گوگل انکدر جدید JPEGLI را معرفی کرد؛ تصاویر فشرده‌تر اما با کیفیت بهتر

کمیته رکن چهارم – انکدر جدید گوگل با حفظ کیفیت تصاویر، قصد دارد حجم و ترافیک مصرفی تصاویر JPEG قدیمی را کاهش دهد.

گوگل با معرفی انکدر جدید JPEGLI، ضمن حفظ کیفیت و حتی افزایش وضوح تصاویر، قصد دارد حجم و ترافیک مصرفی تصاویر JPEG قدیمی را کاهش دهد. براساس گزارش‌ها، ویدیوها بیش از ۸۰ درصد از کل ترافیک آنلاین را تشکیل می‌دهند؛ بااین‌حال تصاویر نیز در سطح اینترنت نقش مهمی دارند. با توجه به اینکه تمام پهنای باندی که مصرف می‌کنیم، هزینه‌بر است، غول‌های فناوری مانند گوگل، راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی داده‌ها و کاهش هزینه‌ها ارائه می‌دهند – که JPEGLI جدیدترین آن‌هاست.

این انکدر جدید JPEGLI نام دارد و کارآمدتر و از نظر بصری دلپذیرتر از JPEG سنتی طراحی شده است. JPEGLI با استاندارد اصلی JPEG و مرسوم‌ترین ساختار ۸ بیتی آن مطابقت دارد. به عبارت ساده‌تر، تصاویر کدگذاری‌شده با انکدر JPEGLI با دیکدرهای (رمزگشاهای) موجود مانند مرورگر یا برنامه‌های نمایش تصویر سازگار هستند.

انکدر جدید JPEGLI گوگل برای تصاویر

پیش‌ازاین، گوگل برای جایگزینی فرمت‌های JPG ،PNG و GIF یک فرمت به نام WebP را معرفی کرده بود که چندان موفق ظاهر نشد؛ بنابراین گوگل رویکرد خود را تغییر داد و تصمیم گرفت که به‌جای جایگزینی فرمت‌های قدیمی، JPEG را بهتر کند.

انکدر JPEGLI گوگل مزایایی دارد که آن را برای کاربران اینترنت به گزینه‌ای مناسب‌تر تبدیل می‌کند. این انکدر جدید تصاویر را تا حدود ۳۵ درصد بیشتر از کدک‌های JPEG سنتی فشرده می‌کند و درعین‌حال کیفیت بصری آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. این امر خود به‌تنهایی یک مزیت بزرگ برای کاهش ترافیک مصرفی اینترنت محسوب می‌شود.

گوگل با این انکدر فضای زیادی را در برنامه‌هایی مانند گوگل Photos ذخیره می‌کند. همچنین در JPEGLI تصاویر واضح‌تر به‌نظر می‌رسند. فرمت جدید، می‌تواند تصاویر را با بیش از ۱۰ بیت در هر مؤلفه در مقایسه با ۸ بیت در کدک‌های سنتی JPEG، رمزگذاری کند. این فرمت جدید همچنان با ساختار ۸ بیتی اصلی سازگار است.

گوگل کد منبع کامل JPEGLI را در گیت‌هاب منتشر کرده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.