چطور جلوی حملات سایبری به برند را بگیریم؟

کمیته رکن چهارم – تصور دنیا بدون اینترنت و شبکه های اجتماعی بیشتر از اینکه یک خیال پردازی جالب باشد، به داستان های ترسناک شباهت دارد. خب این روزها مردم بیشتر وقت شان را در اینترنت می گذرانند و حتی کارهایی مثل خرید یا ارتباط با دوستان را نیز با استفاده از آن مدیریت می کنند.

بنابراین حذف ناگهانی این فناوری خیلی عجیب و غیرقابل تحمل خواهد بود. البته این به معنای بی دردسر بودن حضور در دنیای آنلاین نیست. همیشه سایه سنگین حملات سایبری بالای سر کاربران حس می شود.

اگرچه حملات سایبری برای تمام کاربران آنلاین به یک اندازه خطرناک است، اما بیشتر از همه برای کسب و کارها دردسرساز می شود. خب خودتان را جای یک هکر بگذارید؛ بی شک برندها گزینه های جذاب و دست به نقدتری در مقایسه با کاربران عادی هستند، مگر نه؟

همه ما اخبار گوناگونی درباره حملات سایبری به کسب و کارها شنیده ایم. این طور وقت ها معمولا اوضاع خیلی زود از کنترل خارج شده و اعتبار برند نیز به خطر می افتد. فکر می کنم تا اینجای بحث فقط مثل یک ناظر بی تفاوت ماجرا را دنبال کرده اید. اگر پای برندتان هم وسط باشد، باز همینطور بی خیال ماجرا را دنبال خواهید کرد؟

چطور جلوی حملات سایبری به برند را بگیریم؟

مسئله امنیت سایبری در طول دهه های اخیر بدل به یکی از بحث های پردامنه در دنیای آنلاین شده است. به طوری که هر کسی در این رابطه روش خاص خودش را دارد و اصلا هم از آن کوتاه نمی آید. درست به همین خاطر هکرها با خیال راحت در اینترنت یکه تازی می کنند.

خب تا وقتی راهکارهای اصولی از سوی برندها دنبال نشود، نباید انتظار بهبود اوضاع امنیت سایبری را داشت.

مشکلاتی که کسب و کارها در رابطه با حملات سایبری دارند، معمولا به راحتی قابل پیشگیری است. درست به همین خاطر ما سراغ این موضوع رفته ایم. اگر شما هم نگرانی زیادی بابت حملات سایبری دارید، این مقاله به شما کمک می کند تا بر ترس تان غلبه کرده و روش های اصولی برای ناکام گذاشتن هکرها یاد بگیرید.

حمله سایبری: یک تعریف ساده

حمله سایبری در دنیای دیجیتال نمونه های بی نهایت متعددی دارد. با این حال در تمام موارد هکرها با هدف سودجویی اقدام به ساماندهی این حملات می کنند. در بسیاری از مواقع هکرها برای بازگردانی اطلاعات آنلاین تقاضای پول می کنند. گاهی اوقات هم تنها هدف شان دسترسی به اطلاعات حساس یک کسب و کار است. در هر صورت حملات سایبری در یک تعریف ساده به فرآیند دسترسی غیرقانونی به اطلاعات حساس یک کسب و کار اشاره دارد. اگر شما تمام اطلاعات شرکت را به طور آنلاین ذخیره سازی و نگهداری می کنید، حملات سایبری حسابی برای تان دردسرساز خواهد شد.

نکته جالب اینکه بسیاری از حملات سایبری به خاطر باگ های ساده یا اشتباهات بچگانه روی می دهد. با این حساب اگر برخی از نکات کلیدی را رعایت کنید، بخش زیادی در برابر بخش قابل ملاحظه ای از حملات سایبری مصون خواهید ماند. ما در بخش بعدی سعی می کنیم برخی از بهترین تکنیک ها برای افزایش امنیت سایبری و مقابله با حملات آنلاین را به شما یاد دهیم.

چطور جلوی حملات سایبری را بگیریم؟

سوال این بخش بی نهایت روشن است، اما برای یافتن جوابی درست و حسابی برای آن باید سراغ چند نکته مختلف برویم. خب انتظار ندارید که حملات سایبری فقط با یک تکنیک ساده دفع شوند؟

لازم نیست هنوز هیچی نشده نگران شوید. ما مثل همیشه در روزنامه فرصت امروز تکنیک های پیچیده را به زبانی بی نهایت ساده به شما یاد خواهیم داد. اینطوری شما بدون اینکه لازم باشد یک مهندس کامپیوتر یا کارشناس دنیای دیجیتال باشید، اصول حفاظت از برندتان در برابر حملات سایبری را یاد می گیرید. خب اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

راه اندازی احراز هویت ۲ مرحله ای

اغلب ما در فیلم های سینمایی دیده ایم که هکرها با دسترسی به رمز عبور کاربران مثل آب خوردن آنها را هک کرده و اطلاعات شان را به سرقت می برند. خب اگر راهی بود که به غیر از رمز عبور یک سد دیگر برای ورود به حساب کاربری وجود داشت، خیلی خوب می شد.

اینطوری هکرها عملا باید از دو سد متفاوت عبور می کردند و چه بسا این وسط شما خیلی زودتر از بقیه خبردار می شدید.

