غول‌های فناوری و ۳۵ کشور برای کنترل جاسوس‌افزارها و هکرها توافق کردند

کمیته رکن چهارم – ۳۵ کشور به سرپرستی بریتانیا و فرانسه، بیانیه‌ای را برای مقابله با افزایش دسترسی و استفاده از جاسوس‌افزارها امضا کردند.

۳۵ کشور به سرپرستی بریتانیا، فرانسه و ایالات‌متحده به همراه شرکت‌های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و متا توافق‌نامه مشترکی را امضا کردند؛ به موجب این توافق‌نامه، اقدامات بیشتری برای مقابله با استفاده مخرب از ابزارهای جاسوسی سایبری اجرایی خواهد شد. شرکت‌های سازنده جاسوس‌افزارها معمولاً فناوری‌های خود را با ادعای حفظ امنیت ملی در اختیار کشورها قرار می‌دهند، بااین‌حال افراد سوءاستفاده‌گر گاهی به این فناوری‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

۳۵ کشور در کنفرانسی به میزبانی بریتانیا و فرانسه، بیانیه‌ای را برای مقابله با افزایش دسترسی و استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی امضا کردند. این توافق به موضوع‌هایی مانند استراق‌ سمع تماس‌های تلفنی، سرقت عکس‌ها و ضبط غیرقانونی ویدیو و صدا از راه دور می‌پردازد.

توافق‌نامه‌ای علیه هکرها و جاسوس‌افزارها

در این توافق‌نامه گفته شده است که بازار پرشتاب و درحال‌رشد نرم‌افزارهای جاسوسی نگرانی‌هایی را درباره تأثیر آن بر امنیت ملی و حقوق بشر ایجاد می‌کند؛ این بازار دسترسی افراد دولتی و غیردولتی به ابزارهای جاسوسی قدرتمند را افزایش می‌دهد. در این بیانیه از امضاکنندگان خواسته شده است که از این ابزارها به شیوه‌ای قانونی و مسئولانه بهره ببرند و با دقت و نظارت بیشتری از آن‌ها استفاده کنند.

امضاکنندگان هشدار دادند که عدم اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه روی چنین نرم‌افزارهایی خطر انجام فعالیت‌های جاسوسی را افزایش می‌دهد. همچنین هکرهای مزدور نیز می‌توانند از ابزارهای جاسوسی استفاده کنند.

شرکت‌های تولیدکننده جاسوس‌افزار اغلب می‌گویند که دولت‌ها از محصولاتشان برای امنیت ملی استفاده می‌کنند، اما این فناوری بارها در دهه گذشته برای هک‌کردن تلفن‌های سازمان‌ها، مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران مورد استفاده قرار گرفته است.

از زمانی که نرم‌افزار جاسوسی Pegasus روی گوشی افراد مختلف در سراسر جهان ازجمله مدافعان حقوق بشر پیدا شد، این صنعت با بررسی‌های فزاینده‌ای مواجه شده است.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.