نکاتی که باید در دنیای دیجیتال رعایت کنید

کمیته رکن چهارم – در این مقاله تمام راه‌های محافظت از داده‌های شخصی در فضای مجازی را آموزش می‌دهیم و از خطرات رعایت نکردن آن‌ها می‌گوییم.

دنیای دیجیتال مزایا و فرصت‌های زیادی را ارائه می‌کند؛ اما خطرات و چالش‌های زیادی را نیز به همراه دارد. از آن جایی که بیشترین جنبه‌های زندگی ما به اینترنت مربوط می‌شود، باید بدانیم که چگونه دیگران می‌توانند به داده‌های شخصی و فعالیت‌های آنلاین ما دسترسی داشته باشند یا از آن‌ها استفاده و بهره‌برداری کنند. چه هکرها، مجرمان سایبری، تبلیغ‌کنندگان یا دولت‌ها باشند، بازیگران زیادی وجود دارند که ممکن است به ردپای دیجیتالی ما علاقه دارند و سعی کنند حریم خصوصی و امنیت دیجیتال ما را به خطر بیندازند.

حریم خصوصی دیجیتال به حق کنترل اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذاریم و چه کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد، اشاره دارد. آن سوی ماجرا، امنیت دیجیتال به اقداماتی اشاره می‌کند که ما برای محافظت از دستگاه‌ها، حساب‌ها و داده‌های خود دربرابر دسترسی غیرمجاز یا مخرب انجام می‌دهیم. رعایت هر دو برای تضمین امنیت و رفاه آنلاین ما ضروری است.

با این حال، حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال آسان نیست. بسیاری از مردم نمی‌دانند چه مقدار از داده‌ها را داوطلبانه یا غیرارادی به اشتراک می‌گذارند یا نمی‌دانند چگونه از خود دربرابر تهدیدات سایبری محافظت کنند. علاوه بر این، بسیاری از سرویس‌ها و پلتفرم‌های آنلاین داده‌های ما را بدون رضایت یا آگاهی‌ ما جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند و درنهایت آن‌ها را می‌فروشند، آن هم در ازای برخی ویژگی‌های ارزان و حتی رایگان. این کار می‌تواند عواقب جدی برای هویت، شهرت، امور مالی، سلامت و حقوق شهروندی ما داشته باشد.

بنابراین، یادگیری و تمرین برخی از مهارت‌ها و عادات اساسی که می‌تواند به ما کمک کند در دنیای دیجیتال ایمن و خصوصی بمانیم، بسیار مهم است. در این مقاله، برخی از رایج‌ترین خطرات و چالش‌های دیجیتالی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم، بررسی و نکات و ابزارهای عملی را ارائه می‌کنیم که می‌توانند به ما در محافظت از حریم خصوصی و امنیت دیجیتال کمک کنند.

۱. استفاده از رمزهای عبور قدرتمند

یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت دیجیتال خود، استفاده از رمزهای عبور قوی برای حساب‌ها و دستگاه‌های آنلاین شماست. رمزعبور قوی رمزی است که طولانی، پیچیده، منحصربه‌فرد و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. این رمز باید حاوی ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد و از هرگونه کلمه یا عبارت رایجی که به‌راحتی هکرها بتوانند حدس بزنند یا آن را بشکنند، اجتناب شود. رمزعبور هر حساب یا دستگاه نیز باید متفاوت باشد؛ به طوری که اگر یکی از آن‌ها در معرض خطر قرار گرفت، بقیه تحت‌تأثیر قرار نگیرند.

برای ایجاد و مدیریت رمزهای عبور قوی، می‌توانید از برنامه مدیریت رمزعبور استفاده کنید که رمزهای عبور شما را به صورت ایمن تولید و ذخیره می‌کند. این برنامه همچنین به شما کمک می‌کند رمزهای عبور خود را درصورت نیاز به خاطر بسپارید و به‌طور خودکار آن‌ها را تکمیل کنید. چند نمونه از ابزارهای مدیریت رمز‌عبور عبارت‌اند از: LastPass و Dashlane و Bitwarden.

