باج افزار ZCrypt

بدافزارکمیته رکن چهارم – با توجه به نتایج بررسی آزمایشگاه امنیتی سوفوس، باج­افزار جدیدی در سطح اینترنت منتشر شده است که علاوه بر ویژگی­ های معمول باج­افزار، می­تواند همانند یک ویروس عمل کرده و خود را بدون دخالت کاربر در سطح شبکه منتشر کند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،تروجان­ها، برنامه ­هایی هستند که در ظاهر مجاز و کاربردی بوده ولی در باطن کاملاً مخرب می‌­باشند. تروجان­ها برای انتشار نیاز به تعامل با کاربر دارند و از طریق روش­ هایی مانند ایمیل و یا صفحات وب آلوده منتشر می­شوند و نمی­توانند مانند ویروس­ها توسط خودشان منتشر شوند.

ویروس­ها به گونه­ای برنامه ­نویسی می­شوند که بتوانند توسط خودشان از طریق روش­هایی مانند کپی کردن در دیگر فایل­ها و یا دایرکتوری­های سیستم و یا تحت شبکه و یا کپی کردن در تجهیزات ذخیره­سازی اطلاعات منتشر شوند.

به تازگی نوع جدیدی از باج ­افزارها منتشر شده­ است که خاصیت انتشار بدون واسطه خود را از ویروس­ها به ارث برده است (بیشتر باج­افزارها برای هر سیستم قربانی یک کلید رمزنگاری منحصر به فرد تولید می­کنند. بنابراین اگر در یک سازمان چندین سیستم آلوده شدند، باید برای هرکدام از آن­ها کلیدهای جداگانه خریداری شود).

آزمایشگاه امنیتی سوفوس، گونه جدید باج­افزار منتشر شده را Troj/Agent-ARXC و Troj/Mdrop-HGD نامگذاری کرده است. البته با توجه به نتایج به‌دست آمده، این باج­افزار هنوز به گونه مؤثری قادر به انتشار خود نمی­باشد. این باج­ افزار در ابتدا با ارسال یک ایمیل حاوی صورتحساب برای فرد قربانی سعی در فریب وی دارد.

با باز کردن ایمیل و دانلود فایل مربوطه و اجرای فایل invoice-order.exe ، باج­ افزار شروع به رمزکردن فایل‌های مورد نظر خود می­کند و پس از آن پیغام زیر را نشان می­دهد.

با توجه بررسی روند فعالیت این باج­افزار مشخص شده است که پس از این مرحله باج ­افزار خودش را در پوشه شبکه که به اشتراک گذاشته شده و همچنین در حافظه­ های جانبی متصل به سیستم کپی می­کند. باج­افزار این عمل را با کپی کردن فایل zcrypt.lnk به همراه autorun.inf در مقصد مورد نظر انجام می­دهد. بنابراین با اتصال حافظه جانبی آلوده به سیستم و یا مشاهده پوشه شبکه، باج­افزار می­تواند در سیستم جدید نیز منتشر شود.

البته با توجه به اینکه Autorun به صورت پیش­فرض در سیستم­های ویندوزی غیرفعال  می باشد، خطر آلوده شدن مجدد یک سیستم دیگر از این طریق کم می­باشد.

همچنین این باج ­افزار خودش را در پوشه AppData\Roaming نیز کپی می­کند و درنتیجه به طور خودکار در سیستم­هایی که در همان شبکه قرار دارند گسترش پیدا می­کنند.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.