بهترین مرورگر آیفون کدام است؟ رقابت نفس‌گیر ۸ مرورگر محبوب وب

کمیته رکن چهارم – سافاری تنها مرورگر وب آیفون نیست و مرورگرهای جذاب دیگری وجود دارد که امکانات بسیار زیادی برای وب‌گردی دراختیارتان قرار می‌دهند.

درحالی‌که سافاری به‌عنوان مرورگر وب پیش‌فرض گوشی آیفون و تبلت اپل آیپد برای اکثر کاربران کافی به‌نظر می‌رسد، اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که هرکدام امکانات جالب و کاربردی دراختیارتان قرار می‌دهند.

باوجود تعداد زیادی مرورگر وب که امروزه برای iOS دردسترس قرار دارند شاید انتخاب بهترین مرورگر آیفون کمی سخت به‌نظر برسد اما نگران نباشید زیرا قصد داریم با هم به سفری جذاب از نبرد این مرورگرها برویم تا مشخص شود کدام‌یک بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

  •  سافاری (Safari)

سافاری مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل iOS محسوب می‌شود اما این بدان معنا نیست که اپل هیچ رقیبی ندارد. غول فناوری اهل کوپرتینو اقدامات زیادی انجام می‌دهد تا سافاری را به‌عنوان اولین انتخاب کاربران آیفون و آیپد حفظ کند اما مرورگرهای قدرتمند دیگری مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، فضا را رقابتی‌تر کرده‌اند.

برای اولین‌بار همه‌ی برگه‌های باز از صفحات وب روی فضای‌ ذخیره‌سازی iCloud همگام‌سازی می‌شوند و بنابراین اگر از دستگاه دیگری مثل آیپد یا لپ‌تاپ اپل استفاده می‌کنید به‌راحتی و بدون دردسر می‌توان ادامه‌ی وب‌گردی را روی آن انجام دهید. قابلیت جالب دیگر سافاری امکان بستن برگه‌های باز از راه‌دور و ازطریق سایر دستگاه‌های ساخت شرکت اپل است.

سافاری روی آیفون از افزونه نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند از آن‌ها برای بهبود تجربه‌ی کاربری این مرورگر استفاده کرد. اگر به‌طور کامل از اکوسیستم اپل استفاده می‌کنید، مرورگر پیش‌فرض این شرکت واقعاً بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

  • کروم (Chrome)

گوگل کروم، محبوب‌ترین مرورگر جایگزین سافاری بین کاربران آیفون است و دلیل خوبی برای آن وجود دارد؛ این مرورگر در اکثر سیستم‌ها ازجمله لینوکس، مک، ویندوز، کروم او اس، iOS و اندروید دردست است.

مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می‌کنید زیرا کروم فهرست سایت‌های موردعلاقه، تاریخچه‌ی مرور و برگه‌های باز شما را همگام‌سازی می‌کند و به‌همین دلیل شاید استفاده از این مرورگر به‌جای سافاری ارزشش را داشته باشد.

کروم ویژگی‌های کاربردی و مدرنی مثل کنترل صوتی، حالت صرفه‌جویی در مصرف داده و ژست‌های حرکتی را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال می‌توان برای بارگیری مجدد صفحه، انگشت خود را از بالای آن به پایین بکشید و رها کنید.

اگر به سافاری عادت دارید، امکان انتقال نوار آدرس کروم از بالا به پایین آن نیز وجود دارد تا از این‌نظر شبیه مرورگر پیش‌فرض آیفون شود.

  • اج (Edge)

بسیاری از کاربران به‌دلیل اینکه سازنده‌ی اج، مایکروسافت است و دل خوشی از اینترنت اکسپلورر منسوخ ندارند، مرورگر مدرن این شرکت را حذف می‌کنند. البته باید فرصتی به این مرورگر جذاب بدهید؛ زیرا می‌توان آن را پروژه‌ی کاملاً مجزا و بسیار پیشرفته‌تر از اینترنت اکسپلورر دانست که به‌راحتی با بزرگانی مثل کروم رقابت می‌کند و حتی در برخی موارد از آن‌ها عملکرد بهتری دارد.

مایکروسافت اج اکنون از موتور کرومیوم بهره می‌برد و بنابراین پایه‌واساسش مشابه کروم است. این یعنی می‌توانید از کتابخانه‌ی بسیار بزرگ افزونه‌های کروم روی اج نیز استفاده کنید.