۲. فعال کردن تنظیمات کوکی در قسمت پرایوسی

کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که وب‌سایت‌ها در مرورگر شما ذخیره می‌کنند تا تنظیمات و فعالیت‌های شما را به خاطر بسپارند. کوکی‌ها می‌توانند برای بهبود تجربه آنلاین شما مفید باشند، مانند اینکه شما را وارد سیستم کنند یا تبلیغات مرتبط را به شما نشان دهند. با این حال، کوکی‌ها همچنین می‌توانند تهدیدی برای حریم خصوصی دیجیتال شما باشند؛ زیرا رفتار آنلاین شما را ردیابی و اطلاعات شخصی شما را بدون رضایت یا اطلاع شما جمع‌آوری می‌کنند. برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است از کوکی‌ها برای فروش داده‌های شما به اشخاص ثالث یا هدف قرار دادن شما با تبلیغات یا محتوای ناخواسته استفاده کنند.

برای جلوگیری از نفوذ کوکی‌ها به حریم خصوصی دیجیتال شما، می‌توانید تنظیمات کوکی را در بخش حریم خصوصی مرورگر خود فعال کنید. تنظیمات کوکی به شما امکان می‌دهد تا نحوه استفاده وب‌سایت ها از کوکی‌ها را در مرورگر خود کنترل کنید. می‌توانید انتخاب کنید که همه کوکی‌ها مسدود شوند یا فقط برخی از کوکی‌ها مجاز باشند یا پس از هر بار بستن مرورگر، کوکی‌ها را حذف کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های افزودنی به مرورگر یا ابزارهایی استفاده کنید که می‌توانند کوکی‌ها را به‌طور خودکار مسدود یا حذف کنند؛ مانند Privacy Badger یا Ghostery یا CCleaner.

۳. شخصی‌سازی تنظیمات مرورگر

راه دیگر برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال خود، سفارشی‌سازی تنظیمات مرورگر با توجه به نیازها و ترجیحات خود است. تنظیمات مرورگر به شما امکان می‌دهد نحوه تعامل مرورگر خود با وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین را کنترل کنید. در‌ادامه بخش‌هایی که امکان سفارشی‌شدن را دارند، مشاهده می‌کنید:

حریم خصوصی و امنیت: می‌توانید ویژگی‌هایی را فعال یا غیرفعال کنید که بر حریم خصوصی و امنیت شما تأثیر می‌گذارند؛ مانند سابقه مرورگر، تکمیل خودکار متن‌ها، گذرواژه‌ها، اعلان‌ها، مکان، دوربین و میکروفون. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که داده‌های مرورگر خود را به‌طور منظم پاک کنید یا از حالت Incognito استفاده کنید؛ حالتی که هیچ داده‌ای را در مرورگر شما ذخیره نمی‌کند.

برنامه‌های افزودنی و افزونه‌ها: افزونه‌هایی که عملکرد مرورگر شما را افزایش یا کاهش می‌دهند، می‌توانید نصب یا حذف کنید. این افزونه‌ها برنامه‌های کوچکی هستند که در مرورگر شما اجرا می‌شوتد و ویژگی‌ها یا خدمات مفیدی را ارائه می‌دهند. با این حال، برخی از برنامه‌های افزودنی نیز ممکن است به داده‌های شما دسترسی داشته باشند یا در تجربه وب‌گردی شما اختلال ایجاد کنند؛ بنابراین، باید فقط مواردی را نصب کنید که قابل اعتماد و ضروری هستند.

موتورهای جست‌وجو: موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خود که برای جست‌وجوی وب استفاده می‌کنید، می‌توانید تغییر دهید یا سفارشی کنید. موتورهای جست‌وجو پلتفرم‌های آنلاینی هستند که به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات موردنیاز را در اینترنت پیدا کنید. با این حال، برخی از موتورهای جست‌وجو نیز ممکن است پرسش‌های جست‌وجو و داده‌های شخصی شما را جمع‌آوری و ذخیره کنند یا نتایج نادرستی را به شما نشان دهند. بنابراین، شما باید موتور جست‌وجویی را انتخاب کنید که به حریم خصوصی شما احترام بگذارد و اطلاعات قابل‌اعتمادی ارائه دهد. برخی از نمونه‌های موتورهای جست‌وجوی دوست‌دار حریم خصوصی عبارت‌اند از: DuckDuckGo و Qwant و Startpage.