خبر خوش برای کارآفرینان اینکه احراز هویت دو مرحله ای از چند سال قبل به بهره برداری رسیده است. اینطوری شما برای ورود به حساب های آنلاین تان (از شبکه های اجتماعی گرفته تا اینترنت بانک و پنل مدیریت سایت) باید علاوه بر رمز عبور یک احراز هویت ثانویه نیز انجام دهید. حالا این احراز هویت گاهی اوقات در قالب رمز عبور (ثابت یا پویا) یا گاهی اوقات از طریق اسکن صورت انجام می شود. در هر صورت با استفاده از این گزینه کار برای ورود غیرمجاز به حساب شما بی نهایت سخت می شود.

استفاده کارمندان از رمزهای پیچیده

خیلی وقت ها رمز عبور حساب های کاربری آنقدر ساده است که آدم حتی نیازی به هک کردن هم ندارد. در عوض کافی است یکی دو بار شانسش را امتحان کرده و سپس با خیال راحت به اطلاعات موردنیازش دسترسی پیدا کند. اگر شما در شرکت تان به کارمندان درباره فواید رمز عبور پیچیده چیزی نگفته اید، تا همینجا هم کلی شانس آورده اید که مورد حملات سایبری قرار نگرفته اید.

یک اصل ساده در حوزه امنیت سایبری تعریف رمزهای عبور پیچیده است. مثلا در رمزهای عبور از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت های خاص استفاده کنید. اینطوری هکرها برای دسترسی به رمز عبورتان مدت زمان بیشتری لازم خواهند داشت. به علاوه، شما قرار نیست برای تمام حساب های تان یک رمز مشابه انتخاب کنید. در عوض تنوع را بالا برده و کلی رمز مختلف بسازید. اگر هم نگران فراموشی شان هستید، می توانید همیشه از نرم افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

حفظ رمز عبور برای خود

وقتی شما برای ورود به حساب تان در شبکه های اجتماعی یا هر سیستم دیگری از رمز عبور استفاده می کنید، قرار نیست آن را در اختیار همه قرار دهید. خب رمز عبور که جزو اطلاعات عمومی نیست که هر وقت دل تان خواست آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

خیلی وقت ها دست به دست شدن رمزهای عبور کار دست آدم می دهد. در این جریان ممکن است رمز شما به دست کسانی بیفتد که قصد سوءاستفاده از آن را داشته باشند. بنابراین در صورتی که هر کسی رمز عبورش را برای خود نگه دارد، به طور خودکار جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار گرفته خواهد شد.

استفاده از آپدیت های امنیتی

این روزها اغلب مردم کاربر ویندوز یا اندروید محسوب می شوند. شاید فکر کنید آپدیت هایی که شرکت های توسعه دهنده برای هر کدام از سیستم های عامل بالا ارائه می دهند، فقط برای افزایش مصرف اینترنت و هدر رفتن ترافیک تان است. خب در این صورت باید کمی با شما مخالفت کنیم. وقتی شما سیستم عامل تان را به طور منظم آپدیت می کنید، خیلی زود شکاف های امنیتی سیستم تان پر خواهد شد. خب هیچ سیستم عاملی در دنیا بی عیب نیست. با این حال توسعه دهندگان همیشه به دنبال رفع مشکلات با آپدیت های منظم هستند.

اگر هنوز هم فکر می کنید آپدیت سیستم عامل به دردتان نمی خورد، باید دیر یا زود منتظر حملات سایبری باشید. این نکته درباره آپدیت نرم افزارها و اپ های مختلف نیز مصداق دارد. قبول دارم گاهی به روزرسانی ها حرص آدم را درمی آورد، اما شما قرار نیست به همین سادگی دور مسائل امنیتی را خط بکشید.

بسیاری از نرم افزارها هرچند هفته یکبار آپدیت هایی را ارائه می دهند. اگر از ما می شنوید، همه نرم افزارهای شرکت را به روز نگه دارید. اینطوری دست کم خیال تان از بابت وضعیت نرم افزارها راحت خواهد بود.

بک آپ گرفتن از اطلاعات مهم

فکر می کنم تا اینجای کار خیلی خوب متوجه احتمال سرقت اطلاعات حساس برند در قالب حملات سایبری شده باشید. اینطور وقت ها آخرین چیزی که آدم لازم دارد، ناتوانی در دسترسی دوباره به اطلاعات موردنظر است. یک ایده هوشمندانه در این میان گرفتن یک بک آپ از اطلاعات مهم شرکت است. اگر از چنین تکنیکی استفاده کنید، حتی در بدترین شرایط نیز دست کم به اطلاعات مهم شرکت دسترسی خواهید داشت.

وقتی بحرانی برای شرکت به وجود می آید، سرعت عمل کارآفرینان حرف اول و آخر را می زند. حالا اگر اطلاعات اساسی درباره مشتریان دم دست تان نباشد، سرعت عمل تان سقوط آزادی بی مانند را تجربه خواهد کرد. یادتان باشد، شما قرار نیست این اطلاعات را در یکی از سیستم های شرکت بک آپ بگیرید. در عوض از یک هارد خارجی یا سروری که با سیستم خانگی به آن دسترسی دارید، استفاده کنید. اینطوری کار برای هکرها به منظور قطع دسترسی شما به اطلاعات مورد نیازتان بی نهایت سخت خواهد شد.

معمولا کارآفرینان وقتی به فکر بک آپ گرفتن از اطلاعات شان می افتند که دیگر کار از کار گذشته است. حداقل شما سعی کنید قبل از اینکه اتفاق ناخوشایندی رخ دهد، این نکته را مدنظر قرار دهید.

منبع : خبرفارسی

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.