ردپای خود را در اینترنت پاک کنید

کمیته رکن چهارم – سوابق عمومی آنلاین ما در وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو و پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین جمع‌آوری می‌شوند، درادامه روشی برای مدیریت این داده‌ها ارائه می‌کنیم.

یکی از راه‌های حفظ امنیت، مدیریت سوابق عمومی آنلاین در وب‌سایت‌ها، موتورهای جست‌وجو و پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین به‌حساب می‌آید. درواقع، فعالیت‌های ما در اینترنت و انتشار داده‌های شخصی‌مان ما را آسیب‌پذیر می‌کند.

برخی از کاربران بی‌محابا حساب‌های شخصی عمومی ایجاد می‌کنند و در این حساب‌ها پست‌هایی از روتین روزانه، موقعیت مکانی و بسیاری دیگر از اطلاعات شخصی خود را اشتراک‌گذاری می‌کنند. ازسویی دیگر، حساب کاربری لینکدین درحال حاضر به یکی از روش‌های مرسوم و رایج برای کاریابی تبدیل شده است و در آن به‌ناچار باید اطلاعات حقیقی و دقیق از خودمان اشتراک‌گذاری کنیم.

وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌هایی هستند که به استخراج داده‌های کاربران در سایر پلتفرم‌ها می‌پردازند و مثلاً با تطابق ایمیل می‌توانند داده‌ها را دسته‌بندی کنند. موضوع حریم شخصی به‌اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده است که حتی گوگل قصد دارد IP شخصی افراد را برای بسیاری از وب‌سایت‌ها مخفی کند.

گوگل کروم درحال اجرای طرحی است که به‌کمک آن با مخفی کردن آدرس IP شخصی کاربران، ردیابی همیشگی آن‌ها را از سایتی به سایت دیگر محدود کند. هنوز تا دردسترس قرار گرفتن قابلیت IP Protection در گوگل کروم برای تمام کاربران راه زیادی مانده است. بنابراین، بهترین کار مراقبت و مدیریت داده‌های شخصی است.

چگونه داده‌های شخصی خود را در اینترنت مدیریت کنیم؟

درگذشته وب‌سایت‌ها فرایند سختی برای حذف داده‌های شخصی افراد پیشنهاد می‌کردند که شامل مواردی ازجمله چاپ و پرکردن فرم کاغذی و ارسال آن برای شرکت یا حتی ارسال فکس می‌شد. اما، درحال حاضر، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف موظف هستند که امکانی برای حذف و مدیریت بهتر داده‌های شخصی هر کاربر فراهم کنند.

برای مثال، حتی اگر فردی خارج‌از اتحادیه اروپا زندگی می‌کند و با پلتفرمی سروکار دارد که در اروپا کار می‌کند، باید این اجازه را داشته باشد که داده‌های شخصی خود را حذف کند. علاوه‌براین، برخی وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های ثالث نیز وجود دارند که امکان حذف داده‌های شخصی را در پلتفرم دیگر فراهم می‌کنند.

مهم‌ترین جایی که اطلاعات شخصی ما در آن است حساب‌های کاربری‌مان در شبکه‌های اجتماعی هستند که برخی از آن‌ها مانند فیسبوک توسط گوگل مورد جست‌وجو قرار می‌گیرند؛ بنابراین، یکی از کارهایی که برای محافظت و مدیریت داده‌های شخصی خود باید انجام دهیم حذف پست‌های عمومی در این دسته از شبکه‌های اجتماعی است.

درادامه به روش حذف پست‌ها به‌صورت گروهی در پلتفرم‌های مختلف می‌پردازیم. البته، در این بین، پلتفرمی مثل ایکس (توییتر سابق) وجود دارد که امکان حذف گروهی پست‌ها را ارائه نمی‌دهد و برای این منظور باید از پلتفرم‌های ثالث کمک بگیرید.

حذف گروهی پست‌ها در فیسبوک

  •  وارد حساب کاربری فیسبوک شوید و روی نام خود کلیک کنید تا وارد پروفایلتان شوید.
  • در این قسمت روی گزینه Manage Posts بزنید که دقیقاً زیر محلی است که پست جدید ایجاد می‌کنید.
  • از قسمت فیلترها می‌توانید مشخص کنید که کدام دسته از پست‌های شما حذف شوند. می‌توانید به‌ترتیب همه را حذف کنید یا اینکه تنظیمات را روی پست‌های Public قرار دهید و فقط آن‌ها را حذف کنید.
  • اکنون روی Next بزنید و در صفحه‌ی بعدی گزینه Delete Posts را فعال کنید و روی Done بزنید.