۴. استفاده از شبکه‌های ایمن وای‌فای

هنگامی که با استفاده از شبکه Wi-Fi به اینترنت متصل می‌شوید، باید مطمئن شوید که شبکه امن و قابل‌اعتماد است و رمزعبور دارد و از سیستمی رمزگذاری‌شده بهره می‌برد. شبکه Wi-Fi رمزگذاری‌شده به این معنی است که داده‌هایی که بین دستگاه شما و شبکه منتقل می‌شود، برای هر کسی که آن را رهگیری می‌کند، درهم و مخشوش است. شبکه Wi-Fi محافظت‌شده با رمزعبور نیز به این معنی است که فقط کاربران مجاز می‌توانند به شبکه دسترسی داشته باشند.

از استفاده از شبکه‌‌های Wi-Fi عمومی یا باز که رمزگذاری‌ نشده‌اند یا با رمزعبور محافظت نمی‌شوند، باید خودداری کنید. شبکه‌های Wi-Fi عمومی یا باز شبکه‌هایی هستند که در مکان‌هایی مانند کافه‌ها و هتل‌ها و فرودگاه‌ها دردسترس هستند؛ جایی که هر کسی می‌تواند بدون رمزعبور به آن متصل شود. این شبکه‌ها دربرابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا هکرها می‌توانند به‌راحتی به داده‌های شما دسترسی داشته یا دستگاه شما را با بدافزار آلوده کنند.

اگر به استفاده از شبکه Wi-Fi عمومی یا باز مجبور هستید، باید این اقدامات احتیاطی را برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت دیجیتال خود انجام دهید:

غیرفعال کردن اشتراک‌گذاری فایل: اشتراک‌گذاری فایل قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را با دستگاه‌های دیگر در همان شبکه به اشتراک بگذارید. با این حال، این ویژگی فایل‌های شما را درمعرض دید هر کسی که در همان شبکه است، قرار می‌دهد. بنابراین، هنگام استفاده از شبکه Wi-Fi عمومی یا باز، باید اشتراک‌گذاری فایل را خاموش کنید.

استفاده از ابزارهای تغییر IP: شبکه خصوصی مجازی یا VPN سرویسی است که تونلی امن بین دستگاه شما و اینترنت ایجاد می‌کند. VPN داده‌های شما را رمزگذاری و آدرس IP شما (شناسه منحصر به فرد دستگاه شما) را پنهان و دسترسی یا نظارت بر فعالیت‌های آنلاین شما را برای هکرها یا ردیاب‌ها سخت‌تر می‌کند.

از HTTPS استفاده کنید: HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن امن) پروتکلی است که تضمین می‌کند ارتباط بین مرورگر شما و وب‌سایتی که از آن بازدید می‌کنید، ایمن است. HTTPS داده‌های شما را رمزگذاری و هویت وب‌سایت را تأیید و از رهگیری یا دستکاری داده‌ها یا محتوای شما به‌واسطه هکرها یا کلاهبرداران جلوگیری می‌کند. شما با نگاه کردن به URL که باید با https:// به جای http:// شروع شود، می‌توانید متوجه شوید که آیا وب‌سایت از HTTPS استفاده می‌کند یا خیر. همچنین از افزونه‌های مرورگر یا ابزارهایی می‌توانید استفاده کنید که استفاده از HTTPS را در هر وب‌سایتی الزامی می‌کنند؛ مانند HTTPS Everywhere یا Smart HTTPS.

۵. حذف اکانت‌های قدیمی و بدون استفاده

اگر حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده در پلتفرم‌ها یا سرویس‌های آنلاینی دارید که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا به آن‌ها نیاز ندارید، باید در اسرع وقت آن‌ها را حذف کنید. حساب‌های قدیمی و استفاده نشده آن‌هایی هستند که در گذشته ایجاد کرده‌اید؛ اما برای مدت طولانی به آن‌ها دسترسی نداشته‌ یا بروزرسانی نکرده‌اید. این حساب‌ها ممکن است حاوی داده‌های شخصی شما مانند نام، ایمیل، شماره تلفن و آدرس باشند که هکرها و مجرمان سایبری یا اشخاص ثالث می‌توانند آن‌ها را افشا یا از آن سوءاستفاده کنند.

