail’ یا ‘Thunderbird’ مقابله کرد.
در حملات فیشینگ کاربر با لینک آلوده به صفحه ای جعلی هدایت می شود که بدافزارها و هکرها در آن به کمین نشسته اند.
** فایروال
‘دیوار آتشین’ یا فایروال جزو دیگری از بسته ایمنی کامپیوترها یا شبکه های کامپیوتری است. با فایروال می توان دسترسی به شبکه ها یا خدمات مختلف را مدیریت کرد.
این نرم افزار ترافیک داده بین کامپیوتر شما و شبکه (مثلا اینترنت) را کنترل می کند و بر اساس تنظیمات قبلی تصمیم می گیرد کدام بسته اجازه گذر از دیوار آتشی را دارد و کدام نه. ‘ZoneAlarm’ از جمله محبوب ترین فایروال هاست.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.