برقراری امنیت اینترنت اشیا کار آسانی نیست

کمیته رکن چهارم – ظهور فناوری‌های جدید در بستر اینترنت اشیا موجب ایجاد بازاری بالقوه با پتانسیلی بالا در این حوزه شده است.

دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که بر بستر اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند همه‌جا وجود دارند و به‌زودی تمامی نیازهای زندگی ما را فراهم می‌نمایند.
تصور کنید با صدای دستیار صوتی خود از خواب بیدار شدید به‌محض بیدار شدن از دستیار صوتی خود بخواهید تا چراغ‌های اتاق را برای شما روشن نماید و دمای اتفاق را در حالت مطبوع قرار دهد. یخچال شما اعلام می‌کند که شیر به‌اندازه کافی موجود نیست و سفارش داده‌شده که می‌بایست منتظر تحویل گرفتن آن بود.
 این‌ها فقط بخشی از فعالیت‌هایی است که می‌توان از طریق اینترنت اشیا انجام داد و اینترنت اشیا توانایی تأثیرات گسترده‌تری روی اقتصاد و جامعه ما داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اتصال سیستم آب‌رسانی می‌تواند در تصفیه آب و صرفه‌جویی انرژی تأثیرگذار است. ضمناً می‌توان از اینترنت اشیا در حوزه درمان و بهداشت نیز استفاده کرد و در این صورت شهر هوشمند تحقق می‌باید.
اینترنت اشیا مانند مرزی است بین فرصت‌ها و ایجاد مشاغل مختلف در آمریکا و تقویت و گسترش اینترنت اشیا موجب برقراری کنترل کامل و اشراف روی تمامی اجزا را خواهد داشت. هنوز مزایای اینترنت اشیا برای همگان به اثبات نرسیده و بسیاری از افراد به این اشراف اطلاعاتی و کنترل کامل روی همه تجهیزات نقد دارند و رضایت کامل ندارند که همین موضوع گسترش اینترنت اشیا را کند می‌کند؛ اما از این موارد که صرف‌نظر کنیم این اشراف اطلاعاتی و گستره فعالیت نیاز مبرم به برقراری امنیت به‌ویژه امنیت سایبری خواهد داشت.
طبق نظر برخی کارشناسان اینترنت اشیا «انقلاب جدید صنعتی» خواهد بود. طبق برآورد محققان تا سال ۲۰۲۱ در حدود ۲۲٫۵ میلیارد از تجهیزات الکترونیکی به اینترنت متصل خواهد بود تا پایان سال ۲۰۱۶ تعداد ۶٫۶ میلیارد از تجهیزات به اینترنت متصل بوده‌اند. گفتنی است برای تحقق انقلاب صنعتی دیگر مبلغ ۴٫۸ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم است.
با تحقق و گسترش اینترنت اشیا نگرانی جدیدی برای مردم و سرمایه‌گذاران پیش خواهد آمد که آن‌هم موضوع امنیت سایبری است.
گارتنر (Gartner) در سال ۲۰۱۷ گزارشی ارائه نمود و عنوان کرد با توجه به‌سرعت و رشد فناوری عملاً امنیت مرده است و امنیت با سرعت فناوری رشد نکرده است.
گارتنر یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید.
منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.