آنچه اج را از کروم متمایز می‌کند، ویژگی جذاب کوپایلت (Copilot) است؛ چت‌بات هوش مصنوعی مبتنی‌بر مدل GPT-4 شرکت OpenAI که برای کمک به کاربر در درخواست‌های جستجوی اطلاعات و موارد دیگری مثل ساخت عکس با توضیح متنی طراحی شده است. بنابراین اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم ازطریق مرورگر آیفون خود با هوش مصنوعی ارتباط داشته باشید، اج بهترین گزینه است.

  • بریو (Brave)

برِیو مروگری سریع و امن برای iOS محسوب می‌شود که با مسدودسازی همه‌ی ردیاب‌ها و پنجره‌های بازشو تبلیغاتی، حریم‌خصوصی را تاحدود زیادی بهبود می‌دهد. این یعنی سرعت مرور وب با Brave می‌تواند تا ۸برابر افزایش یابد؛ قابلیتی که به‌خصوص برای مشاهده‌ی سریع سایت‌های خبری مناسب است.

Brave دکمه‌ای اختصاصی برای ایجاد تب جدید در نوار ابزار پایین ارائه می‌دهد. برای جابه‌جایی بین برگه‌های باز می‌توانید روی نماد تب در نوار پایینی به‌سمت چپ یا راست ضربه بزنید و نگه‌دارید و سپس انگشتتان را بکشید. این ژست حرکتی قطعاً سرعت جابه‌جایی بین برگه‌های مختلف را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

مرورگر Brave به کاربرانش اجازه می‌دهد از وب‌سایت‌های موردنظرشان مستقیماً نسخه‌ی PDF ایجاد کنند که روشی آسان برای چاپ و اشتراک‌گذاری محتوای آن سایت است. همچنین اگر به رمزارزها علاقه دارید، این مرورگر کیف پول داخلی بسیار امنی دارد و حتی درصورت تمایل شما با نمایش روزانه چند نوتیفیکیشن تبلیغاتی، توکن BAT به حسابتان اضافه می‌کند که با رسیدن به سطح معینی می‌توان آن را برداشت کرد.

از آن‌جا که Brave برپایه‌ی کرومیوم توسعه یافته است، می‌توان آن را روی سیستم‌های مختلف اجرا کرد. به‌بیان دیگر می‌توان مرور وب روی آیفون، لپ‌تاپ ویندوزی و دستگاه‌های اندرویدی را همگام‌سازی کرد.

  •  اوپرا (Opera)

اگرچه اوپرا به‌اندازه‌ی گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس محبوبیت ندارد اما همچنان یکی از بهترین مرورگرها برای آیفون محسوب می‌شود. Opera امکاناتی مثل مسدودکننده‌ی تبلیغات و VPN داخلی دارد که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند.

اگر از Opera یا Opera GX روی کامپیوتر استفاده می‌کنید، قابلیت My Flow امکان کپی و پیست متن و فایل‌ها را بین گوشی و رایانه ارائه می‌دهد. البته محدودیت مرورگر مذکور این است که امکان همگام‌سازی برگه‌ها و گذرواژه‌ها را بین دستگاه‌های مختلف نمی‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های جذاب اوپرا می‌توان به کیف پول رمزارز یکپارچه و پشتیبانی از هوش مصنوعی اشاره کرد که امکانات مختلفی را بدون نیاز به استفاده از ابزارهای جداگانه دراختیارتان قرار می‌دهد. برای حس متفاوت بودن و دسترسی به ابزارهای جذاب و مدرن، مرورگر اوپرا روی آیفون گزینه‌ی ایدئالی محسوب می‌شود که امتحان کردنش ضرر ندارد.

  • موزیلا فایرفاکس

اگر به گوگل و پروژه‌ی کرومیوم اعتماد ندارید، موزیلا فایرفاکس گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود که امکانات کاملی را ارائه می‌دهد و از موتور کرومیوم منبع‌باز غول جستجوی اینترنت بهره نمی‌برد. اگر قبلاً از فایرفاکس روی کامپیوتر استفاده کرده‌اید، نسخه‌ی آیفونی این مرورگر برایتان بسیار آشنا به‌نظر خواهد رسید.

