چگونه امنیت تلگرام را افزایش دهیم

کمیته رکن چهارم – در این مقاله خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با افزایش امنیت تلگرام، از دسترسی غیرمجاز افراد به این پلتفرم جلوگیری و امنیت اکانتتان را تضمین کنید.

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ورود شخصی دیگر به اکانت تلگرامتان چقدر می‌تواند تلخ و آزاردهنده باشد؟ برای رفع این نگرانی، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اگر تاکنون آن‌طور که باید هک شدن تلگرام را جدی نگرفته‌اید، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر، به فکر افزایش امنیت حساب کاربریتان باشید.

هرچند سال‌های قبل، هک کردن اکانت تلگرام یا حتی گوشی هوشمند اقدامی تخصصی و دشوار بود و هرکسی از عهده‌اش بر نمی‌آمد، این‌روزها،‌ اگر مراقب نباشیم، حتی کاربران عادی نیز به‌راحتی می‌توانند به همه‌ی اطلاعاتمان در گوشی دسترسی پیدا کنند؛‌ اما چگونه از ورود افراد سودجو و کلاهبرداری در تلگرام پیشگیری کنیم؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت.

بهترین روش افزایش امنیت تلگرام
تلگرام دارای ویژگی ارزشمندی موسوم‌به Two Step verification است که با فعالسازی آن و تنظیم رمزعبور، هرگاه قصد وارد شدن به اکانت تلگرامتان را داشته باشید، علاوه‌بر کد ارسالی از سوی تلگرام، به این رمزعبور نیز نیاز خواهید داشت. بدین معنا که حتی اگر فرد سودجو به هر طریقی به کد ارسال شده‌ی تلگرام دسترسی پیدا کند، باز هم نمی‌تواند وارد اکانت شما شود.

به جرأت می‌توان گفت که با فعال‌سازی قابلیت Two Step verification که برای افزایش امنیت گوشی های اندرویدی نیز کارساز است، می‌توانید یکبار برای همیشه خیال خودتان را از امنیت اکانتتان راحت کنید. البته بدیهی است که باید در حفظ این رمز کوشا باشید؛ چراکه در صورت فراموشی رمز و اطلاعاتی که برای بازیابی آن مشخص کرده‌اید، در نوبت‌های بعدی خود شما هم موفق به وارد شدن به اکانتتان نخواهید شد. در ادامه نحوه‌ی تنظیم رمز عبور و همچنین تعیین راه بازیابی آن را به شما خواهیم گفت.

پیشگیری با Two Step Verification
برای تعیین رمز دو مرحله‌ای Two Step verification، به تنظیمات تلگرام وارد شده و به بخش Privacy and Security بروید.

گزینه Two Step Verifaction را انتخاب کنید تا به مرحله‌ی تعیین رمز عبور وارد شوید و سپس رمز مورد نظرتان را وارد کنید.

بعد از دومین باری که رمز خود را برای تأیید وارد می‌کنید، از شما درخواست می‌شود Password Hint یا راهنمای یادآوری رمز تعیین کنید. درصورت تمایل کلمه‌ یا عبارتی را برای یادآوری وارد کنید و به مرحله‌ی بعد بروید.

در مرحله بعد باید یک ایمیل معتبر وارد کنید تا در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردید، از این ایمیل برای بازیابی استفاده کنید.

اگرچه در این مرحله نیز مشابه مرحله‌ی Password Hint می‌توانید با لمس گزینه‌ی Skip از وارد کردن ایمیل بی‌نیاز شوید، قویاً توصیه می‌کنیم که یک ایمیل معتبر و البته خصوصی در این بخش وارد کنید یا حداقل رمزی را برای اکانتتان در نظر بگیرید که احتمال فراموش کردن آن نزدیک به صفر باشد. با انجام این کار، مرحله‌ی تعیین رمز عبور به اتمام خواهد رسید و از این پس، تاحد امکان از ورود افراد دیگر به اکانتتان در امان خواهید بود.

درمان با Active Sessions
اگر حس می‌کنید که شخص دومی به اکانتتان دسترسی پیدا کرده است یا به هر دلیلی نگران حضور شخصی غیر خودتان در تلگرام هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش Active Seassons از این موضوع مطلع شوید.

برای این کار ابتدا به Setting تلگرام بروید و با لمس گزینه‌ی Privacy and Security به تنظیمات خصوصی اکانت وارد شوید. در این بخش با ورود به Devices فهرستی از تمام دستگاه‌های متصل به اکانت تلگرام را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید که وجود بیش از یک مورد در این بخش لزوماً نشانه‌ی وجود شخص دومی در اکانتتان نیست و در بسیاری از مواقع، موارد موجود به دستگاه‌هایی اختصاص دارد که خود شما از آن‌ها برای لاگین شدن استفاده کرده‌اید.

تاریخ آخرین استفاده، مدل گوشی و IP هر کدام از موارد موجود نیز ثبت شده است که با بررسی این جزئیات می‌توانید به حضور شخص دیگر پی ببرید. در هر صورت اگر احساس می‌کنید که دستگاه‌های ثبت‌شده را نمی‌شناسید یا دیگر به آن‌ها نیازی ندارید، این امکان را دارید با کلیک روی گزینه‌ی Terminate تمام اتصال‌های دیگر به‌ جز گوشی فعلی خود را متوقف کنید.

نکته: خوشبختانه به‌واسطه‌ی IP دستگاه‌هایی که در حال استفاده از اکانت شما هستند، چنانچه شکایتی در زمینه‌ی هک شدن اکانت و سواستفاده‌های احتمالی داشته باشید، به سادگی با یادداشت کردن IP مشخص شده در زیر دستگاه نفوذی می‌توانید به پلیس فتا مراجعه و اقدام به شکایت کنید. این آدرس IP کمک بسیاری به پلیس فتا در پیگیری شخص مورد نظر خواهد کرد.

جمع‌بندی
افزون‌بر فعال‌کردن رمز دومرحله‌ای که بهترین و امن‌ترین روش برای افزایش امنیت تلگرام به‌حساب می‌آید، بد نیست برای اطمینان از امنیت هرچه بیشتر حریم شخصی خود، موارد دیگری همچون مخفی کردن شماره در تلگرام، خودداری از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس، دانلود فایل‌ها از منابع معتبر و اجتناب از ورود به تلگرام با وای‌فای عمومی را جدی بگیرید.

منبع: افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.