حذف حساب‌های قدیمی و بلااستفاده می‌تواند به شما کمک کند ردپای دیجیتالی خود را کاهش دهید و از حریم خصوصی و امنیت دیجیتال خود محافظت کنید. با حذف حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده می‌توانید از وقوع اتفاقات زیر جلوگیری کنید:

جلوگیری از نقض داده‌ها: نقض داده‌ها حوادثی هستند که در آن اطلاعات شما را هکرها یا اشخاص غیرمجاز به بیرون درز می‌دهند یا می‌دزدند. هنگامی که پلتفرم‌ها یا سرویس‌های آنلاین هک یا درمعرض خطر قرار می‌گیرند، ممکن است این اتفاق رخ دهد و داده‌های شما را درمعرض دید عموم یا عوامل مخرب قرار دهد. اگر حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده در این پلتفرم‌ها یا سرویس‌ها دارید، ممکن است داده‌های شما درمعرض خطر نقض قرار گیرند. بنابراین، حذف حساب های قدیمی و استفاده‌نشده می‌تواند از نفوذ به اطلاعات شما جلوگیری کند.

اجتناب از هرزنامه (Spam) و فیشینگ: هرزنامه و فیشینگ انواع ایمیل‌های ناخواسته یا جعلی هستند که سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا روی پیوندها یا پیوست‌های مخرب کلیک کنید یا اطلاعات شخصی یا مالی خود را ارائه دهید. ایمیل‌های هرزنامه و فیشینگ آزاردهنده و خطرناک هستند؛ زیرا می‌توانند هویت شما را بدزدند و دستگاه شما را با بدافزار آلوده یا از شما کلاهبرداری کنند. اگر حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده در پلتفرم‌ها یا خدمات آنلاین دارید، احتمالاً ایمیل‌های هرزنامه و فیشینگ را از این منابع دریافت کنید؛ زیرا ممکن است آدرس ایمیل شما را در پایگاه داده خود داشته باشند. بنابراین، حذف حساب‌های قدیمی و بلااستفاده می‌تواند از ایمیل‌های اسپم و فیشینگ نیز جلوگیری کند.

آزادکردن فضا و منابع: حذف حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده می‌تواند به شما کمک کند فضا و منابع را در دستگاه و فضای ابری آنلاین خود آزاد کنید. حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده ممکن است فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما را اشغال کنند؛ زیرا فایل‌ها یا داده‌هایی را در دستگاه شما دانلود کرده‌اند. آن‌ها ممکن است پهنای باند یا انرژی باتری دستگاه شما را نیز مصرف کنند؛ زیرا ممکن است در پس‌زمینه همگام‌سازی یا بروزرسانی شوند. علاوه بر این، حساب‌های قدیمی و بلااستفاده ممکن است نام‌های کاربری یا آدرس‌های ایمیلی را اشغال کنند که ممکن است بخواهید از آن‌ها برای مقاصد دیگر استفاده کنید؛ بنابراین، هرچه سریع‌تر ‌آن‌ها را حذف کنید بهتر است.

برای حذف حساب‌های قدیمی و استفاده‌نشده، می‌توانید از ابزارهای زیادی کمک بگیرید؛ مانند JustDeleteMe و AccountKiller و Deseat.me

۶. برای حفظ اطلاعات در incognito (حریم خصوصی) جست‌وجو کنید

هنگامی که با استفاده از حالت معمولی مرورگر در وب جست‌وجو می‌کنید، مرورگر شما ممکن است برخی از اطلاعات مربوط به جست‌وجوها و نتایج جست‌وجوی شما را ذخیره کند. این اطلاعات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تاریخچه مرورگر: سابقه مرور شامل وب‌سایت‌هایی است که در گذشته بازدید کرده‌اید. سابقه مرور می‌تواند به شما کمک کند تا وب‌سایت‌هایی که قبلاً بازدید کرده‌اید، پیدا کنید؛ اما رفتار و علایق آنلاین شما را می‌تواند به دیگرانی نشان دهد که از همان دستگاه یا مرورگر استفاده می‌کنند.

کش (Cache): حافظه پنهان ذخیره موقت صفحات وب و فایل‌هایی است که در گذشته به آن‌ها دسترسی داشته‌اید. کش می‌تواند به شما کمک کند صفحات وب را سریع‌تر بارگیری کنید؛ اما می‌تواند فضایی را در دستگاه شما نیز اشغال کند یا فعالیت‌های آنلاین شما را درمعرض دید کسانی قرار دهد که از همان دستگاه یا مرورگر استفاده می‌کنند.