کمی صبر کنید تا تمام پست‌های انتخاب‌شده حذف شوند.

حذف گروهی پست‌های اینستاگرام

اینستاگرام نیز مانند فیسبوک امکان حذف گروهی پست‌ها را فراهم می‌کند. درواقع، با توجه به اینکه هردو پلتفرم متعلق به شرکت متا هستند تقریباً از سیاست‌های مشابهی پیروی می‌کنند که ارائه‌ی امکان حذف گروهی پست‌ها یکی از آن‌ها است. پس، قبل از دی اکتیو کردن اینستاگرام شاید بهتر باشد پست‌های خود را نیز حذف کنید.

  •  وارد حساب کاربری اینستاگرام خود شوید و روی گزینه‌ی منوی همبرگری (سه خط افقی) بزنید.
  • در این بخش روی قسمت Your Activity بزنید.
  • اکنون روی Photos and videos کلیک کنید.
  • متناسب با آنچه می‌خواهید حذف کنید گزینه‌های Posts یا Reels یا Highlights را انتخاب کنید.
  • اکنون روی Select بزنید تا پست‌های متناسب با تنظیمات انتخاب شوند و سپس پست‌های مدنظر خود را اضافه کنید.
  • در نهایت روی Delete بزنید تا فرایند حذف آغاز شود.

پلتفرم ایکس (توییتر سابق) امکان حذف گروهی پست‌ها را ارائه نمی‌کند؛ اما پلتفرم‌های ثالثی را می‌توان برای این کار پیدا کرد. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به Tweet Deleter اشاره داشت. البته، زومیت امنیت استفاده از چنین پلتفرم‌هایی را تأیید نمی‌کند و می‌توانید با مسئولیت خودتان سراغ چنین پلتفرم‌هایی بروید.

حذف داده‌های شخصی از موتور جستجوی گوگل

حذف داده‌های شخصی از سوابق عمومی در سطح اینترنت یکی‌دیگر از اقدامات مدیریت نتایج جست‌وجوهای گوگل برای شما است. فرض کنید نام خودتان را جست‌وجو می‌کنید و گوگل عکسی قدیمی یا اطلاعاتی از شما را نمایش می‌دهد که نمی‌خواهید در نتایج دردسترس باشند.

می‌توانید با ارسال درخواست به Google Support برای حذف این اطلاعات درخواست ثبت کنید. در بخش پشتیبانی گوگل می‌توانید درخواست Start removal request ثبت کنید. برای این منظور و دسترسی سریع‌تر می‌توانید Start removal request را در گوگل جست‌وجو کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید تا صفحه‌ی مربوط به آن بارگذاری شود.

  •  ابتدا نوع محتوایی که قصد دارید درخواست حذف آن را ثبت کنید مشخص و در ادامه کشور محل سکونت خود را انتخاب کنید.صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی دکمه Next بزنید.
  • در صفحه‌ی بعدی باید نوع اطلاعاتی که قصد دارید حذف کنید (آدرس، کارت شناسایی، تصویر امضاء و…) را مشخص کنید. ممکن است با انتخاب هرکدام، بخشی برای توضیحات اضافی باز شود که آن را نیز پُرمی‌کنید و روی Next می‌زنید.
  • اکنون لازم است فرم دیگری را کامل کنید و در آن ایمیلی برای اعلام نتیجه وارد کنید. به‌ترتیب در شماره (۱) آدرس نتیجه جست‌وجوی گوگل که حاوی اطلاعات شخصی شما است را وارد می‌کنید. در کادر شماره (۲) کلیدواژه‌ یا عبارتی که با آن جست‌وجو را انجام داده‌اید ثبت می‌کنید و در قسمت شماره (۳) اسکرین‌شات را ضمیمه می‌کنید.

درنهایت بعداز توضیحات کامل و پُرکردن فرم، صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی دکمه‌ی Submit بزنید.

جمع‌بندی

مدیریت داده‌های شخصی با توجه به ظهور هوش مصنوعی بیش از پیش حساسیت پیدا کرده است؛ بنابراین، شاید بد نباشد سراغ حساب‌های کاربری قدیمی خود بروید و داده‌های شخصی عمومی خود را ارزیابی کنید و برخی موارد یا همه‌ی آن‌ها را حذف کنید. یکی دیگر از مواردی که حذف آن‌ را می‌توان درنظر داشت، حذف ایمیل‌های قدیمی است تا به‌طور کلی از روی سرور سرویس‌دهنده ایمیل محو شوند و راحت دردسترس افراد سودجو قرار نگیرند.

منبع : افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.