موزیلا در فایرفاکس ۵۸ به‌طور کامل گواهی‌نامه‌های وساین و استارت‌کام را مسدود می‌کند

کمیته رکن چهارم – موزیلا این هفته اعلام کرد با آغاز به کار فایرفاکس ۵۸ به‌طور کامل اعتماد خود به گواهی‌نامه‌هایی که توسط شرکت صدور گواهی‌نامه‌ی چینی با نام وساین و زیرمجموعه‌آن استارت‌کام را حذف خواهد کرد. این حرکت به دنبال حوادثی بوده که از سال ۲۰۱۵ در مورد تخلف‌های این مرکز صدور گواهی‌نامه ایجاد شده است. 

برخی از مشکلاتی که در این مورد گزارش شده عبارتند از صدور گواهی‌نامه بدون مجوز و عقب انداختن زمان گواهی‌نامه‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها. علاوه بر این، این دو شرکت در مورد خرید استارت‌کام توسط وساین با شرکت‌های تولیدکننده‌ی مرورگر صادق نبوده‌اند. بنابراین شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی مرورگر و شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و موزیلا تصمیم گرفتند دیگر به گواهی‌نامه‌هایی که توسط این دو شرکت صادر شده اعتماد نکنند. مایکروسافت و گوگل به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند در برنامه‌های خود در نظر دارند تا گواهی‌نامه‌های این دو شرکت را مسدود کنند.

پس از یکسال مسدود کردن موقتی این گواهی‌نامه‌ها، شرکت موزیلا سرانجام تصمیم گرفت تا روش گوگل و مایکروسافت را در پیش گرفته و این هفته اعلام کرد در فایرفاکس ۵۸ اعتماد به گواهی‌نامه‌های این دو شرکت دیگر وجود نخواهد داشت و این گواهی‌نامه‌ها مسدود خواهند شد. با آغاز به کار فایرفاکس ۵۱ شرکت موزیلا زنجیره گواهی‌نامه‌های ریشه‌ی مربوط به مراکز وساین و استارت‌کام را تغییر نداده است. این شرکت اخیرا تصمیم گرفته تا به‌طور کامل گواهی‌نامه‌های ریشه مربوط به این دو شرکت را از مرکز گواهی‌نامه‌های ریشه‌ی خود حذف کند. موزیلا اطلاع داده است: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا نسخه‌ی جدیدی از سرویس امنیت شبکه‌ی خود را در ماه نوامبر منتشر کنیم و این تغییرات در فایرفاکس ۵۸ اعمال خواهد شد که در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر خواهد شد.»

موزیلا همچنین به برخی از مالکان وب‌گاه‌ها هشدار داده که به سمت گواهی‌نامه‌های ریشه‌ی دیگر مهاجرت کنند. در اکتبر سال گذشته پس از اینکه موزیلا و اپل تصمیم گرفتند تا واکنش‌هایی را علیه این دو شرکت اعمال کنند، وساین تصمیم گرفت تا تغییراتی را در بخش مدیریتی و فناوری خود ایجاد کند. تلاش شده است این دو شرکت از یکدیگر جدا شده و جداگانه در مورد هرکدام از آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

منبع : news.asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.