کوکی‌ها (Cookies): همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که وب‌سایت‌ها در مرورگر شما ذخیره می‌کنند تا تنظیمات و فعالیت‌های شما را به خاطر بسپارند. کوکی‌ها می‌توانند برای افزایش تجربه آنلاین شما مفید باشند؛ اما رفتار آنلاین شما را نیز می‌توانند ردیابی و اطلاعات شخصی شما را بدون رضایت یا اطلاعتان جمع‌آوری کنند.

جست‌وجو در حالت ناشناس به معنای جست‌وجو در وب با استفاده از حالت مرور خصوصی است که هیچ اطلاعاتی درمورد جست‌وجوها و نتایج جست‌وجوی شما در مرورگر ذخیره نمی‌شود. حالت ناشناس قابلیتی است که اکثر مرورگرها آن را دارند و به شما امکان می‌دهد بدون جا گذاشتن هیچ ردی در مرورگر خود، وب‌گردی کنید. هنگامی که از حالت ناشناس استفاده می‌کنید، مرورگر شما هیچ سابقه مرور، حافظه پنهان، کوکی‌ها، گذرواژه‌ها، تکمیل خودکار و… را نه از قبل به یاد می‌آورد و نه ذخیره می‌کند.

۷. برای حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی همه چیز را به اشتراک نگذارید

یکی از اشتباهات رایجی که افراد در فضای مجازی مرتکب می‌شوند، این است که اطلاعات زیادی درباره خود یا دیگران به اشتراک می‌گذارند. اشتراک‌گذاری بیش از حد اطلاعات آنلاین می‌تواند شما را درمعرض خطرات و تهدیدات دیجیتالی مختلفی قرار دهد؛ مانند:

سرقت هویت: سرقت هویت جرمی است که در آن شخصی از اطلاعات شخصی شما مانند نام و تاریخ تولد و شماره تأمین اجتماعی برای جعل هویت و ارتکاب کلاهبرداری یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کند. سرقت هویت می‌تواند به اعتبار، امتیاز اعتباری، مالی و وضعیت حقوقی شما آسیب برساند. اگر اطلاعات زیادی را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، ممکن است دسترسی سارقان هویت یا سرقت اطلاعات خود را آسان‌تر کنید.

آزار و اذیت سایبری: آزار و اذیت سایبری اشکالی از سوءاستفاده آنلاین است که در آن شخصی به‌طور مکرر با شما تماس می‌گیرد، دنبالتان یا شما را تهدید می‌کند و باعث ترس و ناراحتی یا آزار شما می‌شود. آزار و اذیت سایبری می‌تواند بر سلامت روان و ایمنی و رفاه شما تأثیر بگذارد. اگر اطلاعات زیادی را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، ممکن است توجه یا تماس ناخواسته‌ای را از مزاحمان دریافت کنید.

آسیب به شهرت: آسیب به شهرت وضعیتی است که در آن شهرت آنلاین شما، یعنی اینکه دیگران شما را در فضای آنلاین چگونه می‌شناسند، تحت‌تأثیر منفی چیزی قرار گیرد که شما یا شخص دیگری پست کرده یا به اشتراک گذاشته‌اید. آسیب به شهرت می‌تواند روی فرصت‌های شخصی و حرفه‌ای، روابط و عزت‌نفس شما تأثیرگذار باشد. اگر اطلاعات زیادی را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، ممکن است چیزی را فاش کنید که به شهرت شما آسیب برساند یا به دیگران اجازه سوءاستفاده یا ارائه نادرست اطلاعاتتان را بدهید.

برای محافظت از حریم خصوصی خود و اجتناب از این خطرات، نباید همه چیز را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید. شما باید مراقب باشید که چه چیزی را و با چه کسانی به اشتراک می‌گذارید. همچنین، باید تنظیمات حریم خصوصی خود را در هر پلتفرم آنلاین یا سرویسی که استفاده می‌کنید، بررسی و به‌روز کنید و دسترسی و مشاهده اطلاعات خود را فقط به کسانی محدود کنید که به آن‌ها اعتماد دارید و آن‌ها را می‌شناسید.

۸. اعتماد نکردن به ایمیل های ارسالی مختلف

راه دیگر برای حفظ امنیت دیجیتالی خود این است که به ایمیل‌های ارسالی متفاوتی که در صندوق ورودی خود دریافت می کنید، اعتماد نکنید. ایمیل‌های ارسالی مختلف ایمیل‌هایی هستند که از منابع ناشناخته یا ناآشنا ارسال می‌شوند یا به نوعی مشکوک یا غیرعادی به نظر می‌رسند. این ایمیل‌ها ممکن است بخشی از یک کلاهبرداری یا یک تلاش فیشینگ باشند که انواعی از کلاهبرداری‌های آنلاین هستند که در آن شخصی سعی می‌کند شما را فریب دهد تا اطلاعات شخصی یا مالی خود را به آن‌ها ارائه دهید یا روی پیوند یا پیوست مخرب کلیک کنید.

