لینوکس اوبونتو برای ویندوز ۱۰ منتشر شد

کمیته رکن چهارم – آیا لینوکس و ویندوز با هم هم‌راستا شده‌اند؟ بله درست می‌شنوید. این نزدیکی به قدری است که قرار است بر روی یک رایانه، یک سامانه عامل یکسان داشته باشند.  دو ماه قبل مایکروسافت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به کاربران ویندوز اجازه می‌دهد تا بتوانند ۳ توزیع لینوکس را بر روی سامانه‌های خود نصب کنند. این ۳ توزیع عبارتند از: اوبونتو، فدورا و SUSE. در این سناریو قرار است کاربر بتواند برنامه‌های کاربردی ویندوز و لینوکس را در کنار هم استفاده کند.

در حال حاضر بارگیری کل یک سامانه عامل در فروشگاه ویندوز، بسیار راحت‌تر از این است که برنامه‌ی کاربردی سازگار با لینوکس را در همان فروشگاه بارگیری کنید. با این حال برخلاف نصب‌های معمولی اوبونتو، نسخه‌ای که مایکروسافت در نظر گرفته، در ویندوز ۱۰ در داخل یک جعبه شنی اجرا شده و تعامل محدودی با سامانه عامل خواهد داشت. همچنین بر روی ترمینال این اوبونتو، برخی دستورات استاندارد خط فرمان، قابل اجرا خواهد بود.

در حال حاضر نصب اوبونتو در سامانه عامل ویندوز ۱۰ داخلی امکان‌پذیر بوده و در به‌روزرسانی‌های مایکروسافت برای فصل پاییز، به‌طور عمومی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. کاربرانی که نسخه‌ی Build ۱۶۲۱۵ ویندوز ۱۰ را نصب کرده‌اند، می‌تواند به‌راحتی سامانه عامل اوبونتو را از فروشگاه ویندوز بارگیری و نصب کنند. پس از نصب اوبونتو، ضروری است تا کاربران زیرسامانه‌ی ویندوز برای لینوکس را که قبلاً در ویندوز ۱۰ ارائه شده، فعال کنند. هرچند هنوز مایکروسافت مشخص نکرده که دو توزیع دیگر لینوکس چه زمانی در فروشگاه ویندوز منتشر می‌شود، ولی این رویکرد دریچه‌ای به روی متن‌باز را برای کاربران فراهم خواهد کرد. 

مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ میلادی ویژوال استادیو را منتشر کرد و یک سال بعد، چارچوب .NET را به‌طور متن‌باز ارائه داد. در سال ۲۰۱۵ نیز این شرکت ویرایشگر کد ویژوال استادیو را متن‌باز کرد. سال گذشته مایکروسافت گام‌های زیادی را پیمود تا نشان دهد که به لینوکس علاقه‌مند است. یکی از این اقدامات پیوستن به بنیاد لینوکس به‌عنوان یک عضو ویژه بود.

منبع : news.asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.