رشد نگرانی‌ها در زمینه امنیت زیرساخت‌های نفت و گاز

کمیته رکن چهارم – کنفرانس ادیپک ۲۰۱۷ در ابوظبی، به بیان استراتژی‌های مبارزه با تهدیدات امنیت سایبری پیچیده علیه زیرساخت‌های مهم نفت و گاز اختصاص یافت.

دان راندال (Don Randall)، از کارشناسان ارشد امنیتی و فعالان صنعت نفت و گاز در این کنفرانس گفت: «شرکت‌ها باید ضمن تفسیر و پاسخگویی اطلاعات، به تحلیل ژئوپلیتیکی نیز توجه کنند. سازمان‌های اجرایی نمی‌توانند به‌تنهایی در مقابل تهدیدات سایبری مقابله نمایند و باید بخش دولتی و خصوصی با همکاری و اعتماد به یکدیگر، اطلاعات را به اشتراک بگذارند تا بتوان دفاع قابل قبولی در برابر حملات سایبری داشت.»

کارشناسان معتقدند، آموزش و یادگیری شیوه‌های ابتدایی در زمینه سایبری می‌تواند خطرات را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

ایرن کاپروز (Irene Copruz)، یکی دیگر از کارشناسان امنیت سایبری در این زمینه مدعی شد که به دلیل احتمال افشای داده‌ها، باارزش میلیاردها دلار در صنعت نفت و گاز، امنیت آن‌ها بحرانی است و باید در صدر برنامه‌ریزی‌های امن سازی قرار بگیرند. به گفته این مقامات، صنعت نفت و گاز امارات متحده عربی، یکی از اصلی‌ترین اهداف عملیات هکری در ماه‌های اخیر بوده و درصورتی‌که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای امن سازی آن صورت نگیرد، احتمال بروز بحران‌های امنیتی در آن، قابل پیش‌بینی است.

یکی از مقامات چینی حاضر در این همایش اعلام کرد: «همکاری میان شرکت ملی نفت و گاز چین و امارات متحده عربی، قابل‌توجه است. یکی از چالش‌های اصلی، برآورده ساختن نیازهای منابع انسانی، پیدا کردن افراد درست و کشف استعداد است و اولین گام نیز رسیدن به استانداردهای نفت و گاز و ایجاد گروه‌های کاری است. اکثر کارمندان دولتی با همان استانداردهای شناخته‌شده کار می‌کنند که این روند باید تغییر کند.»

کارشناسان معتقدند که غرب آسیا در حال حاضر چالش‌های مخصوص به خود را دارد و برای رویدادهای ژئوپلیتیکی باید تمام سیستم‌های امنیتی سایبری را در نظر گرفت و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی باعث پیچیده‌تر شدن امنیت سایبری می‌شود.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، طی ماه‌های گذشته، مکرراً از ناامنی سایبری در صنعت نفت و گاز خود گلایه گرده و به همین خاطر، دست به دامن کشورهایی نظیر آمریکا شده‌اند. قراردادهای امنیت سایبری چند ماه اخیر آمریکا با این کشورها، مؤید همین مطلب است.

البته در این زمینه، اتهامات گسترده‌ای نیز از جانب این کشورها، به سایر کشورهای جهان از جمله ایران منتسب می‌شود و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مدعی هستند ایران تهدید سایبری گسترده‌ای برای صنایع نفت و گاز آن‌ها محسوب می‌شود، اتهامی که البته هنوز سند محکمی برای اثبات آن ارائه نشده است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.