برخی از نشانه‌های ایمیلی که ممکن است تلاشی برای کلاهبرداری یا فیشینگ باشد:

آدرس فرستنده: آدرس فرستنده ممکن است جعلی به نظر برسد؛ یعنی با نام یا دامنه فرستنده مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ایمیلی از PayPal ممکن است به جای service@paypal.com آدرسی مانند paypal@service.com داشته باشد.

موضوع ایمیل: موضوع ممکن است مبهم، گمراه‌کننده، فوری یا هشدار‌دهنده باشد و سعی کند توجه یا کنجکاوی شما را جلب کند. به عنوان مثال، چنین ایمیلی ممکن است موضوعی مانند «حساب شما به حالت تعلیق درآمده است» یا آشما برنده جایزه شده‌اید» داشته باشد.

محتوای ایمیل: محتوا ممکن است حاوی اشتباهات املایی یا دستوری، قالب‌بندی ضعیف، سلام عمومی یا درخواست اطلاعات شخصی یا مالی باشد. به عنوان مثال، ممکن است از شما بخواهد که جزئیات حساب خود را تأیید کنید، اطلاعات پرداخت خود را به‌روز یا ادعای پاداش کنید.

پیوند یا پیوست: پیوند یا پیوست ممکن است پنهان یا مبدل باشد؛ یعنی نشانی اینترنتی یا نام فایل واقعی مقصد را نشان نمی‌دهد. برای مثال، ممکن است ایمیل به جای نشان دادن URL کامل، پیوندی مانند «اینجا را کلیک کنید» داشته باشد.

برای اینکه قربانی این کلاهبرداری‌ها یا تلاش‌های فیشینگ نشوید، نباید به ایمیل‌های ارسالی متفاوتی که در صندوق ورودی خود دریافت می‌کنید، اعتماد کنید. همیشه باید آدرس فرستنده، خط موضوع، محتوا و پیوند یا پیوست را قبل از باز کردن یا پاسخ دادن به هر ایمیلی بررسی کنید. همچنین، باید از نرم‌افزار آنتی ویروس و فیلترهای هرزنامه برای محافظت از دستگاه و صندوق ورودی خود در برابر ایمیل های مخرب استفاده کنید.

۹. استفاده از رمزعبور دومرحله‌ای برای شبکه‌های اجتماعی و حتی مرورگرتان

استفاده از رمزعبور دومرحله‌ای برای شبکه‌های اجتماعی و مرورگر شما یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای محافظت از امنیت دیجیتال شما است. رمزعبور دومرحله‌ای نوعی روش احراز هویت است که از شما می‌خواهد برای دسترسی به حساب یا دستگاه خود دو قسمت از اطلاعات را وارد کنید: چیزی که می‌دانید (مانند رمزعبور) و چیزی که دارید (مانند کدی که به تلفن شما ارسال شده است). رمزعبور دومرحله‌ای یک لایه امنیتی اضافی به حساب یا دستگاه شما اضافه و دسترسی به آن را برای هکرها یا اشخاص غیرمجاز دشوارتر می‌کند.

برخی از مزایای استفاده از رمزعبور دومرحله‌ای عبارت‌اند از:

جلوگیری از دسترسی غیرمجاز: حتی اگر شخصی رمزعبور شما را بداند یا حدس بزند، بدون اطلاعات دومی که فقط شما در اختیار دارید، نمی‌تواند به حساب یا دستگاه شما دسترسی پیدا کند. این کار می‌تواند از دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و منابع شما جلوگیری کند.

شناسایی فعالیت مشکوک: اگر شخصی سعی کند بدون اطلاعات دوم به حساب یا دستگاه شما دسترسی پیدا کند، اعلان یا هشداری در تلفن یا ایمیل خود دریافت خواهید کرد. این اعلان می‌تواند به شما کمک کند فعالیت مشکوک را در حساب یا دستگاه خود شناسایی و براساس آن اقدام کنید.

