ارائه‌ی راه‌کار امنیتی جدید در اندروید ۷.۱ برای مسدود کردن برنامه‌های کاربردیِ آلوده

کمیته رکن چهارم – شرکت‌های فناوری به‌طور مداوم در حال مقابله با بدافزارها و سایر تهدیدات سایبری هستند. در این راستا اندروید و گوگل گام بزرگی را برداشته‌اند تا حتی اگر دستگاه تلفن همراه به بدافزار آلوده شد، کاربر بر روی دستگاه خود کنترل داشته باشد. توسعه‌دهندگان XDA کشف کردند که در اندروید ۷.۱ ویژگی با نام «حالت وحشت» وجود دارد. زمانی‌که کاربر برای چندبار پشت سرهم دکمه‌ی بازگشت را فشار دهد، این حالت فعال خواهد شد. زمانی‌که «حالت وحشت» فعال شد، دستگاه به بخش رومیزی بازگشته و تمامی برنامه‌های در حال اجرا بسته خواهد شد.

در نگاه اول باید بگوییم که ویژگی حالت وحشت خیلی حساس نیست ولی زمانی‌که لازم باشد به‌خوبی عمل می‌کند. امروزه شاهد هستیم که باج‌افزارها بسیار سریع رشد می‌کنند و نه تنها کاربران ویندوز بلکه در بسترهای دیگری مانند اندروید نیز پرونده‌های کاربران را رمزنگاری کرده و برای ارائه‌ی کلیدهای رمزگشایی باج درخواست می‌کنند.

از لحاظ تئوری به‌نظر می‌رسد که ویژگی جدیدی که گوگل در اندروید ارائه کرده است، باید قادر باشد تا سامانه‌های قفل اندروید را دور بزند ولی همان‌طور که می‌بینیم اگر کابر دکمه‌ی بازگشت را ۴ بار پشت سرهم فشار دهد، به بخش رومیزی دستگاه برگشته و تمامی برنامه‌های در حال اجرا از حمله فرآیندهای متعلق به بدافزار و باج‌افزار متوقف خواهند شد. این ویژگی همچنین می‌تواند برای کمک به کاربر در برابر حملات احتمالی، نرم‌افزارهای امنیتی نیز نصب کند. 

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که زمانی‌که این ویژگی در دستگاه شما وجود داشت، به‌طور پیش‌فرض فعال نبوده و ضروری است تا کاربر آن را فعال کند. گوگل هنوز این ویژگی را به‌طور رسمی اطلاع‌رسانی نکرده است. همچنین احتمال دارد بدافزارهایی که در آینده مشاهده می‌کنیم بتوانند این سامانه‌ی تشخیص را دور بزنند. دیروز در خبرها شاهد بودیم که محققان تروجان اندرویدی جدیدی را با نام SpyDealer کشف کرده‌اند که قادر است بر روی دستگاه قربانی به جاسوسی بپردازد.

منبع: softpedia

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.