زیان یک حمله سایبری برابر با خسارات ناشی از طوفان کاترینا

کمیته رکن چهارم – شرکت بیمه‌ای Lloyd’s of London در گزارشی هشدار داده که یک حمله سایبری مخرب می‌تواند اقتصاد جهانی را به اندازه یک فاجعه طبیعی به خطر بیندازد.

بر اساس این گزارش ۵۶ صفحه‌ای که با همکاری شرکت امنیتی Cyence و حدود دو ماه پس از انتشار گسترده باج‌افزار WannaCry منتشر شده، حملات سایبری ریسک عظیمی را متوجه سازمان ها طی دهه آینده خواهند کرد.

در این گزارش دو سناریوی رایج اما متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.

سناریو نخست، هک شدن یک ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری است که می‌تواند ضرر و زیانی برابر با ۴/۶ میلیارد دلار برای یک حمله بزرگ و ۵۳/۱ میلیارد دلار برای یک حمله بسیار عظیم را وارد کند. البته در گزارش اشاره شده که که مبالغ اعلام شده میانگین بوده و دامنه آن ممکن است به ۱۲۱/۴ میلیارد دلار نیز برسد.

این در حالی است که خسارات ناشی از طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۰۸ میلیارد دلار (با احتساب ۸۰ میلیارد دلار ضرر بیمه‌ای) اعلام شده است. خسارات ناشی از تندباد دریایی سندی در سال ۲۰۱۲ نیز چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

سناریوی دومی که این گزارش به آن پرداخته، هک شدن دستگاه‌ها به دلیل وجود یک آسیب‌پذیری افشا شده در ۴۵ درصد سیستم‌های عامل در بازار است. این گزارش ضرر و زیان ناشی از حملاتی که با بهره‌جویی از این آسیب‌پذیری اجرا می‌شوند را تا ۲۸/۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.

نکته قابل تاملی که این گزارش به آن اشاره می‌کند تحت پوشش بیمه نبودن بخش قابل توجهی از این خسارات است. برای مثال در خصوص خسارات بیمه نشده در سناریوهای ابری و سیستم عامل به ترتیب ۴۵ و ۲۶ میلیارد دلار خواهد بود.

گزارش مذکور با عنوان Emerging Risks Report 2017 | Counting the Cost Cyber Exposure Decoded در اینجا قابل دریافت و مطالعه است.

منبع: شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.