بازیابی رمزعبور ازدست‌رفته: اگر رمزعبور خود را فراموش یا گم کردید، از اطلاعات دوم برای بازنشانی یا بازیابی آن می‌توانید استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند از قفل شدن حساب یا دستگاه خود جلوگیری کنید.

برای استفاده از رمزعبور دومرحله‌ای برای شبکه‌های اجتماعی و حتی مرورگر خود، باید آن را در تنظیمات هر پلتفرم یا سرویسی که استفاده می‌کنید، فعال کنید. همچنین، باید شماره تلفن یا آدرس ایمیل داشته باشید که بتواند کد یا پیوند اطلاعات دوم را دریافت کند.

۱۰. غیرفعال کردن موقعیت مکانی

موقعیت مکانی قابلیتی است که به دستگاه شما و پلتفرم‌ها یا سرویس‌های آنلاین اجازه می‌دهد موقعیت مکانی فیزیکی شما را ردیابی کنند یا به آن دسترسی داشته باشند. موقعیت مکانی می‌تواند برای ارائه اطلاعات و خدمات یا محتوای مرتبط بر‌اساس مکانتان مانند نقشه‌ها، مسیرها، آب‌و‌هوا یا اخبار مفید باشد. با این حال، موقعیت مکانی می‌تواند حریم خصوصی دیجیتال شما را نیز تهدید کند. آشکار بودن مکان، حرکات، عادات و ترجیحات شما در مقایسه با دیگرانی که می‌توانند به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند یا بر آن نظارت کنند، امری خطرناک شمرده می‌شود.

ردیابی موقعیت مکانی: ردیابی موقعیت مکانی عملی است که در آن شخص یا چیزی موقعیت مکانی شما را در طول زمان دنبال یا ثبت می‌کند. ردیابی موقعیت مکانی می‌تواند به‌واسهط هکرها، مجرمان سایبری، تبلیغ‌کنندگان، دولت‌ها یا سایر طرف‌هایی انجام شود که ممکن است به داده‌های موقعیت مکانی شما علاقه‌مند باشند. ردیابی موقعیت مکانی می‌تواند حریم خصوصی و امنیت و آزادی شما را به خطر بیندازد؛ زیرا مکان زندگی، کار، مسافرت، خرید و در کل کارهایی که در آن‌جا انجام می‌دهید، آشکار می‌کند.

جعل موقعیت مکانی: جعل موقعیت مکانی تکنیکی است که در آن شخص یا چیزی موقعیت مکانی شما را تغییر می‌دهد یا جعل می‌کند تا به نظر برسد که گویی در جای دیگری هستید. جعل موقعیت مکانی ازطریق هکرها، مجرمان سایبری، جاعلان، یا سایر طرف‌هایی انجام می‌شود که ممکن است بخواهند شما یا دیگران را بر اساس موقعیت مکانی شما فریب دهند. این اقدام می‌تواند به شهرت و اعتبار و قابل‌اعتماد‌بودن شما آسیب برساند.

نشت مکان: نشت مکان وضعیتی است که موقعیت مکانی شما به طور ناخواسته یا تصادفی فاش یا به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود. نشت موقعیت مکانی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از پلتفرم‌ها یا سرویس‌های آنلاینی استفاده می‌کنید که از داده‌های موقعیت مکانی شما استفاده می‌کنند؛ مانند رسانه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری عکس و پیام‌رسان‌ها. زمانی که به شبکه‌های Wi-Fi ناامن متصل می‌شوید، نیز باید مراقب باشید که دیگران به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی نداشته باشند. این کار می‌تواند حریم خصوصی و ایمنی و رفاه شما را به خطر بیندازد و موقعیت مکانی شما را درمعرض افراد مخرب قرار دهد.

برای محافظت از حریم خصوصی خود و جلوگیری از این خطرات، باید موقعیت مکانی را در دستگاه خود و به صورت آنلاین غیرفعال کنید. باید ویژگی موقعیت مکانی را در تنظیمات دستگاه خود خاموش کنید و فقط زمانی که به آن نیاز دارید، آن را روشن کنید. همچنین، باید تنظیمات مکان خود را در هر پلتفرم آنلاین یا سرویسی که استفاده می‌کنید، بررسی و بروزرسانی کنید و دسترسی و مشاهده داده‌های موقعیت مکانی خود را فقط برای کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید و می‌شناسید، محدود کنید.

منبع : افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.