ساخت اولین مسیریاب رده‌ی پتابیت توسط نوکیا

رکن چهارم – شرکت نوکیا با هدف مدیریت بهتر ترافیک شبکه و جلوگیری از حملات اختلال سرویس توزیع شده، مسیریابی با توان پتابیت معرفی کرد.

با توجه به گزارش آزمایشگاه بل نوکیا (Nokia Bell Labs)، به طور قطع با گذشت زمان داده‌ها و ابزارهای متصل به اینترنت بیشتر می‌شوند و تا سال ۲۰۲۲ ترافیک جهانی اینترنت از مرز ۳۳۰ پتابیت در ماه نیز عبور خواهد کرد.
صدها میلیارد ابزار اینترنت اشیا، خدمات ابری و نسل ۵ پنجم اینترنت همراه (۵G) که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشترین سهم را از ترافیک یاد شده به خود اختصاص می‌دهند. محققان آزمایشگاه بل معتقدند تعداد ابزارهای متصل از ۱۲ میلیارد در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ میلیارد در ۲۰۲۵ خواهد رسید.
نوکیا برای مقابله با حجم عظیم داده‌های مذکور یک تراشه‌ی جدید مسیریاب تجاری با نام «FP4» را با قابلیت پردازش ۲٫۴ ترابیت در ثانیه را معرفی کرد که عملکردی ۶ برابر قدرتمندتر از نمونه‌های امروزی دارد.
تراشه‌ی سیلیکونی FP4 با استفاده از معماری ۱۶ نانومتری «فین‌فت پلاس پروسس۱» (FinFET Plus process) استفاده می‌کند.
محققان اشاره کردند FP4 اولین نمونه در نوع خود است که توانایی انتقال جریان داده‌ها با ظرفیت ترابایت را دارد و می‌تواند راه دستیابی به مسیریاب‌های رده‌ی پتابیت را نیز بگشاید. با ترکیب چند عدد از این تراشه‌ روی یک مدار می‌توان به هدف یاد شده دست یافت.
استیو وگلسانگ (Steve Vogelsang) مدیر ارشد فناوری آی.پی و کسب وکار نوری نوکیا اشاره کرد از تراشه‌های FP4 علاوه بر مسیریاب‌های جدید، قابلیت به کار گرفته شدن در سخت‌افزارهایی متعلق به ۱۰ سال قبل را نیز دارند.
نوکیا از تراشه‌ی FP4 برای طراحی اولین مسیریاب رده‌ی پتابیت با نام «Nokia 7950 Extensible Routing System XRS-XC» استفاده کرد. این سخت‌افزار قابلیت مدیریت ۵۷۶ ترابیت در ثانیه را از طریق یک سامانه‌ی وارد داشته و دیگر نیازی به تعویض قفسه‌ها وجود ندارد. همچنین نمونه‌ی «Nokia 7750 SR-14» توان پردازش ۱۴۴ ترابیت در ثانیه را داشته که قابل ارتقا به ۲۸۸ ترابیت در ثانیه نیز است.
پژوهشگران توضیح دادند امنیتی سایبری باید کی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در زمان طراحی سخت‌افزار جدید به شمار آید. حملات اختلال سرویس توزیع شده (DDOS) به صورت روزافزون در حال گسترش هستند و حتی هم‌اکنون نیز تعدادی از آن‌ها از ظرفیت ۱ ترابیت در ثانیه گذر کرده‌اند. با توجه به گزارش شرکت «Deloitte Global» انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۰ میلیون حمله‌ی اختلال سرویس توزیع شده رخ بدهد.
نوکیا ادعا می‌کند تراشه‌ی FP4 قابلیت تجزیه‌وتحلیل ترافیک داده و جلوگیری از حملات یادشده را دارند.

___________________________________

۱- فین‌فت که با عنوان « Fin Field Effect Transistor » نیز شناخته می‌شود، نوعی معماری غیر هم‌سطح یا سه‌بعدی است که در طراحی پردازنده‌های مدرن از آن استفاده می‌شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.