هوش مصنوعی الگوهای صوتی افراد را فرا می گیرد

کمیته رکن چهارم – یک شرکت چینی ادعا کرد که تنها با داشتن یک دقیقه از صدای فرد می تواند آن را شبیه سازی کند.

با این که شبیه سازی صدا، ویژگی نوینی به شمار نمی رود؛ اما این دستاورد، به تازگی نمود ویژه ای یافته است. نرم افزار وکو (VoKo) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ ازسوی شرکت ادوبی (Adobe) برای ویرایش و تولید صدا ارائه شد. این برنامه، طی مدت زمان کوتاهی می تواند نسخه مشابه صدای یک فرد را تولید کند.

ابزار مشابه دیگری تحت عنوان لایر برد (Lyrebird) نیز توسط یک استارتاپ کانادایی  در سال گذشته ارائه شد که قابلیت شبیه سازی صدا را با داشتن ۶۰ ثانیه از نمونه اصلی آن دارد. 

سامانه های شبیه سازی صوتی که توسط شرکت چینی بایدو (Baidu)  تولید شده، جدید ترین نرم افزار ایجاد الگوهای صدا از اجزای یک فایل صوتی به شمار می رود. برنامه مذکور با استفاده از اطلاعات یادشده، نسخه صوتی دیجیتال فرد را می سازد که از این رو فایل صوتی هر متنی را می توان با بکارگیری نمونه ایجاد شده ایجاد کرد.

فناوری مذکور ممکن است در وهله اول وحشتناک به نظر برسد. زمانی که اولین بار وکو عرضه شد، بسیاری از افراد، در رابطه با خطرات امنیتی و تهدیداتی که فناوری کذکور به همراه می آورد نگرانی هایی داشتند. برای مثال، بسیاری از بانک ها و تجارت ها امروز با بکارگیری صنعت تشخیص صدا، اطلاعات فردی مشتریان را تایید می کنند.

به علاوه، یکی  دیگر از مشکلات مربوط به این حوزه، اخبار جعلی است. هوش مصنوعی با یادگیری فایل های صوتی و تصویری، آنها را شبیه سازی می کند. فناوری شبیه سازی برای از بین برد اعتماد مخاطب نسبت به اخبار و انتشار اطلاعات غلط نیز یه کار می رود.

در طرف مقابل، نوآوری مذکور جوانب مثبتی چون استفاده والدین از این نرم افزار برای گفتن داستان در زمان خواب کودکان دارد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.