جنگ سیستم‌عامل‌ها آغاز شد

کمیته رکن چهارم – پس‌از هواوی و شیائومی، اکنون ویوو سیستم‌عامل سفارشی خود موسوم‌به BlueOS را با عملکرد بسیار بهینه معرفی کرد.

شرکت چینی سازنده گوشی هوشمند، سیستم‌عامل سفارشی خود را در رویداد توسعه‌دهندگان Vivo با نام BlueOS منتشر کرد.

طبق اعلام ویوو، توسعه BlueOS از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و هدف این سیستم‌عامل رفع محدودیت‌های اکوسیستم اندروید است. علاوه‌بر این، BlueOS اولین سیستم‌عامل جهان محسوب می‌شود که از زبان برنامه‌نویسی Rust در چارچوب سیستم خود استفاده می‌کند.

BlueOS از سه ویژگی مهم بهره می‌برد: تعاملات هوشمند، تجربه‌ی کاربری روان‌تر و ایمنی داده‌های کاربر. این پلتفرم برای پشتیبانی از مدل‌های بزرگ زبان هوش مصنوعی و تعاملات چندوجهی طراحی شده و به بیان دیگر می‌تواند انواع روش‌های ورودی ازجمله صدا، متن، حرکات و حتی امواج مغزی را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد.

BlueOS همچنین از پروتکل اتصال BlueXlink پشتیبانی می‌کند؛ استانداردی که از مفهوم طراحی توزیع‌شده بهره می‌برد و با پروتکل‌های صنعتی نیز سازگار است. این ویژگی‌ها به کاربر سیستم‌عامل ویوو اجازه می‌دهد داده‌ها را به‌طور آزادانه و امن بین چندین دستگاه منتقل کند و به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

ویوو می‌گوید BlueOS استفاده از حافظه را تا ۶۷ درصد کاهش می‌دهد و راندمان رندر این سیستم‌عامل نیز تا ۴۸ درصد بهبودیافته است. این پلتفرم همچنین از مکانیزم فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد که سرعت پاسخ‌دهی به دستورات را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

به‌نوشته ITHome، چارچوب سیستم‌عامل اختصاصی ویوو برپایه‌ی Rust نوشته شده که امنیت آن را افزایش می‌دهد و در مصرف حافظه‌ نیز بسیار بهینه عمل می‌کند. BlueOS را می‌توان روی انواع دستگاه‌ها ازجمله محصولاتی که فقط ۳۲ مگابایت رم دارند نیز اجرا کرد و بدین‌ترتیب گزینه‌ای ایدئال برای لوازم‌خانگی هوشمند و پوشیدنی‌ها محسوب می‌شود.

به‌هر حال فعلاً هیچ برنامه‌ای برای نصب BlueOS روی گوشی‌ ویوو اعلام نشده و این یعنی FuntouchOS و OriginOS همچنان به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض گوشی‌های این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساعت هوشمند ویوو واچ ۳ اولین دستگاهی است که با سیستم‌عامل BlueOS روانه‌ی بازار خواهد شد. این محصول در تاریخ ۱۳ نوامبر و درکنار گوشی‌های هوشمند سری X100 ویوو معرفی می‌شود. قیمت اسمارت واچ و قیمت گوشی مذکور هنوز مشخص نیست.

منبع: افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.