محافظت از دارایی های دیجیتال پس از مرگ

۱کمیته رکن چهارم – بشر احتمالاً علاقه‌ای به صحبت در خصوص مرگ ندارد اما می‌داند که بالاخره یک روزی از دنیا خواهد رفت. شما ممکن است پیش از این، درباره این موارد فکر کرده باشید:

–  برنامه ریزی برای مراسم تدفین

–  مراقبت از عزیزان

– از بین بردن (disposal) اموال.

اما آیا درباره زندگی آنلاین (دیجیتال) خود نیز فکر کرده اید؟ تمام فایل‌های دیجیتال، عکس‌ها، پست‌ها و دیگر حساب‌های کاربری که پس از فوت باقی می‌ماند می‌تواند منجر به بسیاری از ناراحتی‌ها -از جمله کلاهبرداری و دزدی هویت- برای نزدیکان شما شود.

نکته کلیدی درخصوص زندگی دیجیتال پس از فوت یا حتی ناتوانی، برنامه ریزی کردن است؛ شما باید درباره زندگی دیجیتال پس از فوت و حتی درباره زمانی که خودتان نمی‌توانید به آن رسیدگی کنید فکر کنید که در خصوص هر بخش از آن انتظار دارید چه رخ دهد.

در ادامه به چند کار که برای زندگی آنلاین پس از مرگ می‌توان انجام داد پرداخته می‌شود:

–  تعداد حساب‌های خود را بشمارید: ابتدا فهرستی از زندگی دیجیتال خود، از جمله ایمیل‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، بازی‌ها و فضای ذخیره ابری ایجاد کنید. نام هر سایت، آدرس URL، نام کاربری، کلمه عبور، آرزوهای خود برای هر کدام و دیگر اطلاعاتی را که ممکن است برای دسترسی لازم باشد نگهداری کنید. در این فهرست خواسته‌های خود را در خصوص این حساب‌های کاربری توضیح دهید: مثلاً توضیح دهید که فلان حساب حفظ شود و یا حذف شود.

البته تهیه این فهرست مخاطراتی را در پی خواهد داشت مثلاً برخی از حساب‌های کاربری شما ممکن است حاوی اطلاعات حساب‌های بانکی بوده و نیازمند توجه بیشتر باشند. بنابراین فهرست تهیه شده را امن و بدور از چشم دیگران نگهدارید. ضمناً این فهرست را به وصیتنامه خود که بعد از فوت شما مستندی عمومی خواهد بود ضمیمه نکنید.

–  تمام زندگی دیجیتال خود را امن نگهداری کنید. برای امن نگهداشتن، موارد زیر را در نظر بگیرید:

• اگر از نرم افزاری برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال روی اینترنت استفاده می‌کنید باید از امن بودن آن مطمئن شوید. برای دسترسی به این نرم افزارها باید علاوه بر استفاده از یک کلمه عبور قوی، از عامل‌های احراز هویت دیگری نیز استفاده کنید؛ به طور مثال استفاده از احراز هویت دو عامله.

• امروزه سرویس های آنلاین بیشماری برای ذخیره سازی کلمات عبور وجود دارند. حتی سیستم‌هایی که بیشترین ایمنی را دارند نسبت به هک شدن آسیب پذیر هستند. اگر قصد استفاده از این سرویس‌ها را دارید، ویژگی‌های سرویس، استفاده راحت، پشتیبانی و مهمتر از همه امنیت آنها را دقیق بررسی کنید.

• اگر نمی‌خواهید از هرگونه گزینه دیجیتالی برای ذخیره سازی استفاده کنید، همه چیز را روی کاغذ بنویسید. برای اینکار توصیه می‌شود که اکیداً از برنامه‌ای مانند word برای نوشتن استفاده نکنید. وقتی فایلی را ایجاد می‌کنید مهمترین مورد این است که آن فایل نسبت به حمله باز است و رمز شده نیز نمی‌باشد. به علاوه امکان دارد که شما همه چیز را فراموش کرده و خود را در معرض هرگونه مشکلی قرار دهید. بنابراین بهتر است که از چیزی ایمن برای اینکار استفاده کنید.

• در صورت استفاده از برنامه الکترونیکی و تهیه اطلاعات به صورت نسخه چاپی، اگر نسبت به داشتن نسخه الکترونیکی احساس خوبی ندارید آن را پاک کنید.

–  چه کسی می‌تواند کمک کند؟ فهرست دارایی‌های دیجیتال، فهرستی حیاتی است و شما نیازمند انتخاب شخصی صالح برای دسترسی به حساب‌های کاربری و انجام خواسته‌های خود هستید. به هر شخصی که انتخاب می‌کنید باید نقشه راهی در خصوص زندگی دیجیتال و میزان اختیاری که بتواند از جانب شما عمل کند بدهید. ممکن است برای رسیدگی به تمام این فعالیت‌ها بعد از فوت، بخواهید یک وارث دیجیتال (digital executor) را که ترجیحاً درباره حساب‌های کاربری آنلاین تجربه دارد و چگونگی اجرای دستورات شما را می‌فهمد یا می تواند درباره مواردی که شما قبلاً ندیده‌اید تصمیم گیری کند معرفی کنید. می‌توانید دوست یا عضوی از خانواده را به عنوان وارث دیجیتال انتخاب کنید و یا از خدمات طرف سومی استفاده کنید.

منبع:مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.