آینده امنیت سایبری و هوش مصنوعی

کمیته رکن چهارم – اخیراً در کنفرانس «IP Expo» که از چهارم تا پنجم اکتبر در لندن برگزار شد، درباره موضوعات مهمی ازجمله آینده امنیت سایبری و همچنین امنیت صنایع مختلف صحبت به میان آمد.

 رئیس این نشست خانم وندی ندر که تحلیلگر واحد امنیت شرکت «Duo» نیز هست سخنرانی نمود و به تشریح مسائلی چون چگونگی تغییر صنایع برای در امان ماندن از خطرات سایبری پرداخت.
 

وی گفت:

«در چند دهه گذشته برنامه‌های مختلفی برای مدیریت حمات سایبری به صنایع اتخاذ گردید، اما هیچ‌کدام به‌اندازه کافی موفق نبودند؛ زیرا تا مشارکت مردمی وجود نداشته باشد نمی‌توان با خطرات احتمالی مبارزه نمود.»
ریک فرکوسن، معاون پژوهش‌های امنیتی‌ترند میکرو، در این کنفرانس درباره استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌های نظامی هشدار داد؛ زیرا مشخص نیست این کار چه عواقبی به همراه خواهد داشت.

این  تحلیلگر افزود:

«یکی از مواردی که بسیار خطرناک است و همیشه سازمان ملل متحد در رابطه با آن به دانشگاهیان و دانشمندان هشدار می‌دهد، ساخت سلاح‌های خودمختار است. این سلاح‌های به‌طور خودکار، هدف را پیداکرده و بدون هیچ تعاملی با انسانم می‌توانند شلیک کنند که این موضوع بسیار خطرناک است. »

وی اظهار کرد:

«بدون شک من مطمئن هستم که برخی در حال اتصال هوش مصنوعی به سلاح‌های نظامی هستند. »

میکو هیپونن، رئیس بخش تحقیقات شرکت امنیت سایبری « F-Secure» نیز با این موضوع موافق بود و اظهار کرد:

«فکر ساخت روبات‌های قاتل و خودمختار ممکن است در بازه زمانی کوتاهی به واقعیت بپیوندد و این نیاز حس می‌شود که باید تصمیم جدی‌تری در این رابطه گرفته شود. »

موضوع دیگری که در این اجلاس بحث شد، هواپیماهای بدون سرنشین بود. در حال حاضر همه هواپیماها را خلبانان کنترل می‌نمایند و از سیستم‌های خواران مانند اتو پایلت فقط در زمان‌های کوتاه بهره می‌برند. هیپونن افزود:«هنوز اعتماد کافی به سامانه‌های خواران وجود ندارد و برای سرنشینان، هواپیمای خواران بسیار ترسناک است.»

جیمز لای، مشاور بین‌المللی امنیت سایبری شرکت «Sophos» در اجلاس فوق اعلام کرد:

«فناوری‌های جدید و نوظهور به خدمت بسیاری از صنایع درآمده، مانند ناوگان حمل‌ونقل که این موضوع فرصت بیشتری را برای حمات تروریستی در مقیاس گسترده‌تری فراهم می‌نماید.» وی با برجسته نمودن مشکلات کنونی گفت: «ما در مسیر پیشرفت فناوری به سمت اهداف مثبت و مؤثر قرار داریم و با دلایل منطقی باید به‌سوی آزادی و آزادگی جوامع بشری گام برداریم.»

نقطه فناوری‌هایی که در اجلاس فوق در مورد آن‌ها اظهار نگرانی شد، هوش مصنوعی است. تجهیزات خودران و سلاح‌های خودمختار، از مواردی هستند که تنها با نظامی شدن فضای سایبری توجیه می‌شوند. شاید به همین دلیل باشد که ولادیمیر پوتین، اعلام کرد هر کس در حوزه هوش مصنوعی برتری داشته باشد، حکومت آینده را در دست خواهد گرفت. درنتیجه کشورهایی نظیر چین، در حال رقابت در عرصه هوش مصنوعی با آمریکا هستند تا علاوه بر فواید اقتصادی این فناوری، در میدان جنگی نیز بتوانند بهره ببرند. حتی این فناوری، به عقیده برخی منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

 منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.