OpenAI ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی را بررسی می‌کند

کمیته رکن چهارم – سازنده ChatGPT ظاهراً با هدف کاهش وابستگی خود به شرکت‌هایی ازجمله انویدیا، قصد دارد تراشه‌های خود را توسعه دهد.

OpenAI، شرکت سازنده چت‌بات ChatGPT درحال بررسی ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود است و تا حدی پیش رفته که بتواند هدف خرید بالقوه‌اش را ارزیابی کند.

این شرکت هنوز تصمیمی درباره ادامه کار نگرفته است، اما حداقل از سال گذشته تاکنون، برای حل مشکل کمبود تراشه‌های گران‌‎قیمت هوش مصنوعی که به آن‌ها متکی است، گزینه‌های مختلفی را بررسی کرده است. گزینه‌هایش پیش‌روی OpenAI شامل ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی خود، همکاری نزدیک‌تر با سازندگان دیگر ازجمله انویدیا و همچنین تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان می‌شود.

کاهش هزینه‌های OpenAI با توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، دستیابی به تراشه‌های هوش مصنوعی بیشتر را در اولویت شرکت خود قرار داده است. او تاکنون به‌طور علنی در مورد کمبود واحدهای پردازش گرافیکی موجود در بازار صحبت کرده است؛ بازاری که تحت سلطه انویدیا قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد از بازار جهانی توسط آن کنترل می‌شود.

تلاش‌هایی که OpenAI برای به‌دست‌آوردن تراشه‌های بیشتر انجام می‌دهد، به دو نگرانی عمده‌ای ارتباط دارد که آلتمن به آن‌ها اشاره کرده است: کمبود پردازنده‌های پیشرفته که نرم‌افزار این شرکت را تأمین می‌کنند و هزینه قابل‌توجه سخت‌افزارهای موردنیاز. از سال ۲۰۲۰، OpenAI فناوری‌های هوش مصنوعی خود را روی یک ابررایانه ساخته‌شده توسط مایکروسافت که از ۱۰ هزار واحد پردازش گرافیکی (GPU) انویدیا استفاده می‌کند، توسعه داده است.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه اجرای ChatGPT برای این شرکت هزینه بسیار زیادی را به همراه دارد. براساس تجزیه‌وتحلیل انجام‌شده توسط شرکت Bernstein، هر درخواست تقریباً ۴ سنت هزینه دارد. اگر درخواست‌های ChatGPT فقط به اندازه یک دهم جستجوهای گوگل افزایش پیدا کند، در ابتدا تقریباً ۴۸٫۱ میلیارد دلار برای پردازش‌های گرافیکی آن نیاز است و این چت‌بات برای ادامه عملیات خود به تراشه‌هایی به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال نیاز دارد.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.