فایرفاکس مثل کروم و سافاری از همگام‌سازی همه‌ی برگه‌ها، فهرست سایت‌های موردعلاقه، رمزهای عبور و غیره با آیفون پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این مرورگر مذکور به‌طور پیش‌فرض ردیاب‌های تبلیغاتی را غیرفعال می‌کند و حریم‌خصوصی را بهبود می‌بخشد. حالت مرور خصوصی فایرفاکس نیز اطلاعات مرور را به صفر می‌رساند و بدین‌ترتیب می‌توان با خیالی کاملاً آسوده در این حالت وب‌گردی کرد. علاوه‌بر این امکان قفل‌کردن مرورگر فایرفاکس با فیس آی‌دی وجود دارد.

تنها نقطه‌ضعف فایرفاکس این است که درحال حاضر روی iOS از افزونه‌ها پشتیبانی نمی‌کند. به‌هر حال اگر به امنیت اهمیت زیادی می‌دهید و تجربه‌ای متفاوت از وب‌گردی می‌خواهید، این مرورگر بهترین انتخاب روی آیفون خواهد بود.

  • داک‌داک‌گو (DuckDuckGo)

اگر حریم‌خصوصی برای شما مهم‌ترین اولویت وب‌گردی محسوب می‌شود، DuckDuckGo یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. این مرورگر را تیم توسعه‌دهنده‌ی موتور جستجوی DuckDuckGo ساخته‌اند که آن هم بر حریم خصوصی تمرکز دارد.

DuckDuckGo برای iOS از موتور WebKit به‌عنوان چارچوب اصلی استفاده می‌کند و از این‌ نظر شبیه سافاری است. از آن‌جا که مرورگر مذکور روی حریم‌خصوصی تمرکز دارد، به شما اجازه نمی‌دهد اطلاعاتی مثل برگه‌ها و گذرواژه‌ها را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کنید. این مرورگر برگه‌ها را به‌طور پیش‌فرض در حالت خصوصی باز می‌کند و می‌توان فقط با یک‌ضربه، همه‌ی داده‌های مرور و برگه‌های باز آن را پاک کرد.

اگر نگران حریم‌ خصوصی هستید یا به سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید اعتماد کافی ندارید، DuckDuckGo روی آیفون می‌تواند گزینه‌ای ایدئال باشد.

  •  فایرفاکس فوکوس (FireFox Focus)

فایرفاکس فوکوس را می‌توان نسخه‌ی مینی و فوق‌تخصصی فایرفاکس درنظر گرفت. این مرورگر کاملاً بر حریم خصوصی تمرکز دارد و بدین‌منظور نیازی به استفاده از برگه‌های حالت خصوصی یا تغییر تنظیمات نیست.

کافی است فایرفاکس فوکوس را روی آیفون خود باز کنید؛ این مرورگر به‌طور پیش‌فرض جلوی ردیابی تبلیغات، ردیاب‌های تحلیل کاربر، ردیاب‌های اجتماعی و محتوا و موارد ضد حریم‌خصوصی دیگر را می‌گیرد. با ضربه‌زدن روی نماد سپر در نوار آدرس Firefox Focus می‌توان مشاهده کرد این مرورگر چند ردیاب را خاموش کرده است. با انتخاب دکمه‌ی Trash نیز می‌توان تاریخچه‌ی مرور را به‌طور کامل پاک کرد.

اگر روی آیفون از وب‌سایت‌های بسیار حساس مثل کیف پول بانکی یا رمزارز خود بازدید می‌کنید، فایرفاکس فوکوس می‌‌تواند گزینه‌ای ایدئال باشد زیرا حریم خصوصی و امنیت را بر هر چیز دیگری اولویت می‌دهد.

کدام مرورگر آیفون برای من بهترین انتخاب است؟

اگر به‌دنبال تجربه‌ای عالی از مرور وب روی آیفون هستید، باید باتوجه به نیازتان یکی از مرورگرهای معرفی‌شده در این مقاله را نصب و از آن استفاده کنید. هرکدام از این مرورگرها برای دسته‌ای خاص از کاربران می‌تواند بهترین انتخاب باشد که این مورد کاملاً به نیاز شما بستگی دارد.

اگر از انواع دستگاه‌های اپل و اکوسیستم این شرکت استفاده می‌کنید، سافاری همچنان بهترین گزینه برای شما خواهد بود اما درصورت استفاده از دستگاه‌های دیگر، کروم و اج نیز انتخاب‌های مناسبی هستند. اگر به پروژه‌ی کرومیوم اعتماد ندارید، فایرفاکس، اوپرا و Brave گزینه‌های جایگزین برای شما خواهند بود. و درنهایت برای حفظ حداکثری امنیت و حریم خصوصی از DuckDuckGo یا فایرفاکس فوکوس استفاده